hjälp reducera 12v till 0,5v signal i bil
hjälp reducera 12v till 0,5v signal i bil
jag behöver hjälp helt kass på ämnet
som ovan 12 till 0,5v signal hur gör jag??
som ovan 12 till 0,5v signal hur gör jag??
-
danielr112
Re: hjälp reducera 12v till 0,5v signal i bil
spänningsdelare med motstånd?
Det behövs mer info för att kunna ge ett bra svar. Vad är källan egentligen. Vad ska du ha signalen till? o.s.v
Det behövs mer info för att kunna ge ett bra svar. Vad är källan egentligen. Vad ska du ha signalen till? o.s.v
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Om du ger oss lite mer info så ska du se att vi kan hjälpa dig.
Varför behöver du sänka spänningen? Vad är det signalen kommer från och ska till?
Varför behöver du sänka spänningen? Vad är det signalen kommer från och ska till?
Spänningsdelare
http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
Inte alls sagt att det kommer funka i detta fall eftersom bristande information
EDIT: Oj, blev ninjad.
http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
Inte alls sagt att det kommer funka i detta fall eftersom bristande information
EDIT: Oj, blev ninjad.
- Klas-Kenny
Om spänningen alltid måste vara exakt 0,5V är en vanlig spänningsdelare med motstånd en ganska dålig idé i en bil, då spänningen varierar enormt. Om man inte kör någon stabbad lösning innan spänningsdelaren, men då kan man lika gärna ha stabbad 0,5v direkt.
Men som sagt, mer information krävs för att ge ett riktigt vettigt svar.
Den där Lag 0 kanske inte är helt dum ändå.
Men som sagt, mer information krävs för att ge ett riktigt vettigt svar.
Den där Lag 0 kanske inte är helt dum ändå.
ok.
i alla nyare bilar sitter det en sond efter katalysatorn om katten är bra så ska signalen vara ca 0,4-0,5v till motorstyrningen
om man kör med race kattar så har man problem att hålla signalen stabil får då felkod i bilen rätt irriterande att ha motorlampan lysande hela tiden
i alla nyare bilar sitter det en sond efter katalysatorn om katten är bra så ska signalen vara ca 0,4-0,5v till motorstyrningen
om man kör med race kattar så har man problem att hålla signalen stabil får då felkod i bilen rätt irriterande att ha motorlampan lysande hela tiden
Detta borde fungera. Inte världens stabilaste sak dock med tanke på spänningen i en bil, som sagt. En kondensator över dioden vore bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
En 7805 och en spänningsdelare efter den kanske?
vad menar du med ställbar 0-0,6
är det riskfritt så jag inte matar styrboxen med 12 v om nått går sönder??
är det riskfritt så jag inte matar styrboxen med 12 v om nått går sönder??
Man roterar potentiometern för att variera spänningen mellan 0-0.6v 
Ja, inte är den ju helt säker. Om dioden slutar leda eller om motståndet kortsluter kan det skita sig. Inte världens bästa lösning kanske, lite mera säker vore den med en säkring i serie med motståndet.
Ja, inte är den ju helt säker. Om dioden slutar leda eller om motståndet kortsluter kan det skita sig. Inte världens bästa lösning kanske, lite mera säker vore den med en säkring i serie med motståndet.
Om man gör enligt min krets bör man ha ett motstånd som klarar minst 2W. Man kan höja värdet på motståndet också, men då blir strömmen genom dioden lite väl låg = lågt spänningsfall.
- Klas-Kenny
Man skulle ju kunna skapa lite extra redundans genom ytterligare någon diod parallellt, och något extra motstånd i serie. Samt då en snabb finsäkring. Sen skulle man även kunna montera en hyfsat stor konding mellan jord och utgången på kretsen (Ja, ingången i MCU'n) som kan svälja en del innan spänningen uppnår kritisk nivå, så borde säkringen kunna brinna innan spänningen blir för hög ifall det blir kortis i motstånden.
Kondingen hjälper ju även till att stabilisera spänningen litet.
Tillägg: Vill man säkra upp ytterligare med två motstånd i serie så kan man även montera en zenerdiod mellan jord och "mellan de två motstånden", så att ifall bara det första motståndet kortsluts kommer säkringen att gå - och då kan man alltså reparera kretsen istället för att bli av med halva säkerheten utan att märka det.
Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte det är så jäkla stor risk att något händer, bara det är väl ihopkopplat och hyfsat taktiskt monterat.
Kondingen hjälper ju även till att stabilisera spänningen litet.
Tillägg: Vill man säkra upp ytterligare med två motstånd i serie så kan man även montera en zenerdiod mellan jord och "mellan de två motstånden", så att ifall bara det första motståndet kortsluts kommer säkringen att gå - och då kan man alltså reparera kretsen istället för att bli av med halva säkerheten utan att märka det.
Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte det är så jäkla stor risk att något händer, bara det är väl ihopkopplat och hyfsat taktiskt monterat.
man skulle kanske kunna använda signalen från sonden som vandrar från 0-1 v o få den stabil skulle kännas säkrare
Är det inte bättre att lösa problemet?
Lamdasonden är ju till för att mäta hur bra förbränningen blir. Lägger du på en godtycklig spänning där lvet inte styrningen hur förbränningen blir och kan inte kompensera detta. Du borde då få sämre motoreffekt med dina racekattalysatorer än orginal.
Lamdasonden är ju till för att mäta hur bra förbränningen blir. Lägger du på en godtycklig spänning där lvet inte styrningen hur förbränningen blir och kan inte kompensera detta. Du borde då få sämre motoreffekt med dina racekattalysatorer än orginal.