Transceiver i fordon, startar om vid motorstart. Hur Lösa?
Transceiver i fordon, startar om vid motorstart. Hur Lösa?
God kväll i forumet.
Min transceiver i bilen gör en omstart varje gång jag startar bilen.
Så när startmotorn går så får jag en spänningsdipp, dippen är så pass att radion tycker att stänga av sig är en bra ide.
Min tanke är om det går att sätta en kondensator som jämnar ut dippen.
Transceivern drar 15A vid sändning och 1.5A vid mottagning.
Så kondensator måste jag ha av okänd styrka, några likriktardioder som spärrar så bilen inte suger ur kondingen vid start.
Men så måste jag göra nått så inte batteriet blåser i massor med ström direkt när startmotorn släpper, vill inte blåsa kondensatorn.
Hur löser jag detta enklast?
En version är att jag har kondingen och likriktardioder för skyddet för urladdning,
därefter laddning via ett motstånd och vid full spänning så har jag ett relä som kortsluter motståndet.
Går det att förenkla?
Min transceiver i bilen gör en omstart varje gång jag startar bilen.
Så när startmotorn går så får jag en spänningsdipp, dippen är så pass att radion tycker att stänga av sig är en bra ide.
Min tanke är om det går att sätta en kondensator som jämnar ut dippen.
Transceivern drar 15A vid sändning och 1.5A vid mottagning.
Så kondensator måste jag ha av okänd styrka, några likriktardioder som spärrar så bilen inte suger ur kondingen vid start.
Men så måste jag göra nått så inte batteriet blåser i massor med ström direkt när startmotorn släpper, vill inte blåsa kondensatorn.
Hur löser jag detta enklast?
En version är att jag har kondingen och likriktardioder för skyddet för urladdning,
därefter laddning via ett motstånd och vid full spänning så har jag ett relä som kortsluter motståndet.
Går det att förenkla?
Re: Transceiver i fordon, startarom vid motorstart. Hur Lösa
Köp ett större batteri! Och inget lågprisskit från biltema...
Nu är det så att jag får inte i ett större batteri i bilen, utan att behöva bygga om massor.(Måste flytta bilens motor.)
Original sitter det ett VW 85aH/800EN, jag slängde dit ett nytt Tudor(Eftersom jag anser att dom bästa batterierna gör
Global, Tudor, Varta.) och det tycker jag ger ordenligt med kraft. Bytte även batteriet för 4-5månader sedan. Motorn startar fint.
Men en diesel motorn som gått några år blir ganska tung startad, för något år sedan när jag
bytte dubbelmasse svänghjulet så provade jag startmotorn i test bänk och den är som den ska.
Det som biltema säljer anser inte jag är batteri. Det är burkar med lite
svag syrahaltig vätska, och några plattor som fått titta lite på bly.
Kan nämna också att till radion har jag ca 3meter 16mm2.
Och det spelar ingen roll om batteriet är helt ny laddat. Dippen från startmotorn slår ändå av radion.
Original sitter det ett VW 85aH/800EN, jag slängde dit ett nytt Tudor(Eftersom jag anser att dom bästa batterierna gör
Global, Tudor, Varta.) och det tycker jag ger ordenligt med kraft. Bytte även batteriet för 4-5månader sedan. Motorn startar fint.
Men en diesel motorn som gått några år blir ganska tung startad, för något år sedan när jag
bytte dubbelmasse svänghjulet så provade jag startmotorn i test bänk och den är som den ska.
Det som biltema säljer anser inte jag är batteri. Det är burkar med lite
svag syrahaltig vätska, och några plattor som fått titta lite på bly.
Kan nämna också att till radion har jag ca 3meter 16mm2.
Och det spelar ingen roll om batteriet är helt ny laddat. Dippen från startmotorn slår ändå av radion.
Det vore nog bra om du kan mäta spänningen vid radion när du kör startmotorn så att vi vet exakt vad som händer. Då slipper vi gissa en massa när vi skall hjälpa dig med en lösning på ditt problem.
Berätta även vad det är för tranceiver så vi kan kolla den tekniska specifikationen.
Berätta även vad det är för tranceiver så vi kan kolla den tekniska specifikationen.
Senast redigerad av labmaster 3 mars 2012, 14:33:46, redigerad totalt 1 gång.
kricka skrev:Och det spelar ingen roll om batteriet är helt ny laddat. Dippen från startmotorn slår ändå av radion.
