Code composer och USBFET problem i windows 7
- ChristianS
Code composer och USBFET problem i windows 7
Har bytt dator och gett bort min gamla XP burk. Nya datorn kör win7 64 home. Nu så körde jag in den nyaste Code composer V5.nånting från TI (eclipse i grunden) men stöter på problem so fort jag skall ladda ner kod i processorn, Code composer kan inte hitta min programmerare. Hittade lite tips om detta på en del sidor de flesta var några år gamla och inget hjälper.
I ren desperation installerade jag en gammal V4 som tdligen skall fungera men den gav samma fel.
Nu hoppas jag på att någon här har lite tips.
// Christian
I ren desperation installerade jag en gammal V4 som tdligen skall fungera men den gav samma fel.
Nu hoppas jag på att någon här har lite tips.
// Christian
Re: Code composer och USBFET problem i windows 7
Vad för någon programmerare, hur är den ansluten, Drivrutiner?
Om drivarna är installerad så kan det funka att dra ur usb:n och sätta i den igen.
- ChristianS
Tja drivrutinerna kommer från installationen av programmet, och programmeraren är en vad TI kallar USBFET som kommer med tex launchpad ez430-2500 utv kit mm.http://www.ti.com/corp/docs/landing/mcu ... s+OT+ez430 det är en liten usb dongel. Jag har provat att dra ur och sätta i ett antal gånger i olika portar osv, men utan framgång.
Jag har lånat hem en likadan från jobbet som fungerar där så det är inte programmeraren.
Jag har lånat hem en likadan från jobbet som fungerar där så det är inte programmeraren.
Om du tittar i enhetshanteraren, när du pluggar in/resp tar ur den, sker det några förändringar då?
- ChristianS
Japp det dyker upp en HID som är själva programmeraren och en UART som man kan använda för debuggning.
Ok, avinstallera dessa, dra ut programmeraren, starta om, plugga in programmeraren, så drivisarna blir ominstallerade.
Alternativt kan du anteckna vad de heter, dra ur programmeraren, öppna en kommandoprompt och köra följande
Därefter i enhetshanteraren väljer du att visa gömd enheter, och tar bor dem.
Alternativt kan du anteckna vad de heter, dra ur programmeraren, öppna en kommandoprompt och köra följande
Kod: Markera allt
set devmgr_show_nonpresent_devices=1
start devmgmt.msc
- ChristianS
Har provat ominstallera ett par gånger. Börjar tro att något program stör kommunikationen har sett tips om det skall prova stänga lite processer. men nu skall jag inte göra mer idag nattinatti! 

http://processors.wiki.ti.com/index.php ... USB_DriverInstallera med högerklick "run as admin"?
Inte exakt samma men TI MSP 430 Launchpad fungerar bra under W7 x64.
Inte exakt samma men TI MSP 430 Launchpad fungerar bra under W7 x64.
- ChristianS
Har varit där innan och hämtat men det hjälpte inte. nu tog jag även ner DLL paketet som finns längst ner med fin download knapp som skickar en till TI'sida.
Där finns nyaste DLL'en men hur installerar men en DLL? det finns ingen intallationsfil att köra och högerklicka ger ingen hjälp.
Där finns nyaste DLL'en men hur installerar men en DLL? det finns ingen intallationsfil att köra och högerklicka ger ingen hjälp.
Det är nog meningen att du skall kopiera den bara, men man kan aldrig vara säker.
- ChristianS
Provade kopiera över de nerladdade drivrurutinerna, de som redan fanns var nyare så en nedgradering hjälpte inte.
Nu börjar jag bli lite desperat, funderar över att sätta in den gamla hårddisken i den nya datorn och bota upp xp från den när jag skall programmera. Omväg men den kommer nog att fungera bara jag kan lösa att det finns två bootdiskar i burken.
Nu börjar jag bli lite desperat, funderar över att sätta in den gamla hårddisken i den nya datorn och bota upp xp från den när jag skall programmera. Omväg men den kommer nog att fungera bara jag kan lösa att det finns två bootdiskar i burken.
Du kan högerklicka på .inf-filer för att installera den och i lågnivådrivarpaketen så finns det "DPInst64.exe" du kan högerklicka på och köra "Run as admin".ChristianS skrev:Har varit där innan och hämtat men det hjälpte inte. nu tog jag även ner DLL paketet som finns längst ner med fin download knapp som skickar en till TI'sida.
Annars kör hela "ccs_setup_5.1.1.00031.exe" igen fast med högerklick "Run as admin" så tror jag att drivrutinerna skall registreras korrekt.
Att bara kopiera in .dll borde inte fungera, då får du nog sitta med regsvr32.exe och "com-registrera" varje fil för sig.
- ChristianS
Har kollat drivrutinerna som laddas och den enhet som jag misstänker är MSP430BSBFET har en drivrutin laddad vilket jag tror med stor sannolikhet är fel.
Skall prova ominstallation, jag har gjort det ett par gånger men skall försöka styra upp drivrutinerna denna gång.
Installerar 5.1 istället för 5.2 som jag körde in sista jag började med 5.1 var lite osäker på 5.2 då den är beta version.
Får se hur det går
Skall prova ominstallation, jag har gjort det ett par gånger men skall försöka styra upp drivrutinerna denna gång.
Installerar 5.1 istället för 5.2 som jag körde in sista jag började med 5.1 var lite osäker på 5.2 då den är beta version.
Får se hur det går
- ChristianS
Så nu har jag provat en massa saker och inget fungerade, som en sista utväg testade jag på min laptop med 32 bit win7 home premium det fungerade inte det heller. Som lök på chokladen slutade mitt trådlösa tgb+mus att fungera till den (står bredvid tv'n som mediadator), dock fungerade tgb igen efter avinstallation av Code composer.
Nå det finns ju fler datorer i hemmet så jag testade en gammal laptop med XP pro och det fungerade utmärkt där så jag får köra där tilllsvidare.
Slut i rutan!
// Christian
Nå det finns ju fler datorer i hemmet så jag testade en gammal laptop med XP pro och det fungerade utmärkt där så jag får köra där tilllsvidare.
Slut i rutan!
// Christian