Alt kylning av ämne och verktyg ist för kylvatten.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Alt kylning av ämne och verktyg ist för kylvatten.

Inlägg av Terho »

Lite funderingar.... Billig aluminium ska man tydligen ha mycket kylning på och högt varv tal när man fräser annars kladdar den men om jag skulle kyla ner biten till tex 50 minusgrader, hur skulle då aluminiumet uppföra sig då? eller kyla ner verktyget till 50 minus?

Bara lite funderingar ja tänkt på ett tag, kul och spekulera lite :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Alt kylning av ämne och verktyg ist för kylvatten.

Inlägg av Mizzarrogh »

Verktyget vet jag inte (det blir troligen sprödare partiellt), men aluminiumet borde måhända fungera. Edit, dock misstänker jag det går ur ganska snabbt.
Senast redigerad av Mizzarrogh 12 februari 2012, 11:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Med billig aluminium antar jag att du menar 'mjuk' sådan dvs ej lämplig för fräsning.
Kyla ner till -50 tror jag ställer till med sprickbildning och annat jävelstyg.

Rätt aluminium dvs hård - rätt verktyg - lämplig kylning ger dig bästa resultatet.
Jag använder Tilia Special som universal kylmedium i min svarv och det kommer jag även att använda i fräsen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Terho skrev:Lite funderingar.... Billig aluminium ska man tydligen ha mycket kylning på och högt varv tal när man fräser annars kladdar den men om jag skulle kyla ner biten till tex 50 minusgrader, hur skulle då aluminiumet uppföra sig då? eller kyla ner verktyget till 50 minus?

Bara lite funderingar ja tänkt på ett tag, kul och spekulera lite :)
Angående den kursiverade biten i citatet, nej, man bör ha rätt skärdata. D.v.s. rätt matning i förhållande till varvtal på spindeln. Jag skulle snarare säga att hög matning är viktigare än högt varvtal, men som sagt varvtalet och matningen hänger ihop.
Terho

Inlägg av Terho »

Fick höra förut att en firma experimenterat med och kyla ner materialet dom fräste i för att slippa kylvatten, plaster/plexi och aluminium med gott resultat för att slippa använda kylvätska. Kanske var ett hitte på men kul och höra andras åsikt om det :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jodå, det går även att kyla med kall tryckluft. AirTx är ett av många företag som tillverkar så kallade Vortex Tubes som ger ned till -40°C från normal tryckluft. Brukar få deras katalog till jobbet, och där brukar dom ofta ha så kallade "case studies" av fräsapplikationer där (såklart) deras Vortex Tubes används för kylning när inte konventionella metoder är lämpliga.

En av våra maskiner på jobbet står idag i ett ganska kallt utrymme, när det är riktigt kallt ute (kallare än -10) så ligger det utrymmet på runt nollan. Och åtgången av kylmedel är markant mindre än innan vi flyttade maskinen.
Skriv svar