1-wire switch för 12V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pgoth

1-wire switch för 12V

Inlägg av pgoth »

Mors,

här kommer en riktigt novis fråga, så då blir väl svaret enkelt? ;-)

Det är så här - jag har ett 1-wire nät hemma där jag har lågvolt 5V (från USB-kontakt) samt en power injector på 12V dragna i en ethernetkabel. Jag vill via ett 1-wire IO-kort, som har en utgång på 5V, slå av/på ett flöde för 12V-kabeln. 12V-kabeln matar ett par PC-fläktar som ska kontrollera luftflödet på min vind.

Jag, i min enfald, trodde att man enkelt kunde använda en NPN transistor (BC337-40) där jag matar in 5V i base och in 12V i collectorn och kan använda utgående emitterspänning till min fläkt. Uppenbarligen är så inte fallet för jag får bara ut ~5V.

Någon vänlig själ som kan ge lite råd?
Stort tack på förhand
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: 1-wire switch för 12V

Inlägg av Klas-Kenny »

Sätt transistorn på andra sidan av fläkten, alltså 12V->fläkt->Kollektor och Emittern till jord.
Sen 5V signal genom ett bas-motstånd (1k eller så borde fungera bra) till basen.
pgoth

Inlägg av pgoth »

Stort tack, det ska jag testa asap!
pgoth

Inlägg av pgoth »

Jodå, rätt spänning gick igenom men jag haltar nu på att strömmen inte är tillräcklig och orkar inte driva mina fläktar som är på 120mA / stycket :-/

Jag är verkligen ingen kung på det här och uppskattar all hjälp som ges! Jag har bifogat en bild på schemat som det ser ut idag. Nätadaptern orkar gott och väl att dra båda fläktar när jag inte går via mitt IO-kort

hFe'n för BC337-40 ~= 400 (typfall)
2012-03-12 21-00-57.jpg
Stort tack på förhand!

Bifogar specifikation från IO-kortet om det är intressant
2012-03-12 21-24-32.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om inte jag tänker helt snett så borde det fungera.

Mät gärna spänningen ut ifrån I/O-kortet, spänningen över motståndet samt spänningen mellan emitter och kollektor, när fläktarna ska vara på givetvis.

Jag skulle gärna ta hela databladet för I/O-kortet också, lite svårt att tolka värdena i tabellen utan mer information.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om kortet bara kan "sourca" 1mA på utgången så räcker det nog inte för att NPN-transistorn skall öppna tillräckligt för 100+mA. Mät UCE så ser du.

Enkel lösning, ta en n-mosfet istället eller kanske någon ULN-variant i enpack kan fungera?
pgoth

Inlägg av pgoth »

(magsjuka.. därför tog det lite tid att svara..)

Tack för tipsen! Jag hade inte hört talas om MOSFET tidigare, men har nu läst på och även fått hem min beställning. Så när jag får tillfälle så ska jag testa

Det här är IO-kortet som jag använder och spec'en finns här
...och här är spec'en för själva switchen i IO-kortet som sätter begränsingen

Bild

Ursäkta en okunning - hur ger UCE svar på om strömmen är tillräcklig?

Tack för all hjälp
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ah, det var ju inte konstigt alls, den har ingen möjlighet till att "sourca", bara "sink", dvs. den kan inte lämna ström utan bara sluta mot jord. Den 5V du kan mäta utan något tillkopplat kommer från ett 470k (!) pull-up motstånd.

Då är nog en MOSFET en betydligt bättre väg att gå!
pgoth

Inlägg av pgoth »

Ok, där har jag lärt mig en hel del nytt :-) Jag bockar och bugar! Snart är min fläktstyrning för vinden på plats :-)
pgoth

Inlägg av pgoth »

Funkar klockrent, trots min värdelösa lödning :-) (japp, jag gjorde lite fel pga att jag tittade på en felaktig spec för MOSFET-komponenten... därför ett virr-varr)

Tack ska ni ha för hjälpen!!
2012-03-16 12-10-38.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Kul att du fick det hela i luften. Jag är lite nyfiken på D2P. Har du kopplingshema på D2P? Jag har letat men inte hittat något kopplingschema. Ser ut som det sitter några trissor och några motstånd på kortet förutom DS2406. Hur Ser ditt system ut? Vad använder du för mjukvara?

Var köpte du D2P-kortet?
pgoth

Inlägg av pgoth »

Kortet levereras så från leverantören - Maxim - som tillverkar 1-wire komponenter. Det finns en, vad jag känner till, som köper in för konsumentmarknaden i Sverige och det är http://www.m.nu.

Jag köper dock en del av mina 1-wire-komponenter från http://www.hobby-boards.com samt från ebay (med leverans från Kina - fraktfritt)

Mjukvaran som jag använder är Beyond Measure som jag gillar skarpt då den har en avancerad regelmotor i sig (valet föll sig naturligt för jag kör en Windows Home Server i garaget). Annars så finns det diverse alternativ för Windows eller Linux. Spana in forumen på http://www.m.nu samt http://www.beyondmeasure.se

Jag är själv ny i 1-wire game't men försöker att dokumentera mina framsteg - det har dock varit lite si och så med det men jag ska rensa upp och ta tag i det. Det här är iaf mina anteckningar: https://www.evernote.com/pub/pgoth/1wire

Jag gjorde det tillgängligt för jag kände själv att min startsträcka var onödigt lång pga mindre bra dokumentation (iaf för mig) och kanske så hjälper det någon annan att komma igång också..
Skriv svar