Avläsa ett elschema!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
carlalexanderlarsson

Avläsa ett elschema!?

Inlägg av carlalexanderlarsson »

Hej!

Jag har lite svårt att tyda hur dessa kretsar ska kopplas!?

Kretsen består av två st IC-kretsar (20 st pinnar/vardera) som ska kopplas samman en. schemat! dessa ska ersätta en krets som idag inte går att få tag på!

*Vissa tecken jag inte förstår mig på t.ex. dessa pilar(11,C1,2) som finns på några ställen samt en ring!(1).

*Den övre delen på de båda IC-kretsarna. förstår jag inte vad det är eller hur dessa ska kopplas.

* Hur ska jag betrakta Pinnarnas numrering på schemat ? Hur blir det med pin(10) som inte är med? Hur vet jag vilken det är?

Är en riktig noob på att läsa el-scheman!

Tacksam för all feedback som ges//Alexander Larsson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Avläsa ett elschema!?

Inlägg av tecno »

Du vill alltså ersätta en HEF4006? Det står ju pin numrering på de två 74HC374 som man kopplar enligt schemat så det är bara att följa det då.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,

Pin 10 på 74374 är GND och ska således kopplas till GND, pin 20 är Vcc och ska kopplas till Vcc.
"Ringen" betyder att ingången är inverterad, i det här fallet betyder det att en 'nolla' på EN 'aktiverar' kretsens utgångar.
"Pilen" betyder att ingången är flanktriggad, i det här fallet betyder det att den läser in värdet på D0-D7 när nivån på C1 (pin 11) går från 'noll' till 'ett'.
hakanm

Inlägg av hakanm »

Som redan sagts så står det ju på 74HC374-orna vilken pinne på dem som ska kopplas till
a) dem själva, och
b) till den tidigare 4006-ans ben.

På bilden du skickade står att ben 14 och 7 är +5V och GND, vilket är fel, det är ben 10 och 20, som redan svarats (dessutom med info vart de ska kopplas på 4006-ans ben).

Du kanske menar att du inte vet vilket ben som är vilket "i verkliga livet"? Datablad finns tex här: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd74hct574.pdf
På sid 2 ser du kretsen uppifrån, och numreringen av benen (och att det är ben 10 och 20 som är GND/VCC).

Nu har du nog all information du behöver, tror jag, om du tittar igenom dessa tre svar och databladet en stund. :-)

(Låt dig inte luras av bilderna på slutet i databladet, som är till för mekaniska mått för kretsar med alla möjliga antal ben, där de för illustrationen ritat ett visst antal ben, tex "16 PINS SHOWN")
carlalexanderlarsson

Inlägg av carlalexanderlarsson »

Tack så mycket för all hjälp! detta klargjorde allt för mig!

Mvh. Alexander Larsson
Skriv svar