Förr var det BC547, BD140, 2N3055 och sånt, vilka modeller är det nu?
Jag menar inte en ersättare, utan moderna SMD'er som man använder, för att de är vanliga billiga typ.
Vilka komponenter använder nu för tiden?
Re: Vilka komponenter använder nu för tiden?
Med den enkla tillgång det finns på komponenter idag ser jag ingen anledning att försöka standardisera vissa typer. Allt går mycket snabbare idag och elektronikindustrin är större än någonsin. Olika typer av komponenter kommer och går också vilket man bör se upp med. Det ända jag brukar försöka hålla mig till i långdragna projekt är generella komponenter som är enkla att byta ut utan att hela kretsen behöver designas om.
-
Vilken märklig fråga! Förr var det BC547??!! Den är väll så levande som den kan vara.
Är väll bara att leta upp en hål till SMD ekvivalents lista och börja leta! Finns massor!
Komponenter är i tiden så länge som de säljer i tillräckligt stora volymer för att motivera
en tillverkning. till ock med helt omoderna processer har en lönsam eftermarknad.
Är väll bara att leta upp en hål till SMD ekvivalents lista och börja leta! Finns massor!
Komponenter är i tiden så länge som de säljer i tillräckligt stora volymer för att motivera
en tillverkning. till ock med helt omoderna processer har en lönsam eftermarknad.
Senast redigerad av Birger1234 17 mars 2012, 16:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om du menar generellt för alla elektronikbögar säger jag "PASS", men om mig - jag använder allehanda komponenter, både moderna (ej SMD) och antika (radiorör).
Ja, en mycket märklig fråga, personligen använder jag de komponenter som behövs, och är lagervara hos distributörerna.
Tredje gången jag läser tråden nu, och har nog inte fattat frågan ännu...
>moderna SMD'er som man använder, för att de är vanliga billiga typ
Jag har lite kriterier på vilka komponenter jag helst köper:
1) de ska finnas hos min vanliga distributör och helst hos de andra också (dvs inte sällsynt)
2) inga överpriser (därför köper jag sällan Analog Devices kretsar t.ex
3) prestanda efter behov, ingen överprestanda i onödan = dyrt.
4) De ska gärna ha funnits med ett tag eller att man vet att de inte bara finns ett år och försvinner sedan
5) Gärna ska det vara någon slags "standard" komponent som är pinkompatibel mellan flera fabrikat / modeller.
Och då kan det t.ex bli:
OP-ampar: MC33072, MCP6001/6002/6004 (Microchip) i SOIC eller SOT23-5 kapsel.
ADC: MCP3550, MCP3201, MCP3301
Processorer: ATmegaxxx, ATtinyxxx SOIC / TQFP
Grindar/logik: 74HCxxx SOIC, ibland även 74LVC1Gxx eller 2Gxx (mini-logik) i sot23 kapslar.
Transistorer: BC546/547B / BC846/847B (hål/ytmont). Funkar till nästan allt.
MOSFETar: Varierar beroende på krav. Försöker välja en med standardkapsel, så jag kan byta lätt.
ibland hittar jag rullar med överskott för riktigt låga priser. De kan vara lite "gamla" men kan duga till det mesta.
Ett exempel är t.ex. dual N-MOS NDS9956A (30V, 3,7 Ampere) i SO-8 kapsel som jag köpt för 80 öre/styck.
Finns dessutom ett stort antal liknande MOSFETAR med lite oliak prestanda, men samma pinout.
Optokopplare: 4N35 hänger med, H11L1 vid hägre hastighet, ADUMnnnn (tex ADUM1401) för flera kanaler isolerat. Har även köpt på mig ett stort gäng TLP126 som är en ytmonterad optokopplare motsvarande 4N35.
Misstag jag gjort är t.ex. när jag valde Allegro's strömsensorer ACS758 som ibland inte gick att köpa nånstans när jag väl skulle ha ett gäng...

>moderna SMD'er som man använder, för att de är vanliga billiga typ
Jag har lite kriterier på vilka komponenter jag helst köper:
1) de ska finnas hos min vanliga distributör och helst hos de andra också (dvs inte sällsynt)
2) inga överpriser (därför köper jag sällan Analog Devices kretsar t.ex
3) prestanda efter behov, ingen överprestanda i onödan = dyrt.
4) De ska gärna ha funnits med ett tag eller att man vet att de inte bara finns ett år och försvinner sedan
5) Gärna ska det vara någon slags "standard" komponent som är pinkompatibel mellan flera fabrikat / modeller.
Och då kan det t.ex bli:
OP-ampar: MC33072, MCP6001/6002/6004 (Microchip) i SOIC eller SOT23-5 kapsel.
ADC: MCP3550, MCP3201, MCP3301
Processorer: ATmegaxxx, ATtinyxxx SOIC / TQFP
Grindar/logik: 74HCxxx SOIC, ibland även 74LVC1Gxx eller 2Gxx (mini-logik) i sot23 kapslar.
Transistorer: BC546/547B / BC846/847B (hål/ytmont). Funkar till nästan allt.
MOSFETar: Varierar beroende på krav. Försöker välja en med standardkapsel, så jag kan byta lätt.
ibland hittar jag rullar med överskott för riktigt låga priser. De kan vara lite "gamla" men kan duga till det mesta.
Ett exempel är t.ex. dual N-MOS NDS9956A (30V, 3,7 Ampere) i SO-8 kapsel som jag köpt för 80 öre/styck.
Finns dessutom ett stort antal liknande MOSFETAR med lite oliak prestanda, men samma pinout.
Optokopplare: 4N35 hänger med, H11L1 vid hägre hastighet, ADUMnnnn (tex ADUM1401) för flera kanaler isolerat. Har även köpt på mig ett stort gäng TLP126 som är en ytmonterad optokopplare motsvarande 4N35.
Misstag jag gjort är t.ex. när jag valde Allegro's strömsensorer ACS758 som ibland inte gick att köpa nånstans när jag väl skulle ha ett gäng...