Ska byta central. Funderingar på upplägg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Ska byta central. Funderingar på upplägg.

Inlägg av mjv »

Har en JFB för hela centralen nu och skulle vilja ha en separat för värmen.
Gammal diazedcentral som inte går att dela upp så det får bli en helt ny.

Skulle vilja ha lite input på hur man ska lägga upp det. Hade tänkt mig en treraders normcentral med två JFB, en för elementen och en för resten.
Huset har el-element (nya), luftvärmepump, golvvärme, VV-beredare, frysbox, tvättmaskin, tumlare, diskmaskin och vitvarorna naturligtvis.
Hur skulle ni delat upp det om ni skulle haft två JFB?

Har lite problem med att JFB löser ut ibland, långt mellan gångerna dock. Och nu när jag ska resa bort ett längre tag vill jag inte att den löser så värmen försvinner.
Har meggat, och det ser bra ut.

Som sagt, hur skulle ni lagt upp det med ungefär samma uppsättning förbrukare? Fler JFB?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Ska byta central. Funderingar på upplägg.

Inlägg av MiaM »

Snåltips:
Gamla centralers fasskenor kan ibland gå att skruva loss helt och sågas av med t.ex. vanlig bågfil. För att det ska bli en bra avdelning behöver det såklart finnas anslutningar för inkommande matning på båda sidor om avsågningen.

Om du kan så är det nog en bra idé att dela upp så att all el utomhus och eventuellt även el i våta utrymmen går på en jordfelsbrytare skiljd från resten inomhus. Just fukt utomhus är väl en grej som kan komma när det regnar eller smälter snö från taket, och sen vara borta en stund senare när du får fram meggern och solen gassat på det som var fuktigt.

Om du inte har en susning om vad som löser ut jordfelsbrytaren och vill skydda dig mot utkylt frysskadat hus när du varit bortrest ett tag så kan det kanske vara läge att slå ihop halva värmen + halva resten på en JFB och andra halvan av värmen + andra halvan av resten på en annan JFB, så fungerar halva värmen även om en JFB löser ut? Med dörrar öppna mellan rummen så lär värmen cirkulera, och om elementen du har orkar hålla +20 när alla är igång så ska det nog bli ruggigt kallt ute om inte hälften av elementen ska orka hålla plusgrader, fast de kommer bli rejält varma.

Jag vet inte vad reglerna säger om elvärme, däremot är det tillåtet att köra el till vattenburen värme (cirkpump, elpatron o.s.v.) utan jordfelsbrytare eller med JFB som löser ut vid 300mA (enbart brandskydd, inte skydd mot personskador).

En klassiker är för övrigt att lägga kyl och frys på separat JFB. Om du gör det så låt samma JFB också ta med något mer som du använder ofta och har riktigt låg felrisk, t.ex. en taklampa i något rum, så märker du lättare att den JFB'n löst ut.

Eftersom det är elektronikforumet så föreslår jag att du sätter upp en klase vägguttag invid centralen, varje kopplat på grupper från varsin JFB, och sen sätter du en väggvårta i varje uttag och slänger på en lämplig elektronikkoppling som matas från väggvårtorna via dioder och som varnar ifall någon av väggvårtorna inte ger spänning. Tänk på att det inte är tillåtet att dela ett uttag på flera grupper/faser, eftersom "lekman" får byta uttag och inte antas fatta att man måste bryta flera säkringar för att göra ett uttag strömlöst, så det lär bli en klase envägsuttag.

