Funktionsjord , skyddsjord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rQx

Funktionsjord , skyddsjord

Inlägg av rQx »

Hej!

En fråga som det säkert finns många svar på.
Jag har en jordskena dit min inkommande skyddsjord ansluts, i mitt system har jag även funktionsjord. Kan/borde jag ansluta min funktionsjord hit också eller ska jag ha en ny skena till funktionsjorden och hur ska den "göras".

/Tim
MathiasP

Re: Funktionsjord , skyddsjord

Inlägg av MathiasP »

Vad e det för system du pratar om?
I hus har man normalt potensialjordning av all utrustning av metall i huset.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Normalt sett har man en skena för skyddsjord, gul/gröna kablar, och en för nolledaren, blå, som du benämner funktionsjord. Det finns olika sätt att koppla dessa beroende på om man har eller inte har jordfelsbrytare eller om systemet har "flytande" jord.

I de fall man inte har jordfelsbrytare kopplas dessa skenor samman i gruppcentralen. Det skall finnas färdiga skruvar i centralen för detta. De skall kunna kopplas i sär för att kunna mäta om man har isolationsfel mellan strömförande ledare och jord. Därför skall du inte koppla skyddsjord och noll på samma skena även om de skenorna kopplas samman.
rQx

Inlägg av rQx »

Det är ett styrskåp. Funktionsjorden är t.ex. jordningen till switchen och skärmningen till tryckgivare. Den är inte till för att skydda utan för att förbättra funktionen i apparaten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är inte helt lätt att svara på, det beror på flera faktorer.

För skyddsjord finns det en hel del kriterier för hur det skall se ut, det skall klara höga strömmar och ha låg impedans och förbanden skall vara "säkrade" från att lossna på olika sätt. För att inte tala om kraven på färg och märkning och att det skall vara en tydlig "väg".

Det finns inget direkt hinder att ansluta funktionsjord till samma skena som skyddsjord, men det finns en del aspekter att tänka på. T.ex. strömmar.

Skyddsjord skall det i normala fall inte gå nån ström i. Impedanskraven på skyddsjord handlar inte bara om att säkringen skall hinna lösa utan även om att eventuell ström i skyddsjorden inte får "lyfta" potentialen på skyddsjordade delar för mycket.

I funktionsjord går det ofta en funktions-ström, den strömmen kan ge potentialskillnader som man inte vill ha på skyddsjorden.
rQx

Inlägg av rQx »

Ja skyddsjord vet man ju hur man utför, det är just funktionsjorden och hur man då "skapar" den isåfall som jag är lite ute efter. Jag har en skyddsledarskena i mitt skåp, hur skapar jag eller vart kopplar jag in funktionsjordarna. Det är inget man direkt lär sig i skolan och jag hittar inget när jag söker runt på nätet, tvärtom ju mer man söker ju mer frågande blir man.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Gustav180 skrev:Normalt sett har man en skena för skyddsjord, gul/gröna kablar, och en för nolledaren, blå, som du benämner funktionsjord. Det finns olika sätt att koppla dessa beroende på om man har eller inte har jordfelsbrytare eller om systemet har "flytande" jord.

I de fall man inte har jordfelsbrytare kopplas dessa skenor samman i gruppcentralen. Det skall finnas färdiga skruvar i centralen för detta. De skall kunna kopplas i sär för att kunna mäta om man har isolationsfel mellan strömförande ledare och jord. Därför skall du inte koppla skyddsjord och noll på samma skena även om de skenorna kopplas samman.
Nollskenan ska du absolut inte och får inte ansluta något som har med jord eller potensialjordning att göra. Den skall ses som strömförande!

Skyddsjord är Gul/grön och är avsedd för att skydda mot elchock.
Potensialjord är när man jordar olika apparater för att de ska ha samma potensial. Denna ska inte vara G/G. Detta räknas även skärmar på elkablar. Jag kan rekommendera dig att endast ansluta skärmen på givarkablar i ena änden för att minimera störningar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

vad är det du vill åstadkomma, är det att uppfylla EMC direktivet så ska skärmen anslutas runt om där kabeln går in i skåpet eller in i den skärmade apparaten som sitter i skåpet, beror ju lite var dina olika zoner börjar och slutar.

Att ansluta skärmen med en pigtail är ingen höjdare.

Men utveckla lite mer vad som ska göras.

