Dra PWM signal lång sträcka utan störningar (TTL)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Dra PWM signal lång sträcka utan störningar (TTL)

Inlägg av Electricguy »

Jag har ett USB kort som ger en ställbar PWM ut på TTL nivå (5V)
Jag skulle behöva skicka denna PWM signal över ungefär 10 meter kabel.. Kabeln kommer att ligga brevid en oskärmad TP kabel och en lågnivåkabel. Hur stor är chansen för störningar på den sträckan? Jag menar, om det kommer in PWM ljud i lågnivåkabeln och om det kommer att störa ut nätverket?

Går det att köra genom en vanlig partvinnad kabel eller måste den vara skärmad?

Är inte fullt så insatt i hur PWM stör och strålar..
MathiasP

Re: Dra PWM signal lång sträcka utan störningar (TTL)

Inlägg av MathiasP »

Om du kopplar ett motstånd i serie på ändarna av kabeln minskar du störningsrisken drastiskt. Det som händer är att det krävs lite mer ström för signalen att nå fram, men då är den mindre känslig för störningar.
Annars kan du googla på RS485 eller RS422. Då vänder man polaritet. På detta sätt klarar du säkert minst 1km.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

flytta usb-kortet de 10 metrarna om inte annat.

finns usb <-> rj45
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Motstånd låter intressant. För det är bara en MOSFET som ska styras i andra änden. (men då kanske det kommer störningar in utifrån?)
Köpa adaptrar och greja finns inte på kartan tyvärr.

Det som finns är en rulle med RG58 antenncoax... Det skulle ju funka. Synd att den är så klumpig bara.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag tror jag känner igen det hela från automotiv. De använder ogärna skärmade kablar i sina kontakter, det får bli partvinnat. Jag hade ett problem en gång där en PWM-signal skulle dimma belysning samtidigt som det gick en mikrofonledning för handsfree i samma kabelstam. Det kunde ju lösas på så vis att PWM-signalens frekvens låg över det hörbara. Resultatet fick sin dödsdom i EMC-labbet. Maximal frekvens låg runt ett par kHz för att EMC-gränsen skulle klaras, och den frekvensen hörs bra. Lösningen blev att göra mikrofonsignalen balanserad och byta PWM-signalen till en PWM till strömomvandlare innan den gick ut på kabeln som också var partvinnad. Först då blev det riktigt tyst från PWM-störningar.

Partvinnad kabel är något som ofta glöms bort. Om det inte är ljud som går i lågnivåkabeln, så skulle jag nog rekommendera att du kör PWM-signalen balanserad. Då kommer fälten från resp. signal att ta ut varandra. Om det är ljud, så måste även den kabeln vara balanserad för att inte ta in PWM-störningar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mja, jo... Det verkar luta åt antenncoax ändå. Jag tror att jag har någon tunn och fin coax liggande nånstans. Ska kolla efter den.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Testa att montera ett motstånd på 120 Ohm i vadera ände. Det är absolut ingen nackdel.

Edit. Parallellt ska det ju naturligt vis vara.
Senast redigerad av MathiasP 6 mars 2012, 21:06:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Menar du inte motstånd parallellt med ledarna? Inte i serie. Har man ett i serie bör går det ju bara mindre ström vid en given spänning. Och att ha ett i "sändar-sidan" förstår jag inte vitsen med.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Jag skulle ha använt balanserad överföring med en sändare och mottagare, för att minska känsligheten och att säkerställa signalnivån vid ändpunkten. Kolla på RS485 och LVDS.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja parallelt låter mer logiskt. Så man får en dämpsats.
Men jag ska testa med skärmad kabel först innan jag ger mig på något med balanserad överföring.
Skriv svar