Allt är givetvis en kostandasfråga. Om man är gjord av pengar så kan man använda en personskyddsautomat (ihopbyggd JFB och automatsäkring - finns numera i en enda dinmodulbredd) för varje enfasgrupp och en separat jordfelsbrytare för varje trefasgrupp. Overkill men driftsäkrast ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

personsskyddsautomaterna är juu dock lite dyra i dagsläget, men dom lär ju gå ner i pris efterssom jag tror det finns nya regler som säger att dessa måste monteras vid nybyggnation av vissa typer av byggnader.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Har du plats för en normcentral brevid din gamla central kan du montera Jfb till den gamla centralen där samt separat Jfb till kyl o frys där. Samt säkringar för din elvärme. Dessa behöver du ingen Jfb till pga det är en fast förläggning. En Jfb gör mer skada än nytta i ett uppvärmningssystem.
Jfb med 300mA är som sakt endast för brand. Där är det främst djurhållning som kräver detta typ av skydd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glenn: I vilket läge skulle det kunna bli ett krav? En gemensam jordfelsbrytare ger ju lika bra skydd i alla lägen. Det verkar ju till och med vara dyrare med en person skydds brytare än en trefas jordfelsbrytare och en dvärgbrytare. Jag har för tillfället två gamla centraler men ingen jordfelsbrytare. Min plan är att sätta en brytare per central och ytterligare en för uttag ute. Det blir minimalt ingrepp men ändå hyfsad sektionering.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det jag skulle göra idag är att lägga kyl/frys och lite annat smått så som taklampor etc på en egen jfb och sen resterande grejer på en egen jfb. alt skippa jfb på kyl/frys.

Behövs inget annat i dagens läge mer än kanske att man byte lite kablar om de är uttorkade och fel färger etc.

ang att din jfb bryter kan ju vara att den må vara kass och löser på fel värden. Hade faktiskt en i dagarna som löste över 30mA vilket instrumentet inte gillade när jag testade av anläggningen. även tiden går ju mäta när de ska slå ifrån. kommer inte ihåg angiven tid men under 30mA ska de lösa vanligtvis löser de runt 22-25mA.

En sak jag tänkt på är att har du en gammal central så jorda upp allting iaf till första kopplingsdosa så finns det för framtiden om man gör något mer senare.
Har spisen ingen nolla så kan de vara bra att dra en dit alt nya kablar. folk brukar tycka det är skoj att lägga in en diskmaskin eller spisfläkten på dessa och upptäcker att nollan saknas och lägger det på skyddsjorden dvs då får man fina jordfel. lätt letat iofs.

Bara slå till en säkring i taget tills man hittar den felande gruppen sen rycker man ur alla stickproppar och har man inte hittat felet då så ligger det ju i en apparat som det är jordfel på.

En JFB må kosta runt en 500kr men det är de ju värt tycker jag?

-Givetvis ska allting vara installerat av behörig elektriker och ingen förståsigpåare. med rot av draget så är det inte så farligt dyrt. en bilmekare tar långt mycket mer och pluggar ju bara in datorn som hjälp när de mekar med bilar idag.

En annan sak man bör satsa på är en manick jag glömt namnet på som man kopplar till inkommande service på vattenledningen som slår ifrån om den känner av att det står och smårinner eller om man åker iväg på semester så kan man slå av den och man minimerar risken för vatten skador.

Tror att en del försäkringsbolag brukar ge bättre premie för sånt
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Glenn: I vilket läge skulle det kunna bli ett krav?
Jag minns inte riktigt, ska kolla upp det.

Själv har jag en gammal central med porslinsproppar och utan jfb, dessutom har man fulkopplat ytterligare en central i det nya garaget paralellt med det ena 16A trefasuttaget i det gamla garaget..

Där hade jag tänkt sätta upp en till modern central brevid den nya, och sedan dra matningen till det nya garaget över en ny grupp, dessutom montera jordfelsbrytare till de nya uttagen jag drar, helst skulle man ju vilja ha jbf på allt utom möjligen kyl/frys, men jag vet inte om det är görbart om man ska beålla den gamla centralen.

