18B20 ostabil temperatur?
18B20 ostabil temperatur?
Jag har satt upp ett litet 1-wire-nät hemma men tycker att utetempen svänger lite väl mycket. Tänkte höra med er om det ser normalt ut eller om det kan vara nåt fel på mina sensorer...?
http://micra.us.to/rrdtool/
Det kan som ni ser komma vissa spikar där det skiljer mer än 1 grad på bara 2 minuter. Men det kanske gör det i verkligheten också pga vind och annat? Tänker främst på skuggtemperaturen.
http://micra.us.to/rrdtool/
Det kan som ni ser komma vissa spikar där det skiljer mer än 1 grad på bara 2 minuter. Men det kanske gör det i verkligheten också pga vind och annat? Tänker främst på skuggtemperaturen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: 18B20 ostabil temperatur?
För mina ögon ser det 'normalt' ut, nu har ju jag inget 1-wire utan min väderstation att jämföra med.
Limma fast en liten metallbit i sensorn så kan den bli lite mindre skakig.
Eller en väldigt liten bit frigolit eller annan isolering.
Temperaturen är nog ganska ojämn med spikar, men spikarna gör ingen nytta för dig gissar jag.
Temperaturen är nog ganska ojämn med spikar, men spikarna gör ingen nytta för dig gissar jag.
Ahh jag får prova limma fast nån liten metallbit eller nånting.. ska ändå bygga nåt slags fäste på utsidan fasaden så det blir nog bra de... återkommer när det är klart.
-
Tycker också den ser normal ut. Du måste sätta den lite isolerat. Ser ut som om sensorn hänger löst i luften?
Du skulle också kunna ta medelvärdet av några mätvärden innan de lagras. Men det kanske du redan gör? Tänker lite som man gjorde på fysiklabbarna i skolan, mät 10 värden (eller annat valfritt antal) och släng bort max- och minvärdet och ta medelvärdet av resterande värden innan det lagras som en mätpunkt. Detta bör minska "fladdret" en del och filtrerar bort enstaka felavläsningar. Nackdelen är att det blir trögare på att registrera snabba förändringar.
Jag tar nog helst bara 1 värde eftersom det blir mer trafik på bussen om man ska fråga varje sensor flera gånger.
Satt och funderade lite och kom fram till att det kanske kan funka att kapsla in sensorerna i cernitlera? Borde väl fungera för att kapsla in annan elektronik också som man vill skydda mot vibrationer och annat. Den kan enkelt formas runt sensorn och härdas i ugnen kring 100-130 grader.
Satt och funderade lite och kom fram till att det kanske kan funka att kapsla in sensorerna i cernitlera? Borde väl fungera för att kapsla in annan elektronik också som man vill skydda mot vibrationer och annat. Den kan enkelt formas runt sensorn och härdas i ugnen kring 100-130 grader.
-
mer trafik på bussen. hur ofta läser du och hur många sensorer? jag har runt 50 på ena just nu och då läser jag av 40 av dem varje minut och de sista 10 så ofta jag kan...
isolering är inte bra, icns strömförbrukning genererar värme som kan ge mätfel om man isolerar den...danielr112 skrev:Tycker också den ser normal ut. Du måste sätta den lite isolerat. Ser ut som om sensorn hänger löst i luften?
bättre med en liten plåtbit/kylfläns, men tänk på att inte filtrera bort variationer som du vill kunna mäta.
Nej som sagt att det är mycket trafik gör väl inget egentligen men om man läser av en sensor för ofta så kan den värma upp sig själv. Inge oftare än var 20:e sekund bör man läsa av en 18B20 har jag läst nånstans men vet inte om det ligger nåt i det. Jag får prova limma dit en liten TO220-fläns men om ni kollar nu så är det inte alls lika fladdrigt utan att jag gjort nånting... Kanske inte blåser lika mycket som när jag startade tråden.
http://micra.us.to/rrdtool
Har även lagt till elförbrukning. Behövde inte köpa den as-dyra LED-puls-sensorn från m.. räckte med en fototransistor och ett motstånd. Kan förklara mer vid intresse.
http://micra.us.to/rrdtool
Har även lagt till elförbrukning. Behövde inte köpa den as-dyra LED-puls-sensorn från m.. räckte med en fototransistor och ett motstånd. Kan förklara mer vid intresse.
-
swanted. givetvis ska du inte hänga ren isolering runtomkring. Det jag menar är givetvis med någon typ av vindskydd och liknande.
