Strul med 100W förstärkarkort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JSKN002

Strul med 100W förstärkarkort.

Inlägg av JSKN002 »

Hej!
Byggde förra året en förstärkare 2*100W som projektarete, köpte förstärkarkorten som en byggsats ifrån electrokit.com.

Allt har funkat mkt bra med bra ljud och allt ända till nu! När jag sätter igång förstärkaren tar de ca 2-3minuter sen skriker det öronbedövande i ca 2 sekunder sen blir de tyst i några minuter sen skriker de till igen. Jag är inget proffs inom området och har läst mig till kunskaperna under tiden för att kunna slutföra projektet men nu har de tagit stopp. :cry:

Någon som kan tänka sig veta vad som är fel? Har felsökt och konstaterat att det inte är något fel på varken strömförsörjningen eller tonkontrollen, utan på själva förstärkarkortet. Och man kan inte heller se något fel på förstärkaren.

Manual och bild på förstärkarkorten: http://www.electrokit.com/forstarkare-100w-stereo.43374

MvH Klasson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Strul med 100W förstärkarkort.

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har alltså ingen kylfläns på?

Där är nog problemet..
JSKN002

Inlägg av JSKN002 »

Ajdu missade visst löda fast strömförsörjningen, input och output på den med... Eller så kan jag ha monterat ner kortet lite?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det skrev du ingenting om, hur ska vi veta?

Det finns säkert folk här i världen som tycker en kylfläns är stor och i vägen så att man hoppar över den, hur vet jag att du inte är en av dem om du inte skriver det?
JSKN002

Inlägg av JSKN002 »

Trodde folk på denna sidan visste att man inte kan få något ljud överhuvudtaget om man bara har kortet liggandes på en bänk sådär med endast en signalkabel in? Och att kortet förmodligen skulle gått sönder lite snabbare ifall jag inte haft kylflänsen på än ett år.
Men okej klasse jag kanske var lite för otydlig jag ber om ursäkt.

Någon lite mer seriöstare och kunnig som kan hjälpa mig? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Att kalla Klas-Kenny för oseriös ger ju tyvärr inget kanonbra intryck. Och att veta om du har kylfläns på kortet är ju omöjligt eftersom det finns idioter till allt som inte förstår vad värmeutveckling är.

Hur som helst. Det jag tror att det kan vara är att när det blir varmt så glider steget utanför arbetsområdet och oscillerar. Testa att justera bias om det ligger snett och se om problemet försvinner.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

JSKN002 skrev:Ajdu missade visst löda fast strömförsörjningen, input och output på den med... Eller så kan jag ha monterat ner kortet lite?

Man kan ju undra hur du ska felsöka när du har klippt alla ledningar, många saker måste mätas med spänning / under drift. t.ex ligger mittpunkten på utgången på noll volt.
Det är tji hopp omöjligt att SE om elektronik är helt och fungerar, Elektroner i rörelse måste detekteras med mätinstrument.

Törs inte kalla mig oseriös då jag hållit på med elektronik i hela livet och har hunnit bli 53 och lever på konstruktion och produktion av elektronik.

Protte
JSKN002

Inlägg av JSKN002 »

Okej, förstår att de säkerligen finns en hel del idioter här, och jag är säkert en av dem men att kylflänsen måste vara på de förstår jag med. Och om jag ska skriva allt jag gjort kommer det ta ett tag så hoppade över den detaljen. :) Srry Klas men trodde bara det var ett provocerande onödigt inlägg. :)

Felsökningen gjorde jag när kortet var monterat, har dock inte börjat mäta något på själva kortet, eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska börja och hur jag ska gå tillväga.
Att veta att det är något fel på kortet har jag uteslutit genom att byta strömförsörgningarna mellan korten och även L R signalerna ifrån tonkontrollen och det strular endast med detta kort.

Kylflänsen tog jag av eftersom att jag läste på ett annat forum att en kille såg fysiska skador på just en av de stora transistorerna jag med har, och skulle se om de fanns några skador på mina. Så nu vet ni!
Electricguy skrev:Testa att justera bias om det ligger snett och se om problemet försvinner.
Med Bias menar du den blå komponenten?

Tack för svaren! Får se om de hjälper mig något!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Den blå komponenten i mitten är en trimpotentiometer. Ett variabelt motstånd. Med det ställer du tomgångsströmmen i slutsteget. Du ska ha lagom mycket ström för att det ska ligga rätt i arbetskurvan.
spufuz

Inlägg av spufuz »

JSKN002 skrev:Ajdu missade visst löda fast strömförsörjningen, input och output på den med... Eller så kan jag ha monterat ner kortet lite?
Hur kan man med att vara så sarkastisk och styv i korken när man inte ens vet vad en trimpotentiometer är? :doh:
Nåja, du bad ju om ursäkt åtminstone! :bravo:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med den här inställningen så kommer det att bli svårt.
<<Okej, förstår att de säkerligen finns en hel del idioter här,>>

Nu förväntar vi oss en del ödmjukhet från din sida så ska vi nog fixa detta.
Har du gjort det som står under Testing?

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Forumsuppfostran ...... Jag kom precis på ordet.

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bild

What he said!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Verkar vara trevliga effekttrissor, 2SA1943 och 2SC5200 antar jag att det är.
Men hur kan de speca. 100W rms i både 4 och 8 ohm?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kortet ser ut att vara från Future-kit.. Det är ganska lågbudget byggsatser. Så dom har nog bara fläskat på specen så det ska se mycket ut.
Skriv svar