Hej!
Mina barn gillar att göra pärlplattor, alltså typ nabbi och liknande.
Jag fick en idé att man kanske skulle kunna göra en "pärlplatta" för lysdioder åt barnen.
Man skulle också kunna vidareutveckla det till mer avancerade grejer.
Första varianten jag tänkte på:
En platta med massa hål där man kan trycka ner lösa lysdioder i olika färger.
Här kanske man bara kan ta en vanlig breadboard och koppla upp lite strömmatning och så får man lära barnen att vända dioderna åt rätt håll, men det bör finnas skyddskretsar så att inget farligt händer om de kopplar in dem fel.
Jag antar att man vill ha lysdioder med någorlunda lika egenskaper så att de lyser lika starkt oavsett vilken färg man använder.
Variant två:
Här har man en platta med fast inkopplade RGB-lysdioder och en "penna" med fototransistor i.
En mikroprocessor scannar av lysdioderna en och en och skickar något kodat pulståg till dem så att man med fototransistorn kan läsa av vilken man pekar på. Är lysdioden släckt får den skicka väldigt glesa och korta pulser så att den nästan inte lyser och är den tänd så inverterar man signalen till lysdioden så att den nästan lyser hela tiden. Då skulle man med pennan kunna peka på vilken lysdiod som ska tändas och släckas och så har man en rad med lysdioder i olika färger intill plattan där man kan välja vilken färg man målar med. Blir som någon sorts ritplatta med andra ord.
Ju mer jag tänker på det tror jag faktiskt att barnen skulle tycka variant 1 vore roligast, annars blir det som att sitta vid datorn och måla. Om de manuellt får trycka i lysdioder en i taget och dessutom lära sig att vända dem rätt så är de sysselsatta en stund.
Men hur ska man lösa det tekniskt så det blir felsäkert och att alla lysdioder lyser lika starkt?
Pärlplatta med lysdioder
- Klas-Kenny
Re: Pärlplatta med lysdioder
Finns ju lysdioder med inbyggda strömbegränsningsmotstånd, kanske kan vara någonting?
Sen växelström till plattan, med lagom frekvens så blinkningarna försvinner, varannan rad fas och varannan nolla, så borde man kunna sätta lysdioderna precis hur som helst?
Kanske bäst med fyrkants-växel, sinus borde ge större tendenser till blink.
Alltså, fas och nolla som
L0L0L0L0
0L0L0L0L
L0L0L0L0
0L0L0L0L
i plattan.
Om jag inte tänker helt fel...
Edit: Oops, felskrivning
Sen växelström till plattan, med lagom frekvens så blinkningarna försvinner, varannan rad fas och varannan nolla, så borde man kunna sätta lysdioderna precis hur som helst?
Kanske bäst med fyrkants-växel, sinus borde ge större tendenser till blink.
Alltså, fas och nolla som
L0L0L0L0
0L0L0L0L
L0L0L0L0
0L0L0L0L
i plattan.
Om jag inte tänker helt fel...

Edit: Oops, felskrivning

Senast redigerad av Klas-Kenny 1 mars 2012, 11:49:58, redigerad totalt 1 gång.
Låter kul, liknande tankar har diskuterats här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=53911, det kanske kan ge lite idéer!
Edit: Fixa länken lite..
Edit: Fixa länken lite..
Senast redigerad av zealotry 1 mars 2012, 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag får en Deja vu känsla.
Har du eller nån annan skrivit en nästan identisk tråd innan ?
Har du eller nån annan skrivit en nästan identisk tråd innan ?
Jag har inte varit på forumet så länge och har inte skapat någon egen tråd innan. Kan också vara förklaringen till att jag inte läst de gamla trådarna (jag borde väl sökt bättre kanske).
Tack för bra idéer så här långt!
Tack för bra idéer så här långt!
Stör mig själv lite på folk som märker ord, men det låter fantastiskt med "motstånd med inbyggda strömbegränsningsmotstånd" 

- Klas-Kenny