LM311, vad gör jag för fel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
joharohl

LM311, vad gör jag för fel.

Inlägg av joharohl »

Hej.

Sitter och försöker göra en positiv pulshöjdsdetektionskrets. Jag försöker använda LM311 för ändamålet. Jag misstänker att jag missförstår någonting så jag hoppas någon här kan hjälpa mig att förklara hur den funkar.

Som jag förstår det så funkar LM311 utgång som en transistor. Om - är större än + så kommer utgångstransistorn att kortsluta ben 1 och 7. Och då - är lägre än+ så är det avbrott. Det jag inte kan förstå då är hur i hela friden p(ulshöjdsdetektorn i databladet fungerar(fig 24.). Om man tänker sig att man har en signal in till + som är större än den "lagrade" nivån som går in till - så kommer pinne 1 och 7 vara avbrott. Alltså kommer kondensatorn laddas ur via 1M motståndet till -15V och alltså kommer - att bli ännu lägre tills den blir -15V, alltså motsatt effekt mot vad man kan vänta sig. Motsatt, om signalen på + är lägre än den på referensen på - så kommer 1 och 7 att kortslutas och kondensatorn kommer börja laddas upp till +15V, - ingången kommer bli högre vilket inte ändrar tillståndet utan den kommer att saturera till +15V.

Vad tänker/gör jag för fel. Eller är det fel i databladet?

länk till databladet:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm111.pdf
Användarvisningsbild
kimmen

Re: LM311, vad gör jag för fel.

Inlägg av kimmen »

Ja den verkar vara felvänd. Men negative peak detector på nästa sida är rätt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det jag kan se så är + och - ingångarna skiftade på det interna schemat, men det är inte så lätt att hjärnsimulera den kopplingen.

Kopplingsschemat på peak detektorn är nog helt rätt men prova att byta plus och minusingången.
I det schemat så är symbolen lite kryptisk, en ring betyder i logiksammanhang inverterat, men då borde inte utsignalen ha en ring.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Polariteten för + och - ingångarna på schemat och kapseln är definierade för att stämma för deras påverkan på potentialen på utgången när den används som öppen kollektor.

När emitter out används istället måste ingångarna växlas så att insignalen kopplas på "-" och återkopplingen från kondensatorn på "+" som då alltså har växlat funktion! :)
joharohl

Inlägg av joharohl »

Aha. Det funkar fint om jag bara växlar återkoppling,ingång.

Bara så att jag kanske kan förstå vad som händer. Om man bara vill använda den som en komparator så skulle man kopplat emmiter out till jord och så ett pullup till utgången (collector out). Om då + är större än - så kommer det vara +Vcc på utgången och om - är större än + så blir det 0V (logisk 1 och 0).

Jag har slitit mitt hår en del för att förstå det hela. Har tittat på andra datablad där det uttryckligen står pinnummer för hur man skall koppla den här kretsen och då blir det ju fel. (som sagt, koppla tvärsom med återkoppling,ingång så funkar det).

t.ex. sidan två i denna.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm111-n.pdf

Tusen tack för snabb hjälp hur som helst.
Skriv svar