Jag har tänkt börja göra mina egna kretskort. Till en början ett litet, simpelt kort jag designat som test, och framöver lite mer användbara grejer. Förhoppningsvis enkelsidiga, men ev. dubbelsidiga framöver, vid behov. Det är nog dock irrelevant för mina frågor!
Själva framkallnings-/etsningsprocessen förstår jag bra vid det här laget, då jag läst många olika guider och erfarenheter. Problemen ligger istället i allt runt omkring.
Det jag undrar är bland annat:
* Var tusan får man tag på transparent papper (OH-film?) som funkar till bläckstråleskrivare samt inte kostar multum? Helst inte 50/100-pack eftersom de kostar 400-800 kr! 1 papper räcker väl per PCB - eller till och med ett papper till flera PCBs, om de är små. Jag nöjer mig bra med 10-pack.
* Vad ska man ha att etsa i / var köper man? Eftersom det är en relativt kort period man har det "igång", funkar det med i princip en vanlig plasthink (som innehållit vägsalt eller dyl.)? Det vore smidigast, eftersom jag har tillgång till ett antal som annars bara kastas, och botten är lagom stor.
* När det hela är klart, visst är det OK att hälla ut natriumhydroxid (framkallaren) i slasken, bara man späder ut det? Det används ju trots allt till avloppsrengöring, så enbart "resisten" skulle väl kunna orsaka problem isåfall.
* Etsvätskan, däremot, kan man ju inte bara hälla ut. Jag har tänkt använda natriumpersulfat, men det går väl att ändra på om det behövs. Hur lagrar man egentligen detta på ett säkert sätt? Vad jag läst så krävs plastförvaring, men något som inte är tätt pga att det avger syre/gaser.
PET-flaska med litet hål i locket känns ju lite B, eftersom det inte vore särskilt bra OM det skulle bli som så att den slås omkull.
* Går det att bra att dela PCB med brytkniv (skära flera gånger, sedan bryta) före etsning, alltså innan man tar av UV-skyddsfilmen? Tänkte i fall att den är för "seg" eller så.
* Funkar det att borra (med "PCB-borr") i vanlig borrmaskin? Har tillgång till en "vanlig" vertikal slöjdborr. Okänd max-RPM, men definitivt inte 10k+ som många verkar föredra.
Mycket frågor blev det.
Grejerna ska köpas i Uppsala (alt. beställas så det kommer hem i veckan) förresten, om någon har konkreta tips på butiker.