Skillnaden mellan skyddsjord och skärmning är att skyddsjord ALDRIG får brytas men iom att det är lågfrekvent (grundfrekvens 50 Hz) så inverkar inte induktansen menligt på en halvmeter ledning för att jorda t.ex. skåpdörren.

EMC omfattar höga frekvenser och då är det mycket korta avstånd som gäller men det ställs inga krav att direktivet ska uppfyllas med öppen dörr.

Protte
rQx

Inlägg av rQx »

Funktionsjord. Jag undrar hur man utför en funktionsjordning. En indistruell nätverksswitch ska funktionsjordas, inte till PE (protective earth) utan till FE (Functional earth). Frågan är HUR man angör en functional earth och OM det är viktigt. Samma med analoga signaler 4-20mA, skärmen borde inte skyddsjordas utan funktionsjordas. Allt som har med neutrall ledare, EMC, endast i jordas i en ände o.s.v. är inget jag behöver hjälp med. Det handlar om funktionsjord. Det är inget man behandlar på gymnasiet och jag vet inte riktigt vem jag ska fråga för att få hjälp. Kanske är det en för avancerad fråga att ställa på ett forum men jag gjorde ett försök :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du har översatt functional earth till funktionsjordning.
US-Amerika har lite andra regler och menig i olika ord så det kan ju vara så enkelt att alla skärmar ska anslutas i en punkt som sedan sitter i apparatskåpet som i sin tur är skyddsjordat.

Men kan inte tillverkaren av switchen ge en närmare förklaring.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man brukar väl alltid ansluta skärmar mm till skyddsjord, det blir ju ofta så per natur iom att metallhöljen i regel alltid är skyddsjordade.
Martin_A

Inlägg av Martin_A »

Då jag inte har någon praktisk erfarenhet i ämnet kan jag bara hänvisa till vad det står i "Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, utg 2 (SEK Handbok 444)":

444.5 Jordning och potentialutjämning
444.5.1 Sammankoppling av jordelektroder

"...Därför bör alla skyddsjordledare och funktionsjordledare anslutas till en och samma huvudjordningsskena. Där utöver ska alla jordelektroder för skydd, funktion och åskskydd, som hör till en byggnad, sammankopplas."

"Skyddsutjämningsledare och funktionsutjämningsledare ska sammankopplas individuellt till huvudjordningsskenan på ett sådant sätt att om en ledare losskopplas är anslutningen av alla andra ledare säkrade."

Under 444.5.5 Funktionsjordledare står också bland annat:

"För funktionsjordledare finns ingen särskild färgmärkning angiven. Dock får inte färgkombinationen tvåfärgat grönt och gult användas..."
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

rQx skrev:Ja skyddsjord vet man ju hur man utför, det är just funktionsjorden och hur man då "skapar" den isåfall som jag är lite ute efter. Jag har en skyddsledarskena i mitt skåp, hur skapar jag eller vart kopplar jag in funktionsjordarna. Det är inget man direkt lär sig i skolan och jag hittar inget när jag söker runt på nätet, tvärtom ju mer man söker ju mer frågande blir man.
Om du gått någon gymnasieutbildning i ellära har du antagligen sovit eller skolkat på den lektionen. Detta är grundläggande saker som man får lära sig.
rQx skrev:Funktionsjord. Jag undrar hur man utför en funktionsjordning. En indistruell nätverksswitch ska funktionsjordas, inte till PE (protective earth) utan till FE (Functional earth). Frågan är HUR man angör en functional earth och OM det är viktigt. Samma med analoga signaler 4-20mA, skärmen borde inte skyddsjordas utan funktionsjordas. Allt som har med neutrall ledare, EMC, endast i jordas i en ände o.s.v. är inget jag behöver hjälp med. Det handlar om funktionsjord. Det är inget man behandlar på gymnasiet och jag vet inte riktigt vem jag ska fråga för att få hjälp. Kanske är det en för avancerad fråga att ställa på ett forum men jag gjorde ett försök :)
Tycker du har fått väldigt bra svar om du är någorlunda insatt skåpsbyggnad. Största problemet som jag ser är att du försöker översätta engelska termer på ett felaktigt sett. Det heter inte funktionsjord på svenska utan potentialutjämning. Därför hittar du inget om det. Men det kanske är för avancerat för någon som sover på lektionerna? :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Potentialutjämning är en helt annan sak än funktionsjord.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Vad är skillnaden?
Skriv svar