100V i skyddsjorden
100V i skyddsjorden
Av en slump så mätte jag spänningen mellan GND på en usbkontakt i datorn och skyddsjorden. Jag fick då en spänning mellan 100 och 105VAC.
Någon idé hur det kommer sig?
Någon idé hur det kommer sig?
GND på usb porten är ju den utjämnade potentialen i jämförelse med dess spänning på sekundären på nätagget. Vet bland annat att man inte får förbinda primärsidans jord med sekundärsidans, därav har man optokopplare till styrkretsarna för att få en galvanisk alvskiljning.
Det är min teori
låter dock inte troligt.. verkar skumt
Det är min teori
låter dock inte troligt.. verkar skumt
Menar du skyddsjord på datorn eller i vägguttaget ?
Är datorn ansluten till ett jordat uttag ?
Om ditt svar är: vägguttaget resp. ja så är det dax att kontrollera nätsladden.
Eftersom nätfiltret innehåller två små kondensatorer; en mellan nolla och jord samt en mellan fas och jord kommer jord att hamna på halva nätspänningen om skyddsjord ej är ansluten (noll och skyddsjord är ihopkopplade i proppskåpet).
GND och skyddsjord är hopkopplade i datrorns nätaggregat.
Är datorn ansluten till ett jordat uttag ?
Om ditt svar är: vägguttaget resp. ja så är det dax att kontrollera nätsladden.
Eftersom nätfiltret innehåller två små kondensatorer; en mellan nolla och jord samt en mellan fas och jord kommer jord att hamna på halva nätspänningen om skyddsjord ej är ansluten (noll och skyddsjord är ihopkopplade i proppskåpet).
GND och skyddsjord är hopkopplade i datrorns nätaggregat.
I "vanliga hus" är skyddsjorden nollan på inkommande ström. Den nolla delas sedan upp till nolla och skyddsjord.
I äldra installationer samt i en del industriinstallationer är skyddsjord en fysisk kontakt med backen, ofta i form av en större kopparskiva som är nergrävt (eller något med samma funktion).
I moderna installationer används skyddsjorden till att bränna säkringar vid katastrof-fel eller till att trippa felströmsrelän. Skyddsjorden är kopplat till höljet på datorn via det jordade uttaget, till höljet på tvättmaskinen, diskmaskinen osv. så om endera får spader och skickar ut fas på höljet kortsluts denna fas till skyddsjord = *POOF* säkring.
Jag har dragit en preliminär skyddsjord till mitt kontor, när jag lödde eller mekade med datorn kittlade det i fingerna, det är nämlig i källaren och golvet är "ganska jordat". Efter jag la in skyddsjorden är allting bra.
I äldra installationer samt i en del industriinstallationer är skyddsjord en fysisk kontakt med backen, ofta i form av en större kopparskiva som är nergrävt (eller något med samma funktion).
I moderna installationer används skyddsjorden till att bränna säkringar vid katastrof-fel eller till att trippa felströmsrelän. Skyddsjorden är kopplat till höljet på datorn via det jordade uttaget, till höljet på tvättmaskinen, diskmaskinen osv. så om endera får spader och skickar ut fas på höljet kortsluts denna fas till skyddsjord = *POOF* säkring.
Jag har dragit en preliminär skyddsjord till mitt kontor, när jag lödde eller mekade med datorn kittlade det i fingerna, det är nämlig i källaren och golvet är "ganska jordat". Efter jag la in skyddsjorden är allting bra.
Vad får dig att tro det?
Man gör så lite anslutning till värmesystemet för att inte få strömmar som äter rören så den tror jag inte på. Pannan är kanske jordat men kan mycket väl vara isolerat från värmerören.
Hur som helst kan du alltså mäta en spänning mellan jorduttaget på uttagsdelen av sladden och din dator. Detta betyder att din jord-ledare är av, alternativt inte har kontakt med elementet.
Du bör installera ett jordat uttag med riktig skyddsjord men det är ditt val.
Man gör så lite anslutning till värmesystemet för att inte få strömmar som äter rören så den tror jag inte på. Pannan är kanske jordat men kan mycket väl vara isolerat från värmerören.
Hur som helst kan du alltså mäta en spänning mellan jorduttaget på uttagsdelen av sladden och din dator. Detta betyder att din jord-ledare är av, alternativt inte har kontakt med elementet.
Du bör installera ett jordat uttag med riktig skyddsjord men det är ditt val.
Ohmmätning ger ca 0ohm mellan skyddsjord i köket och elementet. Jag har tänkt att dra riktig skyddsjord till uttagen i rummet, men det är inte helt trivialt om man vill göra det snyggt...
Nu är mysteriet iaf löst. Förutsättningarna var inte de jag trodde. Skyddsjorden jag mätte på var i en förlängningskabel som jag trodde mig ha anslutit till samma grenuttag som datorn, men den satt i det ojordade vägguttaget. Det som lurade mig lite var att spänningen låg stabilt på ca 104VAC.
Sorry
Nu är mysteriet iaf löst. Förutsättningarna var inte de jag trodde. Skyddsjorden jag mätte på var i en förlängningskabel som jag trodde mig ha anslutit till samma grenuttag som datorn, men den satt i det ojordade vägguttaget. Det som lurade mig lite var att spänningen låg stabilt på ca 104VAC.
Sorry

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Är det elektrisk eller vattenburen värme vi talar om här? Jag tycker inte riktigt det framgår.
Är det vattenburen kan jag tala om att det är rent livsfarligt. Förutom den elektrolys som äter på rören (som nämnts tidigare) så kan man få sig en rejäl stöt om man på något ställe (t.ex där vattnet kommer in i fastigheten) ska skruva lite med rören och då kopplar isär dem. Ett elfel i huset kan då få rören i det interna systemet att bli strömförande. Inte så trevligt...
Är det vattenburen kan jag tala om att det är rent livsfarligt. Förutom den elektrolys som äter på rören (som nämnts tidigare) så kan man få sig en rejäl stöt om man på något ställe (t.ex där vattnet kommer in i fastigheten) ska skruva lite med rören och då kopplar isär dem. Ett elfel i huset kan då få rören i det interna systemet att bli strömförande. Inte så trevligt...
Kolla under doslocket i rummet du har datorn,
med lite tur är skyddsjord framdragen ända dit.
Så behövs bara skyddsjord dras därifrån genom rören till ditt
uttag. Har du flera uttag i rummet måste alla skyddsjordas.
Behöver jag säga att detta bara får göras av behörig elektriker?
Nåja är man helt säker på vad man gör kan man göra det själv (tycker jag.)
Dragfjäder, Skyddsjordsledare, jord-uttag, skarvklämmor finns att köpa
på clas ohlson eller kanske tom stormarknaden.
Efter inkoppling måste man dock vara noga med att mäta så man inte har
spänning på den förmodade skyddsjorden, man vet ju aldrig.
med lite tur är skyddsjord framdragen ända dit.
Så behövs bara skyddsjord dras därifrån genom rören till ditt
uttag. Har du flera uttag i rummet måste alla skyddsjordas.
Behöver jag säga att detta bara får göras av behörig elektriker?
Nåja är man helt säker på vad man gör kan man göra det själv (tycker jag.)
Dragfjäder, Skyddsjordsledare, jord-uttag, skarvklämmor finns att köpa
på clas ohlson eller kanske tom stormarknaden.
Efter inkoppling måste man dock vara noga med att mäta så man inte har
spänning på den förmodade skyddsjorden, man vet ju aldrig.