Rinnande ljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Rinnande ljus

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp med en krets igen
ska bygga ett rinnande ljus. Med lysdioder! Fast det ska bli en del lysdioder, helst 50 st eller mer. Nån som har ett bra schema?? och kretsen ska klara en del åxå. Ska ha högintensiva lysdioder som drar lite mer.
Det får gärna vara så att det är en lysdiod som är tänd i taget, med möjligen en svans på, eller så kan det vara en liten grupp dioder som är tända på en gång.
Nån som har ett bra schema??
Har sökt

MVh
Micke
frejo

Inlägg av frejo »

Du skulle kunna sätta dom i en 7*8 matris och sen rätt in på en mikrokontroller med 15 utgångar.
Sen är det bara att koda resten och det blir ju inga begränsningar för hur dioderna är tända mer än att man kanske inte kan dra hur mycket ström som helst från uC, men det går ju att lösa med nån extern drivkrets.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Bra svar frejo!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

mja... tror inte det va, för det första såe jag inte såå bra på elektronik, det går att göra det bra mycket enklare!!!
Sen så ska jag inte ha dem i en på en 7 * 8 platta. de ska sitta i en spec form på mitt tak i mitt rum... så att det går runt i ett mönster. Menar, det kan inte vara så svårt att göra det med tanke på att man kan köpa en byggsats för 4 st eller vad det nu är för 50 kr så är det bara att bygga som den fast i större skala. Eller hur!!
frejo

Inlägg av frejo »

Jag menade att du skulle koppla in dom i en 7*8 matris för att spara io-pinnar men samtidigt ha möjligheten att styra varje diod för sig, dvs inga begränsningar på mönster eller så.
Dom kan ju sen placeras i en slinga eller hur man nu vill.

Tex. kan man ha 3 punkter som vandrar åt ett håll och sen 3 andra punkter som går åt andra hållet, när de sen möts kan de "studsa" mot varandra eller slås ihop till 6 punkter...

Ett annat sätt att lösa det är ju ett gäng shiftregister, men då går det runt runt åt samma håll.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

haha ok... låter bra du men kan du ta det på svenska ;)
eller varför inte köra upp ett kopplingschema stället:P
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Madmodder bjussar på ett, vad du nui vill kalla det, enkelt, schema på ett rinnande ljus med "svans"!

--> Tryck på mig <--
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

sättebra $tiff... underbart, precis vad jag avr ute efter!!! tack
frejo

Inlägg av frejo »

har ingen möjlighet att knåpa ihop något kopplingsschema här men det finns gott om trådar med ledmatriser här på forumet.

Vill du göra lösningen med shift-register kan du t.ex. ta 74HCT164 från elfa, kostar en tia styck och du kan koppla 8 lysdioder till varje, sen kopplar du helt enkelt den sista utgången på ena kretsen till ingången på nästa. Aldrig provat det själv men tycker inte det borde vara nå problem.

Sen är det bara att ha en studsfri brytare för att manuellt kunna klocka in ett mönster i registrena. För att mönstret sen ska vandra runt får du koppla in nån form av oscillator, t.ex. en 555:a.

http://www.standardics.philips.com/prod ... hct164.pdf
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Någonting sådant hade jag också tänkt att rekommendera. Det finns ju skiftregister där man kan lägga in en 1 eller 0 i flera i olika mönster som sen i serie går vidare genom hela registret. Sen så kan man bara koppla på i princip obegränsade antal register efter denna eftersom detta mönster går genom alla 50 dioderna. Testade detta en gång för många år sedan med två kretsar och det fungerade hur bra som helst.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

detta låter ju perfekt... precis lagom... men har ni lite mer grafisk info?? dvs en ritning på detta, e som sagt lite ute o vinglar på just detta :S därav alla frågor
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

nu e jag på jakt efter en annan sort... skulle vilja ha ett rinnande ljus som bara är en punkt som vandrar runt på ca 50 dioder, om nå har ett bra schema, hittar inte nå bra på goolge
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De flesta här skulle lösa det med en mikrokontroller och antingen en matrisuppsättning och/eller några skiftregister/latchar. Om du vill bygga allt med logikkretsar får du allt börja klura själv. Vi är inte speciellt pigga på att mata dig med färdiga schema, vad vi däremot kan ställa upp med är att hjälpa dig om du stöter på något specifikt problem på vägen mot ditt mål.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay.. sorry för jag fråga,... men jag vet inte vad jag annars ska göra eftersom ja e nybörjare o inte har ens i närheten av den kunskap som behövs.
så det enda alet jag har är o fråga mig fram. förstår verkligen om ni inte vill.
men tack för att ni stödjer-.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du ska kanske angripa problemet från ett annat håll. Frågan är om du lär dig så mycket av att bara bygga efter ett schema någon annan gett dig?
Vi brukar ge många nybörjare boktipset "Elektronik för Alla", som bör finnas på ditt bibliotek. En gammal serie böcker som förklarar bra.

Du måste börja på en nivå där du har en chans att förstå hur kretsen fungerar, för att sedan arbeta dig uppåt.
Skriv svar