Detektering av rotation
Detektering av rotation
Har planer på att försöka detektera om min fjärrstyrda garageport är öppen eller stängd samt om den är i rörelse.
Finns ett rör ca 30mm i diameter som snurrar när porten är i rörelse. Hur läser jag av riktning lättast?
Tänker mig en streckad tejp och läsa av den med en dubbel reflexdetektor. Några förslag?
Finns ett rör ca 30mm i diameter som snurrar när porten är i rörelse. Hur läser jag av riktning lättast?
Tänker mig en streckad tejp och läsa av den med en dubbel reflexdetektor. Några förslag?
Re: Detektering av rotation
Varför krångla med givare när man helt enkelt kan dra ut två kablar från motorn och på så vis få information om vilket håll motorn går!?
Öppen eller stängd kan du säkert plocka ut genom ändlägesbrytarna som kanske redan finns, annas sätta dit egna!
Öppen eller stängd kan du säkert plocka ut genom ändlägesbrytarna som kanske redan finns, annas sätta dit egna!
Fiffigt att titta på motorns spänning men den visar ju inte om det rör sig, bara att man matar ut spänning till motorn. Kan fungera som indikator på vilket håll motorn förväntas gå plus en givare som visar att den rör sig och kanske ändläges givarna som redan finns.
Om styrningen till motorn är av det smarta slaget så kommer den att bryta om porten tex blir utsatt för ett hinder, och om motorns axel går av så kommer väl förhoppningsvis en timerkrets se till att motorn inte går i tid och evighet för det = Motorn stannar och man vet att porten står still och att den inte har nått ändläge upp eller ner.
Men varför inte bara en mikrobrytare, vid stängt läge? Påverkad (brytaren) porten stängd, annars öppen.
Två brytare behövs om du vill indikera fullt öppen oxå.
Dessa båda kanske redan finns. Ta signalerna från dom.
Två brytare behövs om du vill indikera fullt öppen oxå.
Dessa båda kanske redan finns. Ta signalerna från dom.
Jag glömde informera om att porten styr jag med fjärr inifrån huset och har då inte visuell kontakt med porten. Så dt skulle vara bra att veta om porten är i ett av ändlägena eller är på väg upp eller ner.
"Finns ett rör ca 30mm i diameter som snurrar när porten är i rörelse. Hur läser jag av riktning lättast?"
Inte lättast men roligaste sättet
en µC och pulsgivare.
Eftersom axeln inte kommer att snurra speciellt mycket så kan du kanske använda en billig pulsgivare t.ex. 35-846-66 som jag tror är en quadrature encoder, du får kolla databladet.
"Arduino/AVR wannabe"
Arduino har kanske någon kod för denna typ av givare?
Inte lättast men roligaste sättet

Eftersom axeln inte kommer att snurra speciellt mycket så kan du kanske använda en billig pulsgivare t.ex. 35-846-66 som jag tror är en quadrature encoder, du får kolla databladet.
"Arduino/AVR wannabe"
Arduino har kanske någon kod för denna typ av givare?