Hjälp med stabil 0-5v signal ut ifrån en Arduino.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Erikk

Hjälp med stabil 0-5v signal ut ifrån en Arduino.

Inlägg av Erikk »

Tjenare.

Jag har ett litet projekt jag håller på med och vill kunna styra denna: http://db.tt/d3W06RrL med en Arduino.
Signalen från styrenheten in i trafon måste vara snabb och stabil och ha hög upplösning. Först tänkte jag på RC-filter men det känns som att både hastighet och stabiliteten kan bli lite varierande, så jag började kika lite på Arduino.cc och hittade denna DAC:
http://www.shaduzlabs.com/article-12.html

Den borde ge 0-5v med bra precision? Vad tror ni? Är RC-Filter direkt till en av Arduinos egna utgångar tillräckligt?
Vad har den galvaniska insulatorn som är medritad i PDF'en för funktion? Är det något jag behöver införskaffa?
Jag har tyvär inge mera info om trafon i nuläget.

Mvh
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hjälp med stabil 0-5v signal ut ifrån en Arduino.

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet. :)

"Signalen från styrenheten in i trafon måste vara snabb och stabil och ha hög upplösning."

Hur snabb? Hur stabil? Hur hög upplösning?

"Jag har tyvär inge mera info om trafon i nuläget."

Varifrån kommer då informationen om "snabb, stabil och hög upplösning"? (För det nämns ju inte i pdf-filen.)
Är det ditt användningsområde som gör att detta krävs?

Berätta gärna mer så blir det lättare att hjälpa till. :)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Du måste bena ut vad du menar med snabb och stabil och vilken upplösning du behöver först, i hårda siffror.

Hur små steg behöver du kunna justera spänningen med? 1V? 1mV?

Hur snabbt behöver du kunna ändra spänning? Räcker det med 1s? 1ms? Hur snabb är regleringen i enheten du länkat till?

Hur mycket får spänningen variera vid konstant ut-värde?
osv ..

Sen kan du fundera på hur du ska lösa det, RC-filtrerad PWM från Arduinon, extern DAC eller på nåt annat sätt :)
Användarvisningsbild
Erikk

Inlägg av Erikk »

Jag var lite stressad påväg från jobbet när jag skrev ner detta :lol:

Projektet innefattar två stycken av dessa: http://db.tt/izWTX5Zf som är direktkopplade till hjulnaven på en bil, vilka sedan strömmatas ifrån varsin trafo (som jag länkade till i förra inlägget) och skapar en bromsverkan(som sedan ska mätas med lastcell, men det är ett senare problem).
Nästan lite väl lik DENNA :mrgreen:
Jag måste altså mäta varvtalet på axeln(RPM), jämföra mot Target RPM och reglera utspänningen mot trafons 0-5v ingång via en PID regulator.
Så egentligen så snabbt som möjligt, så att när PID-regulatorn får för sig att ändra utsignalen så ska bromsen reagera så snabbt om möjligt, men egentligen duger säkert runt 50ms.
Har man för dålig repons mellan utspänningen och trafon så börjar väl PID-regleringen göra att utspänningen oscillerar om man ställer den för responsivt?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur mycket spänningen kan variera innan det märks rejält på bromsverkan, jag har inte hunnit testa nånting ännu då sakerna fortfarande är påväg hem.

Får jag inte till något vettigt så börjar jag nog kika mera åt PLC, som då får sköta varvtalsregleringen och tar in alla mätdata in i en separat enhet.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

hur menar du stabil 5v från Arduino ? ...

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaB ... 1256789851

Använd en TracoPower eller ?

Mät med Arduino sen styr med Arduino men mata volt med Aduino är nog ett feltänk ?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Standardinställningarna för Arduinon out of the box verkar vara ~490 PWM-cykler per sekund (räkna upp till 255 och tillbaka) på timer1/2 och ungefär det dubbla på timer0 (räknar till 255), går naturligtvis att höja också http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1235060559/12.
Så länge du inte sätter en alltför stor tidskonstant i RC-filtret klarar du mao dina 50 ms / 20 Hz med rejäl marginal.

Edit: cykler per vad? :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Har man för dålig repons mellan utspänningen och trafon så börjar väl PID-regleringen göra att utspänningen oscillerar om man ställer den för responsivt?Har man för dålig repons mellan utspänningen och trafon så börjar väl PID-regleringen göra att utspänningen oscillerar om man ställer den för responsivt?

Själva tanken med PID är ju att man kan kompensera för fördröjningar i systemet (Det är ju inte bara din regulator som innebär fördröjning - själva motorn och dess tröghet är ju den största faktorn i systemet). Med fel siffror kan du inte reglera någonting med PID, oavsett eventuell fördröjning. Hur man räknar ut de rätta siffrorna för en PID_regulator är en hel vetenskap som jag inte vågar gå in på.
Skriv svar