Hitta nordpools aktuella spotpris på el i textform?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
littos

Hitta nordpools aktuella spotpris på el i textform?

Inlägg av littos »

Jag har letat ett tag efter en källa till Nordpools "just-nu pris" på el i textform. Det enda jag hittar är Elspot system price curves, men det verkar vara knöligt att få ut nått vettigt ur dessa filer. På Svenska Kraftnät finns också data, men det verkar ännu svårare att få "loss" något härifrån till ett rent textformat. Finns det inte som "http://some.place/elpris-nu.txt" någonstans?

Det jag vill göra är (så klart) att få in prisdata till min hemmapulade elförbrukningslogger, så att den också kan visa elkostnaden. Jag loggar elförbrukning i en rrdtools databas och skulle behöva en källa till elpriserna i textform med aktuella data för att kunna multiplicera förbrukning med pris och på så sätt beräkna en kostnad. :humm: Hmmm, det kräver att jag får tag på kostnaden för elcertifikat också. Vet någon hur dessa handlas? Är det på timbas, precis som elen, eller görs det på annat sätt? (Jag tror nordpols ELBAS innebär att man gör upp affärerna ett dygn i förväg, förresten.)

Det verkar finnas nått att köpa på NordPool, men det verkar vara lite mer sofistikerade data än jag letar efter, så andra källor mottages tacksamt! Kanske något elbolag publicerar siffror?

Jag är intresserad av data för Elområde 3 (GBG) och min server som loggar data och eventuellt processar någon fil för att få fram priset kör Linux.
Anonym2

Re: Hitta nordpools aktuella spotpris på el i textform?

Inlägg av Anonym2 »

Har du differentierad el-taxa/köper elen direkt på nordpool?

//Alexander
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du kunna uppskatta din räkning så vill du ju snarare ha ett uppskattat månads medel pris. Då är nog termins priserna bättre att utgå från. Men optimalt skulle ju vara om man succsesivt kan ersätta det värdet med verkliga priser.

Nu verkar det u vara på G med timdebitering, så skulle det helt klart vara av intresse att kunna logga som du beskriver.
littos

Inlägg av littos »

Nej, Ranstam, jag har ett högst normalt rörligt elavtal, så jag kommer inte att få helt rätt kostnad i slutändan om jag gör som jag har tänkt. Problemet med att ta det riktiga månadspriset är dock att det får jag inte förrän månaden är slut och då är det ju lite sent att börja logga... Jag tror att min lösning med momentanvärden på priset skulle, om något, överskatta min elkostnad, eftersom jag har ett taskigt isolerat hus och då borde dra som mest ström samtidigt som alla andra gör det (dvs när elpriset är som högst). Detta skulle dock kanske vara pedagogiskt för resten av familjen, så de kan se att det är dyrt att duscha länge en kall vintermogon etc :) ).

Vet någon hur elbolagen verkligen gör när de beräknar medelpriset för elen över en månad, tar de verkligen NordPools timpris (kr/MWh) och medelvärderar, eller viktar de priset med hur mycket energi de handlar med under dygnets olika timmar? Det står ju att det är medelvärden från NordPool de räknar med, men ett oviktat medelvärde vore ju korkat ur deras synvinkel tycker jag. De köper nog som mest el när den är som dyrast, i alla fall vintertid.

Dom Danei skriver verkar timmdebitering rycka allt närmare och om man får ett val mellan det och månadsdebitering vore det ju ganska intressant att redan innan ha mätt upp vad som är mest lönsamt (att mäta är som bekant att veta!) så att man endera kan hoppa på timdebitering direkt, eller streta emot så länge det går, allt beroende på om "timmloggen" hemma visar en högre eller lägre kostnad än eleräkningen i e-brevlådan.

För övrigt, och lite off-topic, kan jag säga att jag har sänkt min elförbrukning från ca 24 MWh 2010 till ca 13,5 MWh för de senaste 12 månaderna genom att installera en luft/vatten värmepump. Det är gött, det!
Skriv svar