Spänningsindikator för 9V batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Spänningsindikator för 9V batteri

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Hej!

Skulle behöva en spänningsindikator till ett 9V batteri.
Vill att då spänningen är bra så ska en grön diod lysa. När den sjunker tills batteriet är slut så ska en röd lysdiod lysa och den gröna slockna.
Hur fixar jag det på ett lätt sätt? Det är inte noga alls med hur precis den indikerar spänningen, bara man får ett hum om när det börjar bli dåligt. Det viktigaste är nästan att kretsen inte tar för stor plats.

Funderar på om jag skulle kunna sätta en zenerdiod på kanske 5V i serie med den gröna lysdioden (spänningsfall 2v) för att få den att lysa över 7V. Vet inte om det fungerar, och vet inte hur jag ska få den röda lysdioden att lysa under 7V.

Hjälp någon? Tack!
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Spänningsindikator för 9V batteri

Inlägg av 4kTRB »

Texas har några appikationer med TL431 som nog skulle kunna fungera fint.
Kolla databladet.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Re: Spänningsindikator för 9V batteri

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Hmm, bara jag lyckas förstå mig på dom så kanske det funkar? Verkar vara någon typ av zenerdiod?
Kom på annars att jag kanske kan köra en 3V LDO regulator på V+ på en opamp. Använda två motsånd för spänningsdelning till 1/2 Vcc in på V- på opampen och utgången till den röda LEDen. För vid <6V måste väl ändå ett 9V batteri anses vara slut? :) Men det kanske är en onödigt krånglig lösning!

Edit: Hittade denna som är det jag letat efter! Tror det blir till att använda den kretsen.
http://www.schematicwiringdiagram.com/s ... or-display
Skriv svar