Hej!
Har börjat köra lite med fräsen jag köpte i sommras o har en fundering, hur djupt kan jag ta per körning. Om jag totalt ska fräsa 13mm djupt kan jag ta det på en körning eller ska den delas upp tex på 2mm / körning. Har googlat men hittar bara tabeller på spindelhastighet o matning. Fins den någon tabell för tex fräsning i aluminium där djupet är medräknat. Jag tänker då på körning med vanliga pinnfräsar.
Fräs djup
- Klas-Kenny
Re: Fräs djup
Jag har fått lära mig att frässtålets diameter är det djupaste man bör ta per skär 

Det beror på, har kört 5xdiametern med litet ingrepp. Kan vara användbart ibland.
------
Som svar på frågan, det beror mycket på din fräs, material osv. Omöjligt att säga.
Bäst är att testa sig fram vad den fräs klarar, men använda de data som finns för frässtålet.
Troligen är det snabbare än du tror.
------
Som svar på frågan, det beror mycket på din fräs, material osv. Omöjligt att säga.
Bäst är att testa sig fram vad den fräs klarar, men använda de data som finns för frässtålet.
Troligen är det snabbare än du tror.

Hej Stene!
Din fräsmaskin klarar ganska mycket eftersom det är en rejäl klump. Däremot är det andra parametrar som styr hur mycket du kan ta per skär. Har du rejält med kylning går det säkert att köra halva fräsdiametern för fräsar upp till 10 mm utan problem men du bör testa dig fram för att hitta vilket skärdjup som passar bäst.
Skilj också på grovfräsning och finfräsning.
Jag tror du kan finna rekommendationer avseende såväl radiellt skärdjup som axiellt skärdjup på Sandvik Coramants hemsida för lite olika fräsverktyg.
Din fräsmaskin klarar ganska mycket eftersom det är en rejäl klump. Däremot är det andra parametrar som styr hur mycket du kan ta per skär. Har du rejält med kylning går det säkert att köra halva fräsdiametern för fräsar upp till 10 mm utan problem men du bör testa dig fram för att hitta vilket skärdjup som passar bäst.
Skilj också på grovfräsning och finfräsning.
Jag tror du kan finna rekommendationer avseende såväl radiellt skärdjup som axiellt skärdjup på Sandvik Coramants hemsida för lite olika fräsverktyg.