Portabel strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anttilop

Portabel strömförsörjning

Inlägg av anttilop »

Hej,
Jag har en fråga om fritidsbatterier.. Skulle behöva hjälp med uträkning på vad för batteri och tillbehör jag ska ha. Vill allts ha en bärbar strömförsörjning som jag kan ha med ut.

Jag ska driva en 230v förstärkare på 70volt max. 17watt. 20watt peak. Och 4 st 9volts batterieleminatorer på 500-1 ampere.

Vill ha ett batteri, laddare och en omvandlare så jag kan driva 230v.. Skulle vilja använda det i ca 6 timmar utan att behöva ladda. vad för slags batteri behöver jag då? o är laddare o omvandlare i samma klump...?

Tacksam för svar!
(är medveten om att det står mycket om detta men jag har inte hittat något som är till nytta för mig o batterier blir väl bättre o bättre..)
Mvh
Antti
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Portabel strömförsörjning

Inlägg av MNorrgren »

Svårt att tolka vad du ska försöka driva. Driva en 230 volt förstärkare på 70 volt?

Den ska drivas på 230volt och drar max 20 watt? Var kommer 70 volt in i bilden?
Du vill också driva 4 st 230 volt -9 volts adaptrar som levererar 500-1 A, antar du menar 0.5-1 A??

Enklast är väl ett eller ett par 12 volt blyaccumulator/er och en sinusomvandlare samt en laddare till blybatterierna...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Uppgifterna är lite oklara.
>max 17W ???
Drar den max 17W eller ger den ut max 17W effekt?
Det intressanta är vad den drar i genomsnitt under en timmes spelning tex. Du har ju inte max hela tiden.

>som levererar 500-1 A
Levererar??? Hur mycket ström drar utrustningen då? Vad de kan leverera är helt ointressant.

Måste de fyra 9V adaptrarna vara galvaniskt isolerade från varandra eller kan de ha gemensam jord? Det kan nämligen vara fördelaktigt att ersätta dessa med en DC/DC med 9V*4A ut.

Samma sak, egentligen med 230V-förstärkaren. Har den ingen DC-ingång? Hur många volt drivs den med internt? 2*24V?
Kanske en DC/DC även här är den effektivaste vägen att gå, om man kan ansluta sig inne i förstärkaren.

När du fått fram lite siffror är det ström gånger spänning gånger tid som räknas. Då får du ett resultat i wattimmar.

Dividera antalet wattimmar med hur många volt * Ameperetimmar du har normalt i ditt batteri så får du fram tiden i timmar som du kan få ut energi.

Sedan beror det på vilken typ av batteri du tänker välja. Startbatterier är värdelösa då de ganska snart förstörs av att djupurladdas. Speciella blybatterier (fritidsbatteri) kan laddas ut till 80% ... Du behöver alltså ha ett batteri som klarar 25% mer än vad du verkligen gör åt.

Så finns det ju lithiumabtterier också. Dyrare men bättre. Särskilt LiFePO4 kan rekommenderas. De måste spänningsövervakas så att det slår av innan de är slut. De bör egentligen inte heller laddas ut mer än till 80%
anttilop

Inlägg av anttilop »

jag kan inte svara på detaljerna... Det har jag för lite elkunskap för... Det var därför jag vände mig hit... :)

Det stog max 17w rms på förstärkaren.

0.500-1 ampere ja, batterieliminator. alltså allt är inte hugget i sten och jag är liksom ute efter en portabel strömförsörjning som kan dra mina saker (kanske det tillkommer nåt ibland eller dras ifrån nåt). Men tanken är inte att köpa nya batterieleminatorer eftersom jag använder dom till vanlig ström oxå...

DC ingång/utgång kommer jag inte använda eftersom jag även kommer använda sakerna i vanliga vägguttag.

så lätt batteri med så lång batteritid och så få extra grejer (laddare, spänningsomvandlare) som möjligt är målet för mig. Billigt är oxå ett plus... det är liksom det jag behövde hjälp med.

Tack för svar!
Mvh
/A
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Vad jag kan komma fram till av den lite luddiga beskrivningen är det en förstärkare som har en uteffekt på 17 W och skall drivas på 230 V växelspänning via en omvandlare från 12 V batteri :shock: .