..Helst skulle man ju iofs byta ut den mot en modern, men det lär inte bli billigt.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Föreskrifterna gäller aldrig retroaktivt. En gammal elcentral utan Jfb är ok. Men byter man denna mot en ny skall det vara Jfb på alla grupper med uttag upp till 16A. Det kan göras undantag för uttag som enbart är avsett för en specifik apparat. Tex infravärme. Kyl/frys skulle kunna falla inom denna grupp. Dock så rekomenderar jag att ha en separat Jfb på dessa.
Detta innebär att har du en grupp med bara belysning eller värme tex, behöver du inte ha Jfb på den gruppen. Då dessa apparater är fast inkopplade anses faran för elchock minimal.

När jag gorde elen i mitt hus använde jag ingen jordfelsbrytare på värmesystemet. Separat persionsskyddsautomat till kyl/frys och resten på en Jfb som dels har 200ms fördröjning och är mer oskänslig för elektronik.
http://www.hager.se/elcentraler-normsys ... i/1523.htm
ghu

Inlägg av ghu »

MathiasP skrev:
"Detta innebär att har du en grupp med bara belysning eller värme tex, behöver du inte ha Jfb på den gruppen. Då dessa apparater är fast inkopplade anses faran för elchock minimal."
Hur tänker man då?
Belysning är ju ett av få ställen som jag känner till där vem som helst kan komma åt spänningssatta delar utan verktyg!
Varje byte av glödlampa med t ex E27 sockel är ju en potentiell fara vilket är ganska anmärkningsvärt år 2012!
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Får göra en liten rättelse.
SS436 40 00
411.3.3 Tillägsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
- uttag med högsta märkström 20A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM- undantag kan göras för
-uttag som används under överseende av fackkunniga eller instruerade personer, tex i vissa yrkesmässiga
eller industriella lokaler.
-ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska
användas för att ansluta en specifik apparat.

- flyttbar elmateriel med högsta märkström 32A för användning utomhus.
Kyl/Frys ska med andra ord ha Jfb.
Däremot står det inget om E27 socklar. Jag skulle vilja se det som så att man ska ha nödvändig kännedom om att byta glödlampa. Bryta strömmen är en del i denna kunskap.
Senast redigerad av MathiasP 27 februari 2012, 10:21:16, redigerad totalt 1 gång.
ghu

Inlägg av ghu »

Jag tycker att sunt förnuft säger att man ska ha jordfelsbrytare på belysning med E27 socklar.
Detta eftersom t ex barn kan komma åt spänningssatta delar utan verktyg, och ett barn bryr sig nog inte om "nödvändig kännedom".
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Du har en poäng men normalt sitter en sån lampa i ett lamputtag såldeles måste man ha Jfb. En fast monterad armatur ska sitta så att du inte kommer år denna utan verktyg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jag tycker att sunt förnuft säger att man inte ska ha E27 längre :P :wink:

Vad gäller kyl och frys så sägs det att kompressorhaveri kan vara en brandorsak.

Vad gäller jordfel så är det nog en bra idé att ohmmäta mellan nolla, jord och fas på varje grupp innan den ansluts till den nya centralen. Helst bör man ha en megger men att bara mäta med multimetern avslöjar de grövsta jordfelen.

En kortis mellan jord och nolla på en grupp kan vara halvsvårt att hitta eftersom felet påverkar alla grupper som delar jordfelsbrytare, så en tillräckligt hög last på en grupp kan trigga jordfelsbrytaren om det är kortis på en annan grupp.

Kostar verkligen en PSA mer än en jordfelsbrytare+säkring? Fabrikat?
ghu

Inlägg av ghu »

MiaM skrev:"jag tycker att sunt förnuft säger att man inte ska ha E27 längre :P :wink: "
Håller fullständigt med dig. Det är en gåta att det fortfarande är tillåtet med en så korkad konstruktion
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja. Fram till nyss så var det iofs en ekonomisk lösning för att få hygglig belysning i ett utrymme som sällan används. Strömförbrukningen kvittar ju i stort sett i ett förråd där man har lyset tänt en kvart per månad. I framtiden kommer E27 kanske innebära dyrare lampor än andra socklar.
Skriv svar