Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill

Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Inlägg av Swemill »

Någon med erfarenhet av hur dessa är? Har sökt men det verkar inte lätt att hitta någon info om dessa och de är kanske väldigt ovanliga? Har hittat en "skolsvarv" som det kanske kan bli bra pris på, men vet tyvärr inget om maskinen.
Modellen / systemet är likt den "S180" som syns på Toveks sida och är en "hedenhös" -87'a.
Användarvisningsbild
säter

Re: Torshälla cnc svarv + Bosch Alpha 2

Inlägg av säter »

Jag har ägt 2st Torshälla med äldre stryrsystem.
Exakt vilken model gäller det?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ja, dumt nog så har jag inte någon exakt modellbetäckning. Kollade lite snabbt på den och såg inte något, tänkte att det inte fanns så många olika men hittar nu inget alls om dem. Som sagt en -87'a med Alpha 2 och väldigt lik (identisk?) Toveks S-180....
Vad finns för modeller?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror det finns en hel del modeller. En del är ganska stora.
Bilden från Toveks säger inte så mycket om storleken.

Mina svarvar såg ut som denna, fast NC-styrda. Jag vill minnas att beteckningen var S-175.
Men de var betydligt äldre än 1987.
115_0507.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok. "175" - är det dubbhöjden? Skulle gissa på att denna är 180 - 200mm dubbhöjd och högst 1000mm längd. Ska troligen dit i morgon och hämta upp en annan maskin så jag får kolla modell riktigt då.
Det satt även en hydraulisk chuck på den men utan genomgång...? Satt axel med segersäkring i centrum på den och min tanke var att byta till chuck med genomgång men förvånande nog så fanns ingen genomgång utsidan av kåpan / kroppen heller...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Ska troligen dit i morgon och hämta upp en annan maskin#
Nu vart man nyfiken på vad detta kan vara? :)

Genomgång i själva spindeln brukar det väl vara på alla svarvar?
Däremot brukar det vara dragstång när man har en "tät" chuck.
Denna stång brukar man kunna ersätta med ett rör, när man byter till genomgående chuck.
Maximal materiallängd brukar då bli drygt en halvmeter.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok. Är det alltså spindelmotorn som sitter direkt där och gör att det ej går att använda full genomgång?
"Röret", kan väl inte va ett helt enkelt rör och måste ha lagerpassningar mm eller detta funkar inte som spindel?

Maskinen är en Bruhn kilspårsdragare. Ingen speciellt "rolig" maskin men väldigt praktisk.

Några erfarenheter av Bosch systemet? Misstänker att det är ett sådant som de flesta byter ut idag...
persa

Inlägg av persa »

Mycket tveksam till att det sitter en spindelmotor direkt i spindelns förlängning. Troligen en icke hålad hydraulcylinder

För full genomgång behöver du hålad hydraulcylinder, dragrör och hålad hydraulchuck. Dragröret behöver inga lager, det ligger ju innanför själva spindeln
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok, tack för infon! Har faktiskt inte sett detta med icke hålad cylinder tidigare och då är det ju inte helt lätt att få till en genomgång på denna svarv... Misstänkte att dragröret satt innanför spindeln efter jag postat mitt förra egna inlägg... :roll:
Denna svarv kändes dock trots nackdelarna som ganska rejäl... Rejäl och stor verktygsrevolver och dubbdocka. All färg kvar och tveksamt om den ens gått med kylvätska... Inget stort bökigt elskåp bakom maskinen osv.

Väldigt tacksam för mer info om någon har att dela med sig!
persa

Inlägg av persa »

Så svårt brukar det inte vara att fixa till ett paket för full genomgång. Det är nog mer en kostnadsfråga
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror "Walle" här på forumet kör en flerop med Bosch Alpha 2.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nästan, det är Alpha 3 på den maskinen. Men jag kan tänka mig att det är ganska lika vad gäller ISO-koden. Alpha 3 är ju "rätt" gammalt det också ;)

Swemill: Vad vill du veta om systemet?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Tja... jag vet egentligen ingenting om Bosch systemen så all nyttig info är intressant!
Alpha 2 / 3 trodde jag syftade på antalet styrda axlar men 3 är kanske modernare?
Nu är detta ju bara på en 2-axlig svarv och då behöver väl systemet inte va såå avancerat men hur pass "modernt" är det?
Skicka prg. mellan dator och maskin? Köra online? Rigid tapping? kvalite / pålitlighet - reservdelar osv. ?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Hmm... Den här har ju stått på en skola och jag vet ännu inget om den mer än att maskinhandlaren troligen vill bli av med den... Hur är det om den stått utan ström i 5 år? Finns programvara att läsa in eller man knappar in "några få" parametrar för hand?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det kan mycket väl stämma att det handlar om hur många axlar systemet kan styra, det har jag faktiskt inte reflekterat över. Att skicka filer mellan dator och maskin är inga problem med systemet jag använder, men det går inte supersnabbt. Man skickar inte själva filen, bara programmet. Systemet hanterar i princip bara ett program i taget, dock ska man kunna ha subprogram i minnet som anropas från huvudprigrammet. Ridgid tapping ska systemet klara om jag har förstått saken rätt, dock fungerar det inte på vår maskin, vi måste använda flytande tapphållare. Vid verktygsbyte är det i vår maskin viktigt att själv programmera in ett säkert avstånd för verktygsbytet. Maskinen bryr sig inte om sin position vid verktygsbyte, utan lyder blint och byter där den befinner sig. Om detta är specifikt för vår maskin eller generellt för styrsystemet vet jag inte (vår maskin har en slags revolverbytare med 6 fasta verktyg/subspindlar). En för mig halvjobbig egenhet med systemet är att man manuellt måste rensa minnet varje gång man ska föra över sitt program från datorn, så det blir en bunt extra knapptryckningar varje gång (först gå in i MDI-läge, sen G37 för att låsa upp skrivskyddet, sedan G39 för att radera minnet. Sedan in i programöverföringsläge, välja startblock, sen kan man skicka programmet från datorn).

Har maskinen stått strömlös i 5 år kan man nog räkna med att den har tappat minnet, och det är följaktligen en mängd maskinparametrar att knappa in. Själva knappandet är nog inga större problem, men det gäller att man har maskinparametrarna. Vår maskin hade tappat minnet när den köptes in, men vi fick hjälp av en expert på just den maskinen som hade tillgång till alla parametrar.

Hade jag haft maskinen privat hade jag nog konverterat till mach3, inte minst för att kunna köra tre axlar simultant, men till de enkla uppgifter maskinen utför på jobbet duger styrsystemet alldeles utmärkt. I ditt fall handlar det ju om två axlar totalt, så det är ju inget problem.

En liten men lätt irriterande grej är att systemet saknar knappar för start och stopp av spindeln, så vid manuell körning måste man gå in i MDI-läget för att starta och stoppa spindeln. Det finns heller ingen möjlighet att "låsa" en knapp vid manuell körning (för halvautomatisk körning ut mot ändläget). I en svarv är dock nog inget av det här något man bryr sig om.
En sista grej jag kommer på är att vissa slagningar kräver dubbla knapptryckningar. T.ex. vid igångkörning av ett program så trycker man först in blocknummer för startblock, sen två gånger enter och sen två gånger start. Vet man inte om detta kan man lätt bli frustrerad :)
Skriv svar