Projekt: Robotbygge (massor av bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Projekt: Robotbygge (massor av bilder)

Inlägg av chrille112 »

Tjabba!

Nu är mitt robotbygge igång :)

Jag har tidigare haft en tråd uppe om vilken mikroprocessor man bör använda. Jag har tidigare aldrig använt mig av någon uC, så detta projektet kommer i första hand fungera som ett sätt att utforska dess funktioner.
Eftersom jag hade en Basic Stamp liggande så är det den som jag kommer använda.

--- 2/7 --- Bygge av chassi och hjul

Jag kommer att använda mig av "Foamed PVC" som byggmaterial. Jag hittade en skiva på jobbet, och jag tyckte det var ett smidigt material. Ett mellanting av plåt och plexi. Lika flexibelt som plåt, men lika lättarbetat som plexi.

Först ritade jag upp hjulen. 9 cm radie
Bild
Bild

Utsågad med sticksåg, metallblad
Bild

Jag ska använda mig av PVC-slang att sätta på kanten av hjulen så att de ska få lite mer grepp
Bild
Bild

Målad svart
Bild
Bild

Sen börjar jobbet på chassiet:
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen borra hål i det...
Bild

Detta kommer att fungera som ett stödhjul bak. Jag har använt mig av några bitar spånskiva som distans
Bild

Lackat chassiet i champagne
Bild
Bild

Detta blir fronten på chassiet, lackad i svart
Bild

Jag bytte ut spånskivorna mot en bit kopparrör. Mycket snyggare!
Bild

Så här ser chassiet ut nu:
Bild

Något i denna stilen kommer det att se ut med hjulen monterade:
Bild
Bild
Bild

Lådan är cirka 25x25x10 cm

Nu väntar jag på att två servomotorer ska komma med posten. Det ska bli en motor på varje hjul, så att man kan svänga på det viset.

Några grundläggande funktioner den kommer att ha:
* Väja för objekt via IR-detektering
* Ladda sig själv när det behövs

Någon som har förslag på fler funktioner?

Hoppas att ni kommer följa mitt projekt ordentligt, för jag tror det kommer att bli grymt intressant ;)

/Chrille
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Känner att jag har lite idé-torka nu....men det kanske dyker upp nån idé för eller senare. Du har inte funderat att bygga den som en dammsugare...städa har ju aldrig varit roligt.....

Edit: smart det där med "blomblads-mönstret"...alltså när du skall hitta centrum på hjulet....har sätt det innan men glömt bort att man kan göra så..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Funderat på vad som skall hända om den hamnar i en omöjlig position?
Vad händer om den bara står och slirar?

Klart jag kommer att följa hur det går med roboten!
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

evert: Japp, det är en gammal slöjdklassiker ;)
Dammsugare vore coolt. Problemet är att bygga den tyst, så att man kan låta den gå och dammsuga som den vill. De flesta dammsugarna låter väldigt mycket, så då måste man bygga en egen, och det vet jag inte hur man gör :P Men jag håller med dig att det vore ett grymt bygge

Micael: Till en början kommer jag ignorera problemet. Sedan när jag fixat de grundläggande funktionerna kommer jag troligtvis sätta in 4 extra ir-sensorer; 2 bak, 1 vänster, 1 höger. Dessa kan då avläsa på vilken sida objektet ligger, och på så sätt styra åt rätt håll

Jag kommer att bygga mer på tisdag. Det är ju alltid uppmuntrande att lägga upp nya bilder om man har lite nya inlägg...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

chrille112>>Låter som en bra start så lycka till!
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Ladda?

Inlägg av chrille112 »

Var och kollade på Biltema idag. Såg att de hade sånna här:

Bild

Ett batteri på 4 Ah, 6 V skulle sitta fint! Någon som vet hur man bygger en laddare till sånna, eller om det finns billigt nånstans?

Kommer bilder på bygget ikväll!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En laddare till blyacc är relativt lätt. Lägg på en strömbegränsning på 0,1 C och ladda med maxspänningen enligt spec. (ca 7,2 V ?). Underhållsladdning är bara att lägga på en spänning lite högre än 6 V.
Fråga google för bättre siffror :wink:
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

$tiff ->
Tack för snabbt svar :) Jag har googlat, men kan inte hitta något... Vad menar du med strömbegränsning på 0,1 C? Vad står C för? Capasitans?

Vet inte riktigt vad jag ska googla :/
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

C=Batteriets kapacitet.

Om batteriet är på 4Ah o du skall ladda med 0,1*c så blir det 0,4A i laddström.
Skall du ladda med 1*C blir det 4A.

Edit: :P
Senast redigerad av Hedis 5 juli 2005, 16:24:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

0,1 * batteriets kapacitet = max laddström.
vukan
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2005, 14:28:19
Ort: Huddinge

Inlägg av vukan »

chrille112: varför inte köpa ett blyac istället? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120

på sidan står också lite info om laddning...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vukan: De batterin chrille112 länkade till var väl blyacc?

Jag köpte ett par såna där batterin till gräsklipparen, men så blev jag aldrig klar med den så batterina har aldrig blivit laddade och har bara stått inne i förrådet i ca 4 år. De är nog döda nu :P

På elfa finns en krets som heter UC3906, den har jag byggt en laddare till husvagnen med. Den fungerar bra och är väl relativt billig. Om du vill ha lite utmaning dvs. Annars köper du en superbillig blyaccladdare på Biltema, typ http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92338 :P
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Hedis >> Tack för förklaringen, nu förstår jag :)
EagleSpirit >> Det blir oftast så med byggen ;) Kretsen du hänvisade till kostade ju nåstan lika mycket som den färdiga laddaren som du länkade till, så det blir nog en färdig laddare.

Det jag måste få till är att en pinne på uC:n måste veta när det är färdigladdat. Detta hade jag läsa in från typ en lysdiod-pinne på någon laddare, men den du skickade verkade vara rätt analog?

Tror du en sån här skulle funka? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88149

Den ger iofs inte heller någon feedback om laddningsstatus :/ På så sätt är ju kretsen bättre...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mät... När strömmen går under en viss nivå så är batteriet färdigladdat och går in på underhållsladdning. Det kanske finns nåt lämpligt ställe att plocka ut det från laddaren annars kan du ju sätta på ett motstånd på kanske 1 ohm eller så och mäter spänningen över det. 1ohm vid 400mA om man tittar på laddaren du skickade blir det ju bara 0,4V vilket nog inte gör något på laddaren.. hoppas jag.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Eagle >> Okej, det låter rimligt :)

Jag kollade lite på Biltema och plockade ihop detta:

Kod: Markera allt

ArtikelNr.  	Produkt  	Antal  	Pris  	Summa  	 
38-347 	Laddningsbara batterier [RH6 (AA)] 	 1 	79,90 kr 	79,90 kr 	
38-248 	Batteriladdare 	 1 	89,90 kr 	89,90 kr 	
Summa totalt: 	169,80 kr 	 
Då har man batterier 1,8 Ah komplett med laddare. Blybatteriet nedan är förvisso på 4 Ah, 98 kr. För att komma under ovan måste jag alltså fixa laddare för max 71,80, vilket jag tror blir svårt... Det blir nog NiMh-batterier, eller vad trycker ni?
Skriv svar