Första kretskortet!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MH100

Första kretskortet!

Inlägg av MH100 »

Hej.. håller på med ett skolprojekt!
Skall bl.a. göra ett kretskort.
Har gjort en layout i eagle.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av kretskort så undrar jag om nån skulle vilja ta en titt ifall det ser ok ut.
Har routat med autoroutern och sedan försökt snygga till lite "för hand".

Det här med jordplan, när behövs det? Skulle jag behöva sätta ut nåra sånna tro? Jag har den här uppkopplingen på labbplatta å den fungerar stabilt.

Top och bottom layout.
Top layout.
Bottom layout.

Skall tillägga att jag inte skall etsa själv, det ska ett företag som håller på med sånt göra.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Har tittat lite snabbt bara, så jag har ingen djup analys.
En sak jag reagerar på är att det ser _väldigt_ trångt ut med ledare mellan vissa komponentben. Mellan PICens ben 1 & 2 tex, samt under G5V1 (det är relän va?) verkar det tajt.
Om G5V1 är relän, ska du styra höga spänningar med dom? I så fall kan det behövas bättre isolation ifrån andra ledningar.
På ganska många ställen har du lödningar på komponentsidan (ovansidan)av kortet, det kan vara knivigt att komma åt att löda under vissa komponenter.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Att bedöma isolationsavstånd utifrån en lågupplöst skärmbild är lite svårt. Det som kan se ut som nästan kortis kan fungera i verkligheten. Dessutom brukar PCB-programmet varna om ledare ligger för nära.

Eftersom kortet skall etsas av ett företag kan det hända att de genompläterar också, då gör det inget att ha vias under komponenter. Annars får man löda dessa innan man monterar komponenterna. Har gjort så själv på hemetsade kort - löd tråd i via, löd IC-hållare, i med IC i hållaren...

Jordplan är mest en fråga om störningar. Både för att skydda känsliga delar av kretsen (speciellt analoga delar) och för att minska utstrålning från högfrekventa delar av kretsen (exempelvis kristalloscillatorn till uC'n). Din krets lär nog inte passera EC-märkningen om den inte förses med passande jordplan. Det du kan göra är att lägga ett jordplan under och kring kristallen samt mikrokontrollern, på komponentsidan. Dessutom borde det inte gå några signalledare mellan kristallens ben. Jag skulle även sätta kristallen närmast kontrollern och placera kondensatorerna på utsidan. Hur resten av kretsen "tål" layouten beror mycket på vilka frekvenser som används i konstruktionen. Att tända några LED's är inte särskilt kinkigt till exempel. Frågan är också om isolationsavståndet är tillräckligt vi de tre reläerna? Vilka spänningar skall switchas. För 230VAC ser det inte bra ut (ledarna är för nära varandra).
MH100

Inlägg av MH100 »

Tack för all info! Det är till stor hjälp!

Jag ska routa om så att det inte blir problem att löda på komponentsidan.
DRC:n i Eagle säger att allt är ok. Jag skall kolla upp med företaget vilket som är minsta tillåtna avstånd mellan ledarna, eventuellt rountar jag om dom som verkar ligga lite nära varann i vilket fall som hellst, för säkerthets skull.

Spännigen reläerna ska bryta är 24V DC. Det är till två magnetvetiler och en liten elmotor. Det sitter zenerdioder över anslutningarna till vetilerna och motorn. Tror ni att det funkar då som det ser ut, eller behöver jag sätta reläerna längre bort?

Jag ska lägga till jordplan under kristall å uC som du sa.
MH100

Inlägg av MH100 »

Håller på med kretskortet nu. Hur gör man jordplan i eagle?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Man gör en polygon och döper den till samma namn som sitt jordnät.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Vid 24V borde isolationsavståndet räcka. Om DRCn anser att allt är OK för övrigt är kortet fritt från kortslutningar eller korsade ledare. I och med att den högsta spänningen verkar vara 24V (logiken går säkert på 5V) så borde DRC OK räcka för att vara på säkra sidan. Med ett jordplan kopplat till GND i kretsen samt lite renare runt kristalldelen så skall det nog bli bra. Personligen kör jag aldrig autorouter, utan jag gör allt för hand. Börjar med de kinkiga delarna först (analogt, oscillatorer, högströmsdelar) och tar "brödlogiken" efteråt. Jordplan på ovansidan där det är möjligt, separata jordplan för analogt och digitalt ifall det handlar om audio-kretsar (A/D-omvandlare till exempel).
MH100

Inlägg av MH100 »

ok.. ska jag lägga jorplan över hela kortet så gott det går då eller ska jag nöja mig med att lägga under uC:n och kristallen? kollar man på "riktiga" kretskort i datorn å så, så verkar det som det är jordplan överallt det går.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lägg över hela om det går - det gör ingen skada. Jag vet inte hur smart Eagle är, men i Protel som jag använder är det bara att lägga en polygon som täcker hela kortet och ange vad den skall kopplas till. Sedan sköter programmet om resten (lägger ut jordplanet där det finns plats och kan få kontakt med GND).
MH100

Inlägg av MH100 »

Kan man göra så att man struntar i att routa alla GND nät. Man routar först alla andra nät, sen lägger man en GND polygon över hela kortet. Borde inte det funka?
MH100

Inlägg av MH100 »

Nu har jag gjort om kortet en del. Denna gång har jag routat "för hand".

Här är bilder utan Jordplan:

Top och bottom layout.
Top layout.
Bottom layout.

Med jordplan:
Top layout.
Bottom layout.

Börjar det se ok ut nu?
Senast redigerad av MH100 9 juli 2005, 23:23:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Snälla......
Skala om bilderna så 'vi' med ADSL kan se på dom, det tar ju en evighet att ladda ner dessa monsterstora bilderna.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

eller spara i PNG istället

/Johan
MH100

Inlägg av MH100 »

Sorry... tänkte mig inte för. Får skulla på att klockan var för mycekt 8)

Har länkat om i inlägget ovan nu till .png bilder.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu ser det mycket bättre ut. Renare och snyggare. Autorouters har ingen känsla för stil och ordning. Jordplanet var OK också. Detta kort borde fungera bra så länge du inte ger reläerna för höga spänningar eller strömmar.
Skriv svar