* Vad är det för drivspänning till förstärkaren, du nämner ett DC-uttag?
* Står det något om effektförbrukning på märkskylten?
* Skall det gå i 6 timmar kontinuerligt med full uteffekt?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag drog en mellan tummen och pekfingret nu.

Jag gjorde ett grovt överslag och då får jag att max drar din utrustning med diverse förluster runt 10A. Ska du driva i 6 timmar går det åt 60Ah. Kör man blybatterier bör man inte gå under halva kapacitetn. Dvs du bör ha med dig minst 120Ah batteri kapacitet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

17W på 12V säg 2A
9W * 4st = 36W säg 3A

får det till 5A på 12V men sedan måste verkningsgraden på omvandlaren tas hänsyn till också. Utan att ta hänsyn till den behövs.
5A * 6h = 30Ah köp ett 62Ah batteri på Biltema för 700kr swedan behöver du omvandlare och laddare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om slutssteget ger ut 17 watt så kommer den förmodligen dra det dubbla om det inte är högeffektivt. r

Bättre att räkna högt än lågt. Eller varför inte mäta upp vad de faktiskt drar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men varför gå vägen över 230 VAC??
Ett bilslutsteg på X antal watt och cigaretttändarspänningsregulator för 9 volten.

Priset nog hugget som stucket mellan omvandlare + stort batteri och litet batteri och lite nya ljudprylar.

Sedan är det lite komfort att slippa ett dubbelt så stort batteri gentemot vad som är nödvändigt att bära på.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danielr112 skrev:Om slutssteget ger ut 17 watt så kommer den förmodligen dra det dubbla om det inte är högeffektivt. r

Tolkar det som att den drar 17W från 230V. Om det är slutsteget som ger 17W är det då ett mono eller stereosteg?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kommer att bli mycket större och tyngre än du tänkt dig. Tänk om.

Varje omvandlning kommer att ge förluster. Först ska du omvandla 12 V till 230 V (ger förluster) och sen ska alla prylar omvandla dessa 230 V till lägre spänningar.

Börjar du sen räkna på hur mycket energi du behöver så kommer du rätt snabbt att komma upp i 2-3 batterier... Det blir antagligen lättare att släpa med ett bensindrivet elverk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mindmapper skrev:
danielr112 skrev:Om slutssteget ger ut 17 watt så kommer den förmodligen dra det dubbla om det inte är högeffektivt. r

Tolkar det som att den drar 17W från 230V. Om det är slutsteget som ger 17W är det då ett mono eller stereosteg?
Enligt TS, 17W RMS vilket är en normal betäckning på uteffekten, vilket då innebär runt 40W inmatad effekt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Vad är det för utrustning egentligen, är det typ en liten gitarrförstärkare och ett par effektpedaler eller vad det heter?
I så fall kanske det i praktiken bara drar 10-20W, isf räcker ju ett fritidsbatteri/bilbatteri rätt långt.
Kolla t ex Biltema 802301 (batteri), 38122 (omvandlare), 37732 (laddare), 351675 (isol polskor).
Särskilt lätt blir det inte ändå.
Edit: 803702 lämpligare (70 Ah), 802301 är 30 Ah
anttilop

Inlägg av anttilop »

Nerre skrev:Det kommer att bli mycket större och tyngre än du tänkt dig. Tänk om.

Varje omvandlning kommer att ge förluster. Först ska du omvandla 12 V till 230 V (ger förluster) och sen ska alla prylar omvandla dessa 230 V till lägre spänningar.

Börjar du sen räkna på hur mycket energi du behöver så kommer du rätt snabbt att komma upp i 2-3 batterier... Det blir antagligen lättare att släpa med ett bensindrivet elverk.

ja tänkte lite till.. Och det dök upp en ny fråga..
Om jag vill ha 9volts eleminatorerna till dc ström(heter d väl) och köpa nya eliminatorer. vad finns det för system för det? om man vill ha 4-5 st elgrunkor på samma klump.. Finns det en sådan klump att köpa och vad för batteri behöver jag till isf? Då blir det ett batteri för förstärkaren o ett batt för effektpedalerna/batterieleminatorerna.

(ja d heter effektpedaler...)

:)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ska du inte ha 12 volt DC till 9 volt DC ?
- istället för omvandla 12 volt => 220 volt => eleminatorer 9 volt

sen driver du det även när du har tillgång till 220 volts väggutag via batteriladdaren => batt => osv.
Senast redigerad av xraid 8 mars 2012, 15:29:30, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar