Musik till LED igen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tobbeman

Musik till LED igen

Inlägg av Tobbeman »

Hallå folket!

Jag vet att det finns tusentals trådar om detta överallt..
Har dock inte större lust att läsa alla dessa trådar för att få svar.
Skulle vilja ha hjälp av folk som kan el etc, samt eventuellt idéer på förbättringar. :humm:

Har gjort en trevlig design: Bild
Det planerade schemat:Bild

Rören som slingrar sig, har i var ände 1 LED, på så sätt skall hela röret lysa upp. är det tänkt iaf.
Någon som har testat detta innan kanske?

Vad som kliar mest i huvudet är el schemat.. Är det rätt/fel/kan förbättras?
Gjorde en molex mest för att jag skulle förstå lite bättre själv, hade tänk använda en vanlig adapter.
Och dra en lång sladd till ljudet(eventuell med nån form av snabb koppling), så man inte behöver ha den blinkandes mitt i ansiktet bredvid sig.

Så jag hoppas jag kan få hjälp från folket här på forumet. :idea:
kabelhaerva

Re: Musik till LED igen.

Inlägg av kabelhaerva »

Rätta mig gärna om jag har fel, men musik är väl (oftast) AC, vilket innebär att din LED's bara kommer lysa halva tiden av det du spelar. Sen beror det på hur förstärkt din signal in är, om den är tillräckligt hög för att slå på transistorn eller ej. Har iofs för mig att det brukar röra sig runt 1-2V på utsignal från dator/stereo.
Finns massor av audio-kunniga här på forumet som säkert kan förklara hur du skall koppla för att uppnå det du vill, är alldeles för okunnig själv.
Cable

Inlägg av Cable »

http://www.electrokit.com/msgeq7-dip8-g ... lter.48561

Den IC-kretsen kanske kan vara något att kolla in om man vill göra ljud till ljus möjligt?

Kan bli en lite kul spectrum analysator av de där rören eller så.
Tobbeman

Inlägg av Tobbeman »

Sökte lite på det gällande AC output, i brist på bättre formulering. Och det verkar som du har rätt angående det, dock har jag funnit att de flesta kör sin Audio output direkt via en vanlig 3,5mm till sina leds och får hyfsat bra blink på sakerna.
Naturligt viss får man tänka på att man inte krämar på allt för mycket man man har resurser till det, då smälter LEDsen eller är jag fel ute?
Det behöver inte vara exakt till musiken, räcker att det är nått så där rätt.

Kom faktist att tänkta lite på det själv, angående möjlig spectrum analysator.
Allt som behövs är trots allt bara lite mindre modifikationer i schemat, kanske renderar upp en bild på det också.
Den IC-kretsen låter lovande faktiskt, dock så skulle jag behöva hjälp med hur jag skall koppla in den?

**Edit**
Snart 300 visningar på denna post, och endast två som kommit fram till något.
Hade hoppats på lite mer respons än detta. :doubt:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Hittade en tutorial på youtube som beskriver en ganska smart förstärkar-krets som fixar ljusdiodblink i takt till musik
Tobbeman

Re: Musik till LED igen

Inlägg av Tobbeman »

Tackar för länken riktigt bra.
Kollade videon och om man utesluter Arduino´n , och bara kör själva LM324´an.
Så tänkte jag att man kör + från LED till TiP31 istället för + Audio på TiP31.
Det vill säga att istället för att man kör + till Arduino´n så kör man det till TiP31´n istället.
Narturligt viss får man då köra 2st TiP31 och dela upp LED´n så att man får L/R Audio på dem också.

Det borde fungera tycker jag :humm:
Skulle dock behöva det konfirmerat, så man inte sätter ihoppa det och allt säger POFF :!:

*Edit*
Kom och tänkta på det, att med LM324 i bilden så blir TiP31 en onödig komponent?

*Edit2*
Säger tack till er tre som visat intresse.
Idé har nu gått över till project, väntar på att sakerna ska anlända på posten inom de närmsta dagarna.
Får se om jag lägger upp bild etc från slutresultatet.

Ha det bättre!
Skriv svar