Okej, eftersom du inte vill flytta på motorn så föreslår jag att du köper en mindre motor så du får plats med större batteri!
Det vettigaste är ett extra radiobatteri, ett startbatteri, skilljerelä och radiobatteri. Men det kanske inte får plats förstås? En mindre blyack till radion då?
Men är det verkligen ett problem att radion startar om när du startar motorn?
Det behöver kanske inte vara större rent fysiskt, bara bättre.
Brukar inte bilens radiomatning stänga ner automatiskt, under tiden startmotorn snurrar?
På VW och släktingar år det så, brukar matas över ett erkänt som heter 'X' som jordas genom startmotorn
Det här ett typiskt "cranking"-problem. Batterispänningen går ner till ca 4 V när startmotorn drar igång och återhämtar sig sedan när den roterar. Jag antar att du vill kunna vara i sändningsläge när bilen skall startas. Jag kan vidare anta att drivspänningen till radion kan gå ner till 10 V och att starttiden kan vara 5 s.
Ur formeln C*U=I*t kan C räknas fram. C=I*t/U
I = 15 A
t = 5 s
U = 2 V (spänningsfall från 12 V till 10 V)
C = 15*5/2 = 37,5 F
Det säger mig att kondensatorlösningen inte är så passande. Den kondensatorn hittar du troligen inte och om du skulle hitta den så är det inte säkert att utrymmet i bagaget räcker....
Enklast är nog ett extra batteri till radion, men det bör räcka med ett litet MC-batteri som driver radion under starttiden och sedan laddas upp igen. Det går åt en diod eller ett relä också för att koppla bort det lilla batteriet vid start.
Ur formeln C*U=I*t kan C räknas fram. C=I*t/U
I = 15 A
t = 5 s
U = 2 V (spänningsfall från 12 V till 10 V)
C = 15*5/2 = 37,5 F
Det säger mig att kondensatorlösningen inte är så passande. Den kondensatorn hittar du troligen inte och om du skulle hitta den så är det inte säkert att utrymmet i bagaget räcker....
Enklast är nog ett extra batteri till radion, men det bör räcka med ett litet MC-batteri som driver radion under starttiden och sedan laddas upp igen. Det går åt en diod eller ett relä också för att koppla bort det lilla batteriet vid start.
Går spänningen ner till 4 volt skulle jag säga att det batteriet har gjort sitt. Vidare så är det inte ovanligt med 10F kondensatorer när det tex gäller bilstereo.
Hade jag suttit med det där problemet hade jag löst det med ett litet extra batteri och skiljerelä. Enkelt och många gånger testat förr!
Hade jag suttit med det där problemet hade jag löst det med ett litet extra batteri och skiljerelä. Enkelt och många gånger testat förr!
Jag ser att gissningsleken är i full gång
.
Variosboy: Ner till 4 V är inget onormalt när du skall starta en diesel i -40°C. Det var den spänningen vi utgick från när jag designade elekrtonik på Autoliv.
- SeniorLemuren
Var det verkligen mätt på batteripolerna och inte på starmotorns anslutning?
Edit: Utgick ifrån? Det låter mer som ett teoretiskt värde än något man mätt upp i verkligheten.
Edit: Utgick ifrån? Det låter mer som ett teoretiskt värde än något man mätt upp i verkligheten.
Det var det värde vi utgick från när spänningsdelen skulle designas. Den skulle lämna 5 V konstant drivspänning med inspänning mellan 4 och 40 V. Men har vi någon norrlänning med i gänget som vet? Det skulle vara roligt att få det bekräftat.
Å andra sidan om man tänker på maximal effektöverföring mellan batteri och motor sker när batteriets Ri = lastens R. Du sjunker batterispänningen till hälften och är det då också lite "småkallt" så kan det säkert gå ner mot 4 V.
Å andra sidan om man tänker på maximal effektöverföring mellan batteri och motor sker när batteriets Ri = lastens R. Du sjunker batterispänningen till hälften och är det då också lite "småkallt" så kan det säkert gå ner mot 4 V.
För att spä på gissningsleken ytterliggare, så tror jag inte att TS har för avsikt att sända samtidigt som han/hon startar bilen, utan "bara" att radion inte skall starta om. Om jag har rätt i mitt antagande, så är det ju "bara" 1.5A som skall backas up under några sekunder.