Allt började egentligen med att jag blir så trött på allting som jag hittat färdigt. Det är alltid någonting som saknas.
Naturligtvis finns det en massa olika behov att ha ficklampor till. Liksom det finns en massa olika lampor. Mina tankar i den här tråden var att ha någon form av "allround"-ficklampa som man alltid har liggande nära till hands inomhus och kanske lite utomhus. Krav/önskemål:
Strömsnål
Detta innebär i dagsläget LED-teknik. Det finns ju HID och andra tekniker om man ska ha riktigt mycket ljus, men för detta ändamål så är nog LED det optimala.
Batteri
Ett st AA. Det låter väldigt specifikt. Och det av lite olika orsaker. Man har dom hemma i mängder. Alltså lätt att fixa. Det brukar finnas AA torrbatterier liggande med varierande mängd ström kvar. Dessa skall kunna användas. Liksom laddningsbara NiMh. Detta ger ett inspänningsområde från ca 0,8-1V och uppåt 1.5-2V. Vissa LED-lampor går inte alls med laddningsbara. En ensam cell är att föredra då man slipper att hela tiden hålla på att matcha batterier eller para ihop dom.
Storlek
Den ska naturligtvis vara liten. Rimligt liten iallafall för detta behovet. Även där stämmer batterivalet in bra. Storlek som ett långfinger ungefär. Alltså lite större än ett AA-batteri.
Ljus
Två lägen. Ett med bra ljus och ett med ännu bättre ljus. Kort beskrivet så är läge ett typisk när man letar efter något inomhus när det är mörkt. Eller när man är ute och bara behöver ljus för attt se var man trampar någonstans. Egentligen inte så hemskt mycket ljus. Läge två skall då vara utomhus och göra att man får lite räckvidd.
Omkoppling mellan lägena måste ju vara strömbrytaren i ngn form. Enklaste är ju en återfjädrande knapp. Jag har huvudsakligen sett två varianter med detta sätt. Första trycket svagt ljus och nästa tryck starkt ljus. Därefter avstängt. Eller tvärtom på svagt och starkt ljus. Jag tycker egentligen inte alls om denna variant. Hur man än gör så blir det alltid tre tryck för ett komplett "varv". När man ska stänga av så blir det antingen ett eller två tryck, och man måste hålla reda på hur "mycket" den är på för att veta i förväg om det är ett eller två tryck för att stänga av. Det ska vara ett tryck för "av" och ett tryck för "på". Däremot skulle man kunna ha ett längre tryck "på" för mycket ljus. Denna variant har jag aldrig sett.
Jag har idag en LED-lampa köpt på KjellCo som jag tror är från Ledsavers.
Bra:
- Rätt batteri
- Rätt storlek
- Lagom ljus för lågläget (1W, tror jag)
- Bra knappfunktion när det bara är till och från
- Går länge på vilket AA-batteri som helst, även långt ner i spänning
Dåligt:
- Inget högläge för mycket ljus
Egentligen mynnar allt ut i att man vill ha samma lampa med möjlighet till mera ljus vid vissa behov. Och då kommer knapproblemet samtidigt, hur man väljer ljusläge.
Hmm, känner att inlägget blev lite rörigt. Men det får vara så! Det blev en filosofi över en ficklampa...