jag håller på och bygger en microkontrollerad styrenhet till ett varmvattensystem och nu har jag kommit till momrntet att ansluta tempgivarna på de viktigaste ställena
på platser lokaliserade nära styrenheten har jag hittils använt DS18S20 1.wire givare, Men tempgivare ska också anskutas i ett hus 100m bort. Jag är fungersam om det går bra att använda 1-wire kommuikation över så långa avstånd,
Nån som har testat och lyckats?
NTC termistorer fungerar ju alltid annars, nackdelen är att man får ta reda på olika materialkonstanter och baka in i en formel för att få rätt hyffsad nogrann tempvisning
Som sista utväg kan man ju bygga ett litet kretskort med en 8-pin microcontroller och givare på som sitter precis vid mätpunkten, Denna i sin tur kommunicerar med centralenheten genom en skärmad TP kabel och tex RS485 kommunikation
vad är bäst? (eller mindre sämst) =)
Mäta temperatur på avstånd
DS18S20 är ju trevlig men 1-tråds-kommunikationen är jag starkt tveksam till håller så långt. Dock kan det kanske fungera om du ta ett skärmat kabel och matar fram 5V också (såklart lite avkoppling) samt använder en lägre pull-up motstånd.
Fast jag hade ju faktisk kastat in en liten styrenhet vid sensorn och kört valfri kommunikation från den. På 100 m tror jag att det har mindre betydelse om det är RS232, RS485 eller 5V signaler, det som är viktigt är att kablet är av hygglig kvalitet.
Var det fler "långdistans" sensorer hade jag använd radio.......
Hur du än ser det måste du ha 3 ledare: GND, +matning och signal, värför då inte testa om det går med DS18S20'an direkt först?
Ta ett skärmat partvinnat kabel, mata GND på skärmen, avkoppla GND & +5V med en 100nF + en 10µF och testa sedan.
Fast jag hade ju faktisk kastat in en liten styrenhet vid sensorn och kört valfri kommunikation från den. På 100 m tror jag att det har mindre betydelse om det är RS232, RS485 eller 5V signaler, det som är viktigt är att kablet är av hygglig kvalitet.
Var det fler "långdistans" sensorer hade jag använd radio.......
Hur du än ser det måste du ha 3 ledare: GND, +matning och signal, värför då inte testa om det går med DS18S20'an direkt först?
Ta ett skärmat partvinnat kabel, mata GND på skärmen, avkoppla GND & +5V med en 100nF + en 10µF och testa sedan.
Ja precis trial and error är aldrig fel...
tänkte på en annan sak, jag har ett par AD590 linjära tempsensorer 1uA/kelvin http://www.analog.com/en/prod/0,,766_81 ... %2C00.html
hur är det när man använder en sensor där strömmen i kretsen ändras istället för resistansen, är störkänsligheten bättre med strömkopplade sensorer?
tänkte på en annan sak, jag har ett par AD590 linjära tempsensorer 1uA/kelvin http://www.analog.com/en/prod/0,,766_81 ... %2C00.html
hur är det när man använder en sensor där strömmen i kretsen ändras istället för resistansen, är störkänsligheten bättre med strömkopplade sensorer?