Känna av växelström i kabel, hur?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
haardhandske

Känna av växelström i kabel, hur?

Inlägg av haardhandske »

Hej!
Jag har funderat lite på hur man kan få indikation på att ström (230 AC) flyter genom en kabel utan att göra åverkan/koppla in sig. Strömmen ska läsas av av en mikroprocessor. Å ni är ju mycket bättre på sånt här än vad jag är.
Min tanke är att dra en parallellt tråd med jord i andra änden, alt. två trådar parallellt med kabeln, någon decimeter eller så med en enkel likriktare och en kondensator som stabiliserar spänningen. Jag tycker att jag borde få induktionsströmmar då, rätt eller fel?
Nerre

Re: Känna av växelström i kabel, hur?

Inlägg av Nerre »

Är det en kabel eller en ledare?

En ledare som det går ström i ger ett magnetfält runt sig, men i en kabel går det även en returledare där strömmen går i motsatt riktning och då tar magnetfälten ut varandra.

Sen är frågan om det är ström du vill känna av eller spänning?
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Det är en kabel, som är kopplad till en elmotor utan någon brytare, så finns det spänning är där också ström.

Visst tar magnetfälten ut varandra om det är helt symetriskt, men om man bara lägger en ledare utanpå kabeln borde den hamna närmare den ena ledaren än den andra, i alla fall på någon del av sträckan. Det borde därför bli en mätbar skillnad, eller?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det låter som du vill gå över ån efter vatten. Varför vill du mäta strömmen i en kabel som är kopplat till en elmotor?
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

För att jag vill veta hur länge motorn gått.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Koppla en drifttidsmätare parellellt med motorn.
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

ok, det skulle jag kunna göra men det är varken roligt eller billigt. Jag vill dessutom få in informationen i mitt loggsystem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Köp en transformator för 220V som ger cirka 6 V på primärsidan. Likrikta och koppla på en lite spänningsstabilisator som ge 5V ut. Denna signal kan du mäta med en mikroprocessor eller koppla in den direkt till en PC på paralellporten. Vill du vara säkra upp porten lite mera så kan du utöka med en optokopplare.

Alternativt köper du en vanlig väggvårta som ger 5V DC ut med 220V AC in istället för att du bygger ett litet nätaggregat.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Skulle en sån här fungera?
http://www.electrokit.com/acs756kca50bp ... nsor.45879
Ger 0-5V ut. 0 vid -50A, 2,5V vid 0A och 5V vid +50A
Går bra att mäta både lik och växel, skiljer lite i programmeringen bara.
Sen kan man ju se hur mycket ström motorn drar med. Kanske inte nödvändigt för din applikaktion, men kan vara en kul feature (statistikporr).
Kräver ju dock att microprocessorn har analog in, annars får man börja blanda in en massa andra komponenter och då skenar priset iväg.

Edit: missa att det skulle vara utan att koppla in sig på ledarna. :doh:
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Tack för tipsen.
Jag vill helst inte blanda högspänning och hembyggda pryttlar, men tack ändå Fortran, det var en liten och smidig sak du hittat.

Tafos har man ju massor av. Det är ju enkelt att koppla in ett uttag på sladden där man pluggar in trafon. Billigt och bra.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

En hall-effekts sensor (den jag länka) har bara induktiv koppling mellan högspänningen och lågspänningen. Kör själv ett par såna hemma i elcentralen för att via en microprocessor och några kontaktorer stänga av typ tvättmaskinen och torktumlaren om jag börjar belasta huvudsäkringen för hårt.

En trafo funkar aldeles utmärkt för att mäta hur länge spänningen till motorn är tillslagen, men det säger inte alls någonting om huruvida motorn faktsikt rör sig eller fungerar. (om det inte blir kortis i den och säkringen far)

Kanske en optisk sensor på axeln?
Svart eltejp runt 1/2-1/3 av axeln eller nått och en ir-diod och en ir-mottagare som mäter reflektion?
Då borde du ju ganska enkelt kunna få ut RPM med.

Beror ju som sagt på vad det är för motor, vart den sitter, vad den gör, vad du vill veta om den och vad du vill göra med datan du får ut.
Handlar det om cirkulationspumpen för varmvattnet så vore det ju väldigt trevligt om den inte roterar när den borde.
Är det tex motorn till en såg, lödstation eller annan manuellt körd maskin och du bara vill veta hur mycket du använder den.. ja då funkar en trafo.
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Vad jag ska detektera är en matarskruv till pelletspannan och en snålvariant av effektmätning på solpanelen (där jag får utgå från ett konstantvärde på liter/minut plus mäter deltaT på vätskan).
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Matarskruven vore väl trevligt att hålla lite koll på tycker jag.. om den inte snurrar blir det ju kallt. Eller larmar brännaren för sånt?
Annars borde man ju märka det rätt snabbt med en tempsensor på utgående med.

Solpanelen är en såndär vaccumtubs-varmvattenhistora?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det vanligaste är ju en strömtrafo / strömtång. Med en tång behöver du ju inte ens koppla loss ledningen. Hur stora strömmar är det frågan om? Jag kanske har någon lämplig strömtrafo...
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Fortran skrev:Matarskruven vore väl trevligt att hålla lite koll på tycker jag.. om den inte snurrar blir det ju kallt. Eller larmar brännaren för sånt?
Annars borde man ju märka det rätt snabbt med en tempsensor på utgående med.

Solpanelen är en såndär vaccumtubs-varmvattenhistora?
Pannan har en larmutgång. Det finns fler och vanligare orsaker till driftstopp. Jag har ju elbackup men det kostar dubbelt.

Det är planan solfångare => varmvatten ja.

Varför jag började fundera på mätning genom induktion är de där spänningsprovarna man bara håller utanför en ledare. Har inte öppnat en sådan men det är väl en liten spole runt en kärna antar jag.
Skriv svar