Kretskort från DXF-fil?
Kretskort från DXF-fil?
Jag skall bygga en förstärkare och tänkte tillverka ett kretskort. Det sitter en spole på kortet så det
bästa vore nog att fräsa kortet. Konstruktören har lagt ut en DXF-fil på sin hemsida: http://www.qsl.net/yu1aw/LNA/ATF54143_2m_PCB.dxf.
Jag har ju mest pysslat med de små hjälpprogrammen som finns med i MACH3, men tänkte att det borde gå smidigt
att göra programmet i Lazycam. Men när jag öppnar filen så blir det bara några streck. Tittar jag på den i någon viewer så ser den ganska OK ut.
Hur löser man detta?
bästa vore nog att fräsa kortet. Konstruktören har lagt ut en DXF-fil på sin hemsida: http://www.qsl.net/yu1aw/LNA/ATF54143_2m_PCB.dxf.
Jag har ju mest pysslat med de små hjälpprogrammen som finns med i MACH3, men tänkte att det borde gå smidigt
att göra programmet i Lazycam. Men när jag öppnar filen så blir det bara några streck. Tittar jag på den i någon viewer så ser den ganska OK ut.
Hur löser man detta?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Kretskort från DXF-fil?
Nu skrev ju TS Lazycam och inte Mach3, men oavsett så skiljer det ju hur dessa DXF filer skapas i olika program. Inte alls säkert att den versionen av DXF supportas av LC.
Om man kan så bör man hålla sig till R12, det är såpass 'gammalt' format som de flesta programmen bör klara av att läsa.
Om man kan så bör man hålla sig till R12, det är såpass 'gammalt' format som de flesta programmen bör klara av att läsa.
Jag har provat att läsa in både DXF-filen och DWG-filen i QCAD och det verkar som om YU1AW har lagt både översidan och undersidan i samma lager. Det är dessutom något fel på polygonen som gör att QCAD bara visar trianglar.
Antagligen är layouten tillverkad i någon PCB-CAD och sparad som dwg och dxf. Det går att rita nya polygonen som hamnar rätt men det är svårt att se vilka som skall vara på över- respektive undersidan på kortet. Antagligen kan inte CAMBAM läsa filerna rätt heller men jag skall prova.
Antagligen är layouten tillverkad i någon PCB-CAD och sparad som dwg och dxf. Det går att rita nya polygonen som hamnar rätt men det är svårt att se vilka som skall vara på över- respektive undersidan på kortet. Antagligen kan inte CAMBAM läsa filerna rätt heller men jag skall prova.
Sorry, skyller på att jag ligger i nån sorts influensa och har ätit ett geléhjärta idag... 
Jag testade lazycam ett tag men fick ingen riktig fräs på det (pun intended) men vill minnas att jag fick in Dxf. Jag exporterade från illustrator och där kan man välja olika "ålder" på formatet som tecno säger, dessutom fanns en inställning som heter "preserve appearance/maximize editability" eller något liknande som gjorde att ute data exporterades korrekt.
Jag ska testa här.

Jag testade lazycam ett tag men fick ingen riktig fräs på det (pun intended) men vill minnas att jag fick in Dxf. Jag exporterade från illustrator och där kan man välja olika "ålder" på formatet som tecno säger, dessutom fanns en inställning som heter "preserve appearance/maximize editability" eller något liknande som gjorde att ute data exporterades korrekt.
Jag ska testa här.
Jag lyckades läsa in dxf:en i CAMBAM men det verkar fortfarande skumt med layouten. Jag kan inte riktigt röna ut om en del av pad:arna skall sitta på baksidan.
Jag skall testa och exportera till en ny DXF så får vi se om den går att läsa in i QCAD.
Jag skall testa och exportera till en ny DXF så får vi se om den går att läsa in i QCAD.
Kortet skall vara enkelsidigt med jordplan på baksidan. Det verkar vara ritat lite "hit och dit". Några mysko ringar är inritade. Det är jordpunkter som behöver borras.
Går det inte att använda filen så får jag väl ta ut måtten och försöka rita en ny.
Jag vill gärna följa originalet så mycket som möjligt då YU1AW alltid gör väl genomtänkta konstruktioner som fungerar.
Går det inte att använda filen så får jag väl ta ut måtten och försöka rita en ny.
Jag vill gärna följa originalet så mycket som möjligt då YU1AW alltid gör väl genomtänkta konstruktioner som fungerar.
Det är inte säkert det blir helt optimalt att fräsa...
En microstripledning påverkas tillräckligt för att man behöver kompensera om man fräser bort tillräckligt mycket av laminatet runt om märkte jag vid en labb.
Inte säkert du behöver ha det problemet här iofs, men något att tänka på. Risken är väl större att påverkas av skillnad mellan ditt laminat och det han använde...
En microstripledning påverkas tillräckligt för att man behöver kompensera om man fräser bort tillräckligt mycket av laminatet runt om märkte jag vid en labb.
Inte säkert du behöver ha det problemet här iofs, men något att tänka på. Risken är väl större att påverkas av skillnad mellan ditt laminat och det han använde...
Tog in den in illustrator och där såg den fin ut, exporterade i R14-format och tog in i cambam, då såg den lite märklig ut, testa själv:
http://dl.dropbox.com/u/14104692/ATF541 ... CB_ill.dxf
Jag provade också Illustrator men det blir inte hundraprocentigt rätt. Jag har läst in filen i QCAD och lagt den Illustrator-genererade filen i ett nytt lager och då ser jag att det inte stämmer ordentligt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
dar303 skrev:Tog in den in illustrator och där såg den fin ut, exporterade i R14-format och tog in i cambam, då såg den lite märklig ut, testa själv:
Hur går det om du sparar i R12?
tecno, Illustrator är ett vanligt ritprogram och är därför inte lika bra på precision som ett CAD-program och således spelar det inte någon roll vilken version av DXF man skapar. Det blir lika illa oavsett version när jag jämför med originalet efter den har varit i Illustrator och vänt.
Hur som helst, objekten ligger som ytor och det verkar inte vara så hälsosamt när man vill skapa G-kod.
Hur som helst, objekten ligger som ytor och det verkar inte vara så hälsosamt när man vill skapa G-kod.