Har för mig det kunde öka typ 0.25? grader om man läser av den konstant och du har den i ett utrymme som var vindtätt. Tror inte det kommer påverkad dina värden utomhus något nämnvärt.
Har för mig det kunde öka typ 0.25? grader om man läser av den konstant och du har den i ett utrymme som var vindtätt. Tror inte det kommer påverkad dina värden utomhus något nämnvärt.
Snygga grafer
Jag tycker inte att det är dugg konstiga värden. Jag kollade några grafer som jag hade och jag hade ibland deltatemp på 1C/min.
Jag kan tycka att det kan vara spännande att inte medelvärdesbilda utan lite tvärt om. Att tex lägga ut ett antal(10st) givare på 10, 300, 500 alt 1000mm avstånd för att se hur tempraturfältet ser ut i ett rum. Jag har fått en känsla att det varierar kraftigt. Fast kanske är det smartare att skaffa en IR-kamera för att göra detta, förståss. Men har man ingen IR-kamera så...
Beskriv gärna ditt system. Vilken HW o SW du har. Jag har använt Excel för att rita grafer men det du har är snyggare. Excel är lätt att få till men man är lite låst.

Jag tycker inte att det är dugg konstiga värden. Jag kollade några grafer som jag hade och jag hade ibland deltatemp på 1C/min.
Jag kan tycka att det kan vara spännande att inte medelvärdesbilda utan lite tvärt om. Att tex lägga ut ett antal(10st) givare på 10, 300, 500 alt 1000mm avstånd för att se hur tempraturfältet ser ut i ett rum. Jag har fått en känsla att det varierar kraftigt. Fast kanske är det smartare att skaffa en IR-kamera för att göra detta, förståss. Men har man ingen IR-kamera så...
Beskriv gärna ditt system. Vilken HW o SW du har. Jag har använt Excel för att rita grafer men det du har är snyggare. Excel är lätt att få till men man är lite låst.
Tack. Nej nu ser det ok ut.. var lite fladdrigare tidigare men när jag får dit lite mer massa borde det bli kanon.
Nätet består av vanlig 4-ledad telefonkabel från clasohlson med krimpade RJ11-kontakter och 1->2-splitters lite härochvar. Några 18B20 har jag krimpat fast direkt i RJ11-kontakten utan kabel och några har jag lött på kabel.
Nät är kopplat till en DS9490R i en linuxburk (Debian). Har lagt in OWFS för att komma åt värdena enkelt... Varje sensor blir en katalog i filsystemet och under den ligger "filer" som man kan läsa av.
exempel:
Ett script läser av temperaturerna och lägger in i en rrdtool-databas och sen genereras graferna med perl och rrdtool.
Här är exempel på hur ett script kan se ut som läser av och loggar temperaturen för en givare:
Anropas t.ex såhär:
-0.3 graders offset
Och perl-script för att generera grafen:
Dom där scripten hittade jag nånstans och har gjort en del modifieringar för att få annat utseende och möjlighet att sätta en offset på tempgivarna m.m.
Nätet består av vanlig 4-ledad telefonkabel från clasohlson med krimpade RJ11-kontakter och 1->2-splitters lite härochvar. Några 18B20 har jag krimpat fast direkt i RJ11-kontakten utan kabel och några har jag lött på kabel.
Nät är kopplat till en DS9490R i en linuxburk (Debian). Har lagt in OWFS för att komma åt värdena enkelt... Varje sensor blir en katalog i filsystemet och under den ligger "filer" som man kan läsa av.
exempel:
Kod: Markera allt
erik@servern:~$ cat /mnt/owfs/28.7DE7DF020000/temperature12
13.375
Här är exempel på hur ett script kan se ut som läser av och loggar temperaturen för en givare:
#!/bin/bash
TempSensor="$1"
CalValue="$3"
RRDDataDirectory="/home/www/rrdtool/"
RRDDataFile="$2.rrd"
# Get temps form OWFS
Temp=`cat /mnt/owfs/$TempSensor/temperature|sed -e s/" "//g|awk -v cv="$CalValue" '{$1=$1 + 0.005 + cv;printf "%.2f", $1}'`
#Update RRD database
rrdtool update $RRDDataDirectory$RRDDataFile N:$Temp
echo $Temp
./get_temp.sh 28.63D5DF020000 ute_skuggsida -0.3
Och perl-script för att generera grafen:
#!/usr/bin/perl
use RRDs;
my $cur_time = time();
my $start_time = $cur_time - 86400; # set end time to 24 hours ago
RRDs::graph "/home/www/rrdtool/temp_alla_day.png",