Mach3 med Dell laptop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bengt35

Mach3 med Dell laptop

Inlägg av Bengt35 »

Hej

Har försökt att köra Mach3 på en Dell Latitude D610 laptop men får det inte att funka så bra. Motorerna rör sig men hackar, skrapar och går bedrövligt ojämnt. Har försökt att ominstallera Mach3 ett antal gånger med samma resultat.

Nåväl, medveten om att Artsoft inte rekommenderar att köra Mach3 med laptop så min undran är om någon har lyckats med att få det att funka på en laptop med stegmotordrivare ansluten på LTP porten?

Lite fakta:
Dell Latitude D610
Pentium M 1,86Ghz
2Gb ramminne
LPT port i bak på datorn (äkta?)
Länk till liknande dator: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2472

Stegmotordrivare: Jojjes

Har kört Mach3 på 2 stationära datorer utan problem, så jag tror att jag vet hur man konfigurerar Mach3 för att få det att fungera.

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 med Dell laptop

Inlägg av tecno »

Hej Bengt,

Det finns vissa laptops som kan fungera och andra inte därav deras rekommendationa att INTE använda sig av laptop. Det är så olika hur dessa är byggda/funtade så byt till nåt fast om du ska
ha pports drivet. Om du kör med extern signalgenerator typ KFlop Smoothsteper osv är en helt annan sak för då kan du ha i stort sett vad som helst att köra Mach3 på.
Bengt35

Inlägg av Bengt35 »

Hej

Tack för svar.
Jag kör just nu med en stationär maskin så min tanke var att få plats över genom att använda denna laptop.
Jag gjorde en sökning på Mach3 forumet och fann att folk hade lyckats med laptop utan smoothstepper men varken typ eller märke på laptop fanns angivet.
Får väl tröska på med min stationära dator......

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det är lugnare så med en stationär burk som håller minikraven och det gör ju de flesta lite modernare burkarna. Men vill man hålla på med en massa handpåläggning och testa bärbara burkar så kommer man slutligen på nåt som fungerar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag hade samma beteende från en stationär dator jag testade med förut. Där var det en massa drivrutiner och småprogram för saker som inte hade med CNC-fräsning att göra (TV-kort, diverse små bakgrundsprocesser osv). När jag rensade upp datorn lite (inte en total ominstallation) funkade det perfekt. Jag testade med en liveskiva för EMC2 (www.linuxcnc.org) däremellan så jag visste att datorn klarade av det rent hårdvarumässigt.
Bengt35

Inlägg av Bengt35 »

Laptopen är nyinstallerad med Win XP SP3 och är "ren" så att säga med ljud och nätverkskort inaktiverade.
Iofs så har jag alltid kört Mach3 under W2000 SP4 på de stationära maskinerna jag använt, aldrig provat med XP.
Kommer nog att testa med W2000 i Dell maskinen bara för testandets skull och för att se om den beter sig annorlunda. Även om jag är hyfsat övertygad just nu om att det inte kommer att funka bättre så är vetskapen om att man inte provat mer irriterande..... :roll:

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det här är väl ett av dom få tillfällen (realtidskommunikation över parallellport) som man kan ha nytta av tipsen från BlackViper. Han har listat varenda tjänst i samtliga moderna windowsversioner, med information om konsekvenser av att inaktivera dom.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Nu vet jag inte om det spelar roll, men jag är rätt säker på att man i Dells bios kan ställa parallellporten i olika lägen (EPP ECP IBM?). Prova de olika lägena.

MVH: Mikael
Bengt35

Inlägg av Bengt35 »

Jag har provat alla de olika alternativen i Bios utan skillnad (3 alternativ) kör nu på ECP eftersom Bios på min stationära maskin var inställt på det.

mrfrenzy:

Tack för den länken, skall läsa igenom detta när jag kommer hem från jobbet!

mvh
Bengt
boris

Inlägg av boris »

Jag tror att Dell D610 har ett integrerat grafikkort, däremot har Dell D600 ett separat grafikkort.
Jag är inte säker men det kan vara ett problem med att D610 har ett integrerat grafikkort.
Bengt35

Inlägg av Bengt35 »

Dell 610 har ett integrerat grafikkort. Jag har uppmärksammat skriverier om detta på bland annat Artsofts forum. Detta tycks även vara rekommenderat på stationära datorer (ej integrerat grafikkort) vilket i mitt fall har fungerat.

Nuvarande stationära maskin som Mach3 körs på utan problem är en Packard Bell snikvariant från tidigt 2000-tal och som har ett integrerat (värdelöst?) grafikkort och som dessutom har väsentligt sämre prestanda i allt än vad 610'n har gällande processor, minne och grafikkort/minne. Hur det är med D600 har jag inte läst på men jag kollade även 600 maskiner innan jag blev vid en D610 men konstaterade då att processorn och prestanda var betydligt klenare än 610.
Jag skall göra några fler tester innan jag ger upp och fortsätter med maskinen som ju faktiskt fungerar klockrent..

Som jag tidigare skrev så är anledningen att jag vill ha bort tangentbord, mus, bildskärm och burken för att organisera om i hobbyrummet och, i mitt fall, få mer plats och färre saker.

mvh
Bengt
Skriv svar