Hjälp - reda ut vilka trådar ska kopplas i gammal eldosa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pimms

Hjälp - reda ut vilka trådar ska kopplas i gammal eldosa

Inlägg av Pimms »

Jag och sambon skulle ta bort en gammal elsladd som gick till en pump till vår gamla vedpanna som nu är utbytt. Men sen upptäckte vi att en till sladd gick vidare från strömbrytare som satt innan pumpen och vidare ner till källaren.

Så vi kopplade ur sladden vid en kopplingsdosa (porslin) för att sedan ta bort den sladd som gick till pumpen så vi kunde ta bort den från hallen. Från början trodde vi att sladden som gick vidare från strömbrytaren gick till källarlampan och inte hydroforen men så var det ju då inte.

Så då fick vi ta och sätta tillbaka den gamla sladden i kopplingsdosan annars har vi ju inget vatten.

Nu är det så att sambon kommer inte ihåg exact hur det var kopplat i kopplingsdosan... Jag vet, ingen av oss tänkte på att ta en bild osv.. Vi tog bild i 1:a strömbrytaren dock så den är kopplad korrekt så problemet ligger i kopplingsdosan...

Sladd no 1 har 3 svarta trådar - den kommer direkt från elcentralen.

Sladd no 2 har en röd, en vit, en svart och en blå tråd...

Sladd nummer 4 har 1 grå, 1 röd, 1 svart och en tråd utan gummi runt som ej är av koppar. Denna är ihopkopplad med den röda tråden från sladd 2.

När vi kopplade in vad vi trodde var ok (testade först genom att koppla ur sladd till hydroforen och den gamla pumpen funkade fint fortfarande. Men, nu till kruxet. Strömbrytaren innan hydroforen går igång men bara i ca 10 sekunder sen slår den ifrån. Så vi antar att det är för hög spänning på elen eller har jag helt fel?

Någon som har ett hum om hur vi ska koppla ihop? Ska det bara vara 2 av de 3 svarta trådarna som är kopplade till sladd 2?

Tack för hjälpen - förstår om det är lite svårt att förstå mitt svammel!!! :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Hjälp - reda ut vilka trådar ska kopplas i gammal eldosa

Inlägg av ochkl0620 »

Oj då, tycker att ni ska ta hjälp med detta!
Speciellt när det gäller vatten...
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det tråkiga svaret är: Kontakta en elektriker, både för er egen säkerhet och av juridiska skäl.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Det är nog läge att ringa en elektriker, kopplar du fel riskerar du att hela vattensystemet blir spänningsförande.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej och välkommen till forumet.

"Någon som har ett hum om hur vi ska koppla ihop?"

Kontakta en lokal elfirma så kommer det ut en elektriker och kopplar er hydrofor.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om det bara kommer 3 svarta från elcentralen till kopplingsdosan så verkar det galet redan där. det borde finns en jordledning också. Utan att mäta så är det svårt och dessutom livsfarligt om man gör fel. Det här är ett jobb för en elektriker.
Edit. Det ramlade vist in ett antal svar medan jag skrev, men jag skickar ändå för att understryka de andra varningarna. :)
Pimms

Inlägg av Pimms »

Ja vi har en eletriker som kommer på tisdag... Jobbigt bara att inte ha vatten i 5 dar :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ring till en annan elfirma eller bjud hem någon elektriker på kaffe och tårta en kväll så kanske ni slipper vänta så länge.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Den där strömbrytaren är nog ett motorskydd. Troligtvis har du bara 2 faser till pumpen, därav löser den ut.
Det är helt omöjligt att svara på din fråga på ett säkert sätt så det är nog bara att vänta på elektrikern. Tänk på att skruva ut säkringarna så inger är strömförande.

Edit. Håller med Labmaster. Kollar runt om ni hittar någon annan som har tid.
Senast redigerad av MathiasP 8 mars 2012, 14:46:21, redigerad totalt 1 gång.
svanted

Inlägg av svanted »

för att vara realistisk...
flera här kan nog säga hur de TROR att det ska vara, problemet är att men inte kan veta säkert utan att mäta, för blir det fel kan ngn dö!
för att lösa problemet måste ngn som kan mäta vara på plats, det finns ingen genväg från det!
och för att det ska bli lagligt är denna en person ngn med behörighet.
visst kan folk utan behörighet åckså lösa problemet men de behöver knappast fråga på ett forum hur det ska vara...
svanted

Inlägg av svanted »

MathiasP skrev: Tänk på att skruva ut säkringarna så inger är strömförande.
akta dig för den bruden.... :shock:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hydroforpumpen startar alltså som den ska när ni har tappat vatten i en kran, eller hur triggar ni igång en pumpstart? Men stannar av sig själv med hjälp av strömbrytaren närmast hydroforen? (Tror samma som MathiasP att det är ett motorskydd)

Eller använder ni strömbrytare 1 för att starta pumpen och strömbrytare 2 (den närmast hudroforen) är en tryckgivare som styr pumpen. Och sen har någon när de har rivit ur pannan stängt av någon huvudkran efter pumpen? Så pumpen går en stund och bygger upp ett tryck mot en tank, stannar sen och trycket sjunker pga nån läckande backventil?

Vi vill ha mer foton :)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

svanted skrev:
MathiasP skrev: Tänk på att skruva ut säkringarna så inger är strömförande.
akta dig för den bruden.... :shock:
Hon är LVSFARLIG!!!! :lol:

Skit, får lära mig stava...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

AndLi skrev:Hydroforpumpen startar alltså som den ska när ni har tappat vatten i en kran, eller hur triggar ni igång en pumpstart? Men stannar av sig själv med hjälp av strömbrytaren närmast hydroforen? (Tror samma som MathiasP att det är ett motorskydd)

Eller använder ni strömbrytare 1 för att starta pumpen och strömbrytare 2 (den närmast hudroforen) är en tryckgivare som styr pumpen. Och sen har någon när de har rivit ur pannan stängt av någon huvudkran efter pumpen? Så pumpen går en stund och bygger upp ett tryck mot en tank, stannar sen och trycket sjunker pga nån läckande backventil?

Vi vill ha mer foton :)
Varför då? Det där klarar en elektriker på plats utan foton.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här fick mig att höja på ögonbrynen lite:

"Strömbrytaren innan hydroforen går igång men bara i ca 10 sekunder sen slår den ifrån."

Vilken strömbrytare menar du? Om tanken är full så ska ju pumpen stanna.

Två tips:
1) Ha alltid en plan, oavsett vad ni ska göra. (Det finns så mycket oförutsett i gamla hus.)
2) Dokumentera. Dvs ta kort och anteckna. (Glöm "Det här går fort, så det kommer jag ihåg.")

edit: Hm, jag skrev mitt inlägg kl 14:01 men missade "Skicka"-knappen,
så det hann komma in en massa svar framför.
Skriv svar