Korkens Y6-design

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Korkens Y6-design

Inlägg av Korken »

Godagens!

Under tiden som jag väntar på kretskort till KFly så har jag ramlat in lite på olika ramar att sedan testa allt i.
Så jag designade en Y6a då det är ramen som jag anser har mycket bra redundans. För om en motor slutar fungera så kan man fortfarande landa den.
Jag har också en Quad på G som är en förstoring av malxs SilverHornet (han har designat den större Quaden också), men den får lite mindre prime-time. :)

Jag började arbeta i Autodesk Inventor där jag tog fram följande design. Den är designad så att inget slipande eller kapande ska behövas efter att den har frästs ut.
Det fungerade till 99%. Pga tjockleksvariation i kolfiberplattorna (de ska vara 1.5mm) så behövdes ibland lite slipning på hålen i armarna.
y6.jpg
cad1.jpg
cad2.jpg
Sedan kom själva fräsningen.
Skärdata:
1.5mm slottarna skars ut med http://www.ebay.com/itm/10-1-50mm-0591- ... 231771acad , genom hela tjockleken och 5mm/s.
Allt annat skars ut med http://www.ebay.com/itm/10-2-00mm-0787- ... 23178abd57 , genom hela tjockleken och 15mm/s.
Under fräsningen så blåste jag på med väldigt mycket vatten för att fånga dammet som skapades så man inte får ner det i lungorna.

Allt gick smärtfritt och det såg ut så här när en platta vart fräst. Pga formen på en del av armarna så vart det mycket spill.
1.jpg
Just nu så har jag precis tryckt ihop armarna och väntar på att en beställning på distanser ska landa. Men det ser ut att bli riktigt snyggt! :D
Vikten ser ut att landa på ca 60g med distanser.
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Det kommer mer så fort distanser har landat. :)
Efter det så väntar jag på motorer, propellrar och fartreglage. Men det borde komma ganska så snart de också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
beangan

Re: Korkens Y6-design

Inlägg av beangan »

Det där va snyggt :D

Vad kostar en sådan kolfiber platta?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Intressant. Man blir så arg annars när man letar kolfiber för 99% är 3M:s PVC-folie som ser ut som kolfiber.

Jag hittade en som jag tror är seriös leverantör i USA och beställde en del därifrån för någon vecka sedan. Jag minns att dom hade utförsäljning av rör av riktad fiber, 6x0.5 mm eller liknande. Tror dom tog var typ $2 för 3 fots rör. Jag kan posta mer om någon är intresserad.

Jag beställde lite kolfiberremsa och hackad fiber för att blanda epoxyspackel/lim.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

:tumupp:
Tjusigt!!
Får man fråga vad du har för tolerans på dina 'slots' där du trycker i bitarna i vartandra?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu ska vi se, jag gjorde slotsen 1.51mm breda.
Vad toleransen är vet jag dock inte. :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ok, menade hur pass mkt mindre du gjorde hålen vs tabbarna, 0,1mm mindre?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hittade företaget som säljer kolfiber även till små kunder: http://www.cstsales.com/

Jag kan ju rapportera senare hur det gick med mitt köp.

Det dom hade riktigt bra pris på; rör 7.5mm utv, 6.1mm inv, 0.7mm vägg, längd 800mm, vikt 18g för $2.00 / st
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hålen är 0.1mm större än tabbarna, men pga tjockleksvariationen så kaj man nog ha lite större än då. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Oj, märke efter att jag byggt ihop den att min chansade vikt var ganska väldigt fel. Den landade på 160g.
Nåväl, snygg vart den iaf! :D Jag är väldigt nöjd, men har ett par idéer nu efter att jag har byggt denna.
* Byt alla distanser till plast. De står för ca 60g av totalvikten just nu. Vet någon vart man hittar nylonrör med 3mm innerdiameter och i längerna 10, 13 och 20mm?
* Jag kom på hu man kan bygga så att man kan montera på benen i efterhand. Detta så man kan använda materialet mer effektivt.
* Mer lufthål i centerplattorna.
Men det var riktigt lärorikt att bygga en och se hur det vart. :)

Tankar, idéer och åsikter är väldigt välkomna!

Bilder:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det finns distansmuttrar i svart plast, fråga mig inte var, men jag har några liggande bland containerfynden hemma.
malx

Inlägg av malx »

Korken skrev: * Byt alla distanser till plast. De står för ca 60g av totalvikten just nu. Vet någon vart man hittar nylonrör med 3mm innerdiameter och i längerna 10, 13 och 20mm?
Jag skriver ut några distanser till dig när jag kommer hem. Borde ha fått hem både rött och silver då så tre färger att välja på :).
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag har svarta plastdistansrör 3mm invändigt, 20mm långa och ac 5-6mm utvändigt. Nylonskruvar ca 35 långa, med amerikansk gänga, 4-40 om jag minns rätt. Muttrarna jag har är däremot rostfritt.... Hojta om det är något du behöver.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Du kan väl få det hur starkt som helst om du limmar det istället...
Skriv svar