Jag håller på att bygga en prototyp till en produkt åt en kund till mig. Ritningarna är klara och nu ska prototypen byggas och om allt går väl ut kommer produkten säljas i ca 300 st/år.
Eftersom det finns många duktiga fräsare här på forumet så tänkte jag att det kan vara bra att slänga ut en förfrågan här för att se om det finns något alternativ till våra vanliga leverantörer.
Prototypen måste vara färdig inom någon månad så de första delarna skulle jag behöva inom ca 2-3 veckor. Blir det fortsatt serietillverkning är det nåt vi får diskutera efter hand.
Det handlar om två olika delar; en i rostfritt och en i aluminium. Båda finns i en speglad variant så det blir totalt fyra detaljer. Ritningar finns men de lägger jag helst inte ut här utan jag kan skicka dem per mail. Jag skickar såklart även 3D-filer i nåt lämpligt format. Toleranser är i allmänhet enligt ISO 2768-1 Medium.
Aluminiumtetaljen är 152x65x25 och syns i bilden nedan. Utgår man från plattstång 65x25 så blir det minimalt med bearbetning, men det kanske inte är nåt man har på hyllan normalt... Bearbetning behöver göras från tre olika håll, men om det underlättar stort så kan man skippa det gängade hålet på ovansidan. Den här delen har som synes lite kluriga former men det ska inte vara nåt problem att få till tycker jag.
Stålblocket är 70x20x30. Även här kan man ju med fördel utgå från plattstång 20x30. Det är ett gängat hål med trapetsgänga 12x3 och det kanske man inte har verktyg till. Jag har funderat på att istället pressa i en gängad bussning för att göra det enklare och då blir det ju bara ett hål som behöver borras.
Nån som är sugen? Maila mig på gunne.ekelin@akeboose.com eller ring på 070-7191318 så kan ni få ritningar och svar på eventuella frågor.
T: Fräsning av detaljer i rostfritt och aluminium
T: Fräsning av detaljer i rostfritt och aluminium
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.