LED till basljud i bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wiktorahlander

LED till basljud i bil

Inlägg av wiktorahlander »

Hej!
Har tänkt satt några lysdioder i baslådan i bilen. Problemet är att jag vill ha en optokopplare för att galvaniskt skilja ljudet från driv-strömmen till Lysdioderna. Inbillar mig att det kan påverka basen annars?
Har suttit och klurat på hur jag ska lösa det men får inte till det!
Efter optokopplaren sätter jag några transistorer bara så den delen är enkel, men före? Hur gör jag där? Fattar inte ett skit hur man räknar ut förkopplingsmotstånd till en optpkopplare!
Har lekt lite i MULTISIM för att försöka förstå.. Vore betydligt enklare å ha ett ocillioscop och en optokopplare å mäta på istället för ett program!

Jag kan antingen ta signal från lågnivåkabeln från stereon (MAX 2,5V) eller från högnivån på slutsteget.

Hjälp mog med idéer!
eqlazer

Re: LED till bas ljud i bil.

Inlägg av eqlazer »

Ska lysdioderna ändra intensitet efter ljudet eller vad är syftet med att ta signal från stereon?
wiktorahlander

Inlägg av wiktorahlander »

Ja tanken var så.
Och vart ska jag annars ta signalen ifrån? Har ju bara vid högtalaren/slutsteget eller Lågnivån att välja mellan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lysdioderna drar en försvinnande liten ström jämfört med baselementet så det är tveksamt om det ens går att mäta skillnaden. Än mindre höra.

Byggde denna mojäng till brorsan en gång i tiden:
Bild
Bild
och så räknar man på att driva lysdioderna med 12V via motstånd som vanligt. Nu var det ganska hög effekt på slutsteget så det var inga problem att välja 12V som klippgräns.

Gammal video från 2005, 1,6 MB, DivX 5.2.0, 513 kBps. Varken ljud eller bild var ju inte överdrivet bra i telefonerna på den tiden...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Släng på ett seriemotstånd på några ohm så slipper slutsteget direkt "se" 100µF via likriktaren.

P.S. fina retrokondensatorer du använt MadModder! :D :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: LED till basljud i bil

Inlägg av MadModder »

Jepp! :D
Den randiga är från när pappa grejade i sin ungdom, och de andra två från mitt allra första komponentlager. Lagom tilltyglade ben efter att han använts åtskilliga gånger på brädan med kopplingsfjädrar... :mrgreen:

Fast vänta lite nu här...
Det sitter två motstånd där som inte finns med i schemat. Undrar om regulatorn på bild är en lm317 för att jag inte hade en 7812? :humm:

Eller så är schemat till den här på-platsenbyggda skapelsen:
Bild
Vilket verkar stämma bättre med komponentvärdena.
Sak samma. Det funkar. ;)
Skriv svar