Frågor kring etsning (var köpa tillbehör, m.m.)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
exscape

Frågor kring etsning (var köpa tillbehör, m.m.)

Inlägg av exscape »

Hallå!
Jag har tänkt börja göra mina egna kretskort. Till en början ett litet, simpelt kort jag designat som test, och framöver lite mer användbara grejer. Förhoppningsvis enkelsidiga, men ev. dubbelsidiga framöver, vid behov. Det är nog dock irrelevant för mina frågor!

Själva framkallnings-/etsningsprocessen förstår jag bra vid det här laget, då jag läst många olika guider och erfarenheter. Problemen ligger istället i allt runt omkring.

Det jag undrar är bland annat:

* Var tusan får man tag på transparent papper (OH-film?) som funkar till bläckstråleskrivare samt inte kostar multum? Helst inte 50/100-pack eftersom de kostar 400-800 kr! 1 papper räcker väl per PCB - eller till och med ett papper till flera PCBs, om de är små. Jag nöjer mig bra med 10-pack.

* Vad ska man ha att etsa i / var köper man? Eftersom det är en relativt kort period man har det "igång", funkar det med i princip en vanlig plasthink (som innehållit vägsalt eller dyl.)? Det vore smidigast, eftersom jag har tillgång till ett antal som annars bara kastas, och botten är lagom stor.

* När det hela är klart, visst är det OK att hälla ut natriumhydroxid (framkallaren) i slasken, bara man späder ut det? Det används ju trots allt till avloppsrengöring, så enbart "resisten" skulle väl kunna orsaka problem isåfall.

* Etsvätskan, däremot, kan man ju inte bara hälla ut. Jag har tänkt använda natriumpersulfat, men det går väl att ändra på om det behövs. Hur lagrar man egentligen detta på ett säkert sätt? Vad jag läst så krävs plastförvaring, men något som inte är tätt pga att det avger syre/gaser.
PET-flaska med litet hål i locket känns ju lite B, eftersom det inte vore särskilt bra OM det skulle bli som så att den slås omkull.

* Går det att bra att dela PCB med brytkniv (skära flera gånger, sedan bryta) före etsning, alltså innan man tar av UV-skyddsfilmen? Tänkte i fall att den är för "seg" eller så.

* Funkar det att borra (med "PCB-borr") i vanlig borrmaskin? Har tillgång till en "vanlig" vertikal slöjdborr. Okänd max-RPM, men definitivt inte 10k+ som många verkar föredra.

Mycket frågor blev det.

Grejerna ska köpas i Uppsala (alt. beställas så det kommer hem i veckan) förresten, om någon har konkreta tips på butiker. :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Frågor kring etsning (var köpa tillbehör, m.m.)

Inlägg av Bosen »

OH-papper köper du lättast i en bokhandel tror jag. Men många använder ju faktiskt vanligt vitt papper.

Etsa går bra att göra i en vanlig plastlåda typ glasslåda.

Att skära laminat med en brytkniv fungerar väldigt dåligt. Det måste nog klippas eller sågas på något sätt.

Det funkar ganska ok att borra i en vanlig pelarborrmaskin om den är i bra skick, men det är ganska lätt att råka bryta av borret och dessutom blir det nog ganska slött fort.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Detta är en klassiker på EF. Finns massor av trådar som handlar om etsning av kretskort.

Natrumhydroxiden kan du hälla i slasken och jag tror inte att det har så stor betydelse om du tippar dit etsvätskan också. Om du vill vara extra miljömedveten kan du tömma den förbrukade etsvätskan i en dunk och lämna in den till återvinningen. Det är gratis i de flesta kommuner.

Jag själv spar aldrig etsvätskan ty jag tycker det är så billigt att köpa nytt så det inte lönar sig att krafsa med sådant.

Jag har skaffat en etstank men använde ett helt vanligt glassförpackning innan. Jag gillar dessutom glass så det var ingen tröskel att handla in den. Om du inte äter glass kan du köpa en vanlig plastskål på affären, inget märkvärdigt alls.

Etsmedel hittar du exempelvis hos Electrokit. Fiml för bläckstråleskrivare har jag ingen idé om eftersom jag mest brukar använda laserskrivare och termotransfer. Vanlig borrmaskin går att använda men jag skulle rekommendera att du köper en Dremmel eller någon kopia så går det bättre på många sätt och vis.
exscape

Inlägg av exscape »

"Detta är en klassiker på EF. Finns massor av trådar som handlar om etsning av kretskort."

Jo, men jag har sökt både på internet i allmänhet och på EF men inte hittat många svar på just de här frågorna! Info om etsning i allmänhet finns det ju däremot gott om. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad tusan, har Kjell slutat sälja OH-film!? :?
Har för mig de hade rätt hyfsat pris.
Jag skulle rekommendera att använda två lager film till exponeringen.

Jag etsar i en glassburk i en vattenfylld stekpanna på en liten kokplatta. Fungerar utmärkt förutom att man får själv agitera glassburken, har många gånger funderat på att bygga en motordriven agiterare.. :)

Jag tycker allt att man kan ha en flaska att hälla det använda både framkallare och etsvätska i, så stora mängder handlar det inte om så man behöver inte precis lämna den på avfallsstationen så värst ofta om den rymmer ett par liter.
Jag brukar återanvända min etsvätska, främst av lathet för att det är jobb att blanda till ny. Hur länge den klarar sig beror helt på storleken på kort och hur mycket koppar man etsar bort på dem. Men man lär sig snabbt se när etsvätskan börjar bli för gammal.
Lagrar både den och den färdigblandade framkallaren (Jag blandar till en liter åt gången, enklast så) i glasflaskor. Bara att öppna flaskan någon gång i veckan eller så så att man lättar på trycket, har aldrig varit några problem för mig i alla fall.

Skära tror jag inte fungerar så bra. Jag brukar använda plåtsax till att klippa, fungerar rätt okej IMO.

Jag borrar med HM-borr i en vanlig billig pelarborr från Jula, tycker det fungerar kanon. Bara att ställa på högsta varv (Långt ifrån 10k+ RPM) så fungerar det bra, och jag har aldrig lyckats bryta några borr förutom när jag stött emot det eller liknande.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Var tusan får man tag på transparent papper
Här verkar vara ett prisvärt papper! Har själv liknande fast 72 g/m2 och fungerar bra i bläckstråle skrivaren. Jag kör utskriften två gånger i min Canonskrivare och då blir det väldigt bra.

http://www.lilon.se/ritpapper-transpare ... -2853.html

eller ett kanske http://www.konstnarscentrum.se/product_ ... ark-p-8822
Skriv svar