Nej, Ranstam, jag har ett högst normalt rörligt elavtal, så jag kommer inte att få helt rätt kostnad i slutändan om jag gör som jag har tänkt. Problemet med att ta det riktiga månadspriset är dock att det får jag inte förrän månaden är slut och då är det ju lite sent att börja logga... Jag
tror att min lösning med momentanvärden på priset skulle, om något, överskatta min elkostnad, eftersom jag har ett taskigt isolerat hus och då borde dra som mest ström samtidigt som alla andra gör det (dvs när elpriset är som högst). Detta skulle dock kanske vara pedagogiskt för resten av familjen, så de kan se att det är dyrt att duscha länge en kall vintermogon etc

).
Vet någon hur elbolagen
verkligen gör när de beräknar medelpriset för elen över en månad, tar de verkligen NordPools timpris (kr/MWh) och medelvärderar, eller viktar de priset med hur mycket energi de handlar med under dygnets olika timmar? Det står ju att det är medelvärden från NordPool de räknar med, men ett oviktat medelvärde vore ju korkat ur deras synvinkel tycker jag. De köper nog som mest el när den är som dyrast, i alla fall vintertid.
Dom Danei skriver verkar timmdebitering rycka allt närmare och
om man får ett val mellan det och månadsdebitering vore det ju ganska intressant att redan innan ha mätt upp vad som är mest lönsamt (att mäta är som bekant att veta!) så att man endera kan hoppa på timdebitering direkt, eller streta emot så länge det går, allt beroende på om "timmloggen" hemma visar en högre eller lägre kostnad än eleräkningen i e-brevlådan.
För övrigt, och lite off-topic, kan jag säga att jag har sänkt min elförbrukning från ca 24 MWh 2010 till ca 13,5 MWh för de senaste 12 månaderna genom att installera en luft/vatten värmepump. Det är gött, det!