Hej
Om man vill ha en pulserande luftblåsning för att blåsa bort damm från en sensor, finns det någon färdig produkt som inte är beroende av el?
Gärna så att man kan ställa in den på olika pulser, typ var 10:e sekund eller dylikt.
MVH Niclas
Pulserande luftblås?
Re: Pulserande luftblås?
Han menar väl just det att den skall vara helt mekanisk.
Det finns väl pneumatiska lösningar som drivs av tryckluften. Men har man tryckluft så måste ju den skapas av nåt och då borde man väl ha möjlighet att få el också.
Men annars är det väl mest en nålventil, en behållare av en fast volym och nån slags tryckbrytare som styr en luftventil.
Det finns väl pneumatiska lösningar som drivs av tryckluften. Men har man tryckluft så måste ju den skapas av nåt och då borde man väl ha möjlighet att få el också.
Men annars är det väl mest en nålventil, en behållare av en fast volym och nån slags tryckbrytare som styr en luftventil.
Oj, en del verkar ha någon slags övernaturlig förmåga att läsa andras tankar. Hur sjutton kan du med säkerhet veta att TS syftar på en mekanisk lösning?
Skulle precis beskriva hur min backup-lösning var, när jag kom på ett sökord jag glömt 
backup-lösningen är ett tidsrelä som styr en magnetventil.
Jag hittade sedan detta:
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Pn ... 30674.html
Och det är vad jag sökte.
Men tack ändå!
MVH Niclas

backup-lösningen är ett tidsrelä som styr en magnetventil.
Jag hittade sedan detta:
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Pn ... 30674.html
Och det är vad jag sökte.
Men tack ändå!
MVH Niclas
Aha, det var så du menade med beroende av el. Indirekt är den beroende av el eftersom den måste få sin tryckluft från något ställe. Det var därför jag frågade vad du menar med beroende av el. Det finns ju så att säga el och el ibland är det el hämtad ur elnätet och ibland är den hämtad ur ett batteri.
Tryckluften KAN ju genereras med andra medel än el. Bensindriven kompressor?
Men visst, då borde man ju kunna sätta en generator på samma axel som kompressorn och ladda batteri samtidigt som kompressorn fyller tryckluftstankarna. Men det kan ju vara så att lösningen skall vara universell och inte kräva nåt externt för att fungera. Den ska kanske kunna kopplas in på vilken luft som helst. Och då är det ju förståeligt att det inte fungerar att kräva en extern strömkälla (eftersom man då skulle behöva en massa olika lösningar beroende på var produkten skall användas).
Det kanske skall användas nere i en gruva där luften kommer från tankar långt borta via långa rör och slangar. Man vill inte behöva dra kablar, det finns ingen sol för solceller, och en pneumtiskt driven generator lär väl kosta lika mycket som en sån där pneumatisk timer.
Ytterligare en tanke är ju att det kanske rör sig om explosionsfarlig miljö och att man därför vill undvika el.
Men visst, då borde man ju kunna sätta en generator på samma axel som kompressorn och ladda batteri samtidigt som kompressorn fyller tryckluftstankarna. Men det kan ju vara så att lösningen skall vara universell och inte kräva nåt externt för att fungera. Den ska kanske kunna kopplas in på vilken luft som helst. Och då är det ju förståeligt att det inte fungerar att kräva en extern strömkälla (eftersom man då skulle behöva en massa olika lösningar beroende på var produkten skall användas).
Det kanske skall användas nere i en gruva där luften kommer från tankar långt borta via långa rör och slangar. Man vill inte behöva dra kablar, det finns ingen sol för solceller, och en pneumtiskt driven generator lär väl kosta lika mycket som en sån där pneumatisk timer.
Ytterligare en tanke är ju att det kanske rör sig om explosionsfarlig miljö och att man därför vill undvika el.