Android-mobiler har ju stöd för USB bara från de senaste versionerna. Men jag undrar om man på äldre modeller inte kan styra en USB-anslutning från ljudutgången.
Audio-utgång + kapad ljudsladd + transistor + kapad strömledare i en USB-sladd som går från batterieliminator till extern USB-laddad utrustning. Så borde man väl kunna slå på/av strömmen i den externa USB-sladden, genom att slå på/av ljudet från android-telefonen?
När jag spelar musik och mäter på en äldre android-mobil, så ger ljudutgången ca 5-25 uA och 1½-2½ mV. Det är inte mycket. Lustigt att det låter så bra i hörlurar. Ca 7-70 nanoWatt får jag det till. Kanske ger högre värden om man programmatiskt sätter en konstant ton på högsta volym (och har lödd kontakt istället för handhållna multimetersonder).
Kommer en transistor att öppna för 5 volt, och kommer den att leda konstant eller oscillera, när den drivs av en sån ljudutgång? Man kanske kan jämna ut det med en kondensator. Vore ett sånt här litet projekt av nån anledning döfött?
Styra USB på/av med 3.5mm audio-utgång från mobil
Re: Styra USB på/av med 3.5mm audio-utgång från mobil
ska du bygga en 'talibantelefon'...
en nokia 3310 och ett paket C4 har ju funkat tidigare
en nokia 3310 och ett paket C4 har ju funkat tidigare
Hehe, nej bomb var det sista jag hade i tankarna.
Jag vill stänga på och sätta av saker från en fast monterad android-telefon. De är ju så billiga 800 kr inkl moms) och är så extremt kraftfulla och enkla att programmera, att de framstår som det överlägsna alternativet för att styra grejer med. Fast det är ju bara de senaste versionerna som har USB-stöd, och de är inte billiga ännu. Därför är det svårt att styra icke-trådlösa saker med dem. Den kan lätt fjärrstyra en webcam i Australien, analysera och bearbeta bilderna och skicka dem live till min mobil när jag är ute i skogen. Men den kan inte tända en lampa i samma rum som den själv...
Jag vill stänga på och sätta av saker från en fast monterad android-telefon. De är ju så billiga 800 kr inkl moms) och är så extremt kraftfulla och enkla att programmera, att de framstår som det överlägsna alternativet för att styra grejer med. Fast det är ju bara de senaste versionerna som har USB-stöd, och de är inte billiga ännu. Därför är det svårt att styra icke-trådlösa saker med dem. Den kan lätt fjärrstyra en webcam i Australien, analysera och bearbeta bilderna och skicka dem live till min mobil när jag är ute i skogen. Men den kan inte tända en lampa i samma rum som den själv...
Alla Android-lurar har väl USB-stöd? Är det USB Host-stöd du menar?
Det finns ju "I/O-kort" till Android. IOIO är väl det mest kända men jag har för mig det finns andra också.
Det finns ju "I/O-kort" till Android. IOIO är väl det mest kända men jag har för mig det finns andra också.
JA!
Det ser ju extremt lovande ut! Det är så gott som beställt.
Här får du en puss Nerre:
Det ser ju extremt lovande ut! Det är så gott som beställt.
Här får du en puss Nerre: