Detektion med spole av el i uttag ger 0,6V men behöver 5V ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hi-fi

Detektion med spole av el i uttag ger 0,6V men behöver 5V ?

Inlägg av hi-fi »

hej jag har ett problem det är så att jag måste ha någon form utav en krets som ska kolla om det drars en ström från ett eluttag för att sedan kunna lämna feedback till en styrkrets, problemet är att kretsen måste ha minimum 5v Dc . Jag har en så länge gjort en lösning genom att ha en spole kring fasen dock så får jag bara ut 0,6v Dc och det måste vara 5vDc hur ska jag lösa detta ? tack på förhand :)
/ Henrik
Senast redigerad av blueint 7 april 2012, 00:03:18, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: 0,6v-5v ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: 0,6v-5v ?

Inlägg av psynoise »

Hej.

En komparator har funktionen du säker, en schmitttrigger är också en vanlig lösning. Realiseringar på dessa med operationsförstärkare brukar tas upp i grundläggande kretselektronikböcker. Alternativt se Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Hur har man en "spole kring fasen"? Lindar en spole utanpå kabelisoleringen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur kan du få DC från spolen? Det borde bli AC, om du inte också använder en diod. Har du kollat att mäta AC över spolen för att kolla hur mycket AC du får ut?
hi-fi

Inlägg av hi-fi »

jag har dioder och om jag mäter på ac så får jag ca 10 mv mer
hi-fi

Inlägg av hi-fi »

@ bos jag har dragit enbart fasen genom en spole inte fas och nolla för då motarbetar magnetfälten varandra om jag förstår det rätt :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Använd en komaprator som psynoise säger. sätt också en kondensator och ett högohmigt motstånd ( > 1 M) mellan +utgången och gnd efter dioderna (om du inte redan gjort det) för att minska på ripplet och koppla till ingången på komparatorn. Sätter du en potentiometer på andra ingången kommer du att kunna reglera den nivå som din krets ska reagera på. Återkoppla som schmitt-trigger (se psyniose länk) så blir det inga konstiga fenomen vid gränsfall.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Bara en liten kommentar. Kan man anta att det är en s.k. strömtransformator i toroidutförande du använder? Den skall ha en belastning på ca 100 ohm för att ge riktig utspänning. Det brukar normalt vara någon volt/A.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tänkte mig att det var hemmagjort -- en tråd lindad några varv... Men utspänningen är ju oavsett det rejält beroende på lasten, s det har betydelse vad man hänger på. När han sa att han fick 0.6 volt ut så tänkte jag mig att det var obelastat förutom multimetern som kanske ligger på 1-10M.

Hur stor är strömmen i fas-ledningen?
hi-fi

Inlägg av hi-fi »

jag har kommit fram till att det inte fungerar tillräckligt bra då den ska klara att känna av en ganska låg ström vilket den inte gör har ni något förslag på en annan lösning på det hela ? Spolen jag använde var ur en gammal master / slave grenuttag. Har inga spec på den.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du vill ha ett tillförlitligt svar som inte bygger på en massa antaganden tagna ur luften behöver du göra en mera utförlig beskrivning av ditt problem. Berätta då gärna också vad det är för apparat som drar den ström du vill mäta.
hi-fi

Inlägg av hi-fi »

Mitt problem är att jag behöver någon form utav en krets som ska känna av om tex en kaffe bryggare är på och då ge den informationen som input till en arduino. kraven på sensorn är att den ska vara så liten och billig att tillverka som det är möjligt. om det finns ett sätt utan spolen så gör det inget, saken är dock den att kretsen måste klara allting från ca 60w upp till 2300w gärna utan att behöva ställa in den om det går :)
/ Henrik
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Måste den känna av *strömmen* i ledningen till bryggaren? Det går inte att känna av spänningen *inne i bryggaren* ?
hi-fi

Inlägg av hi-fi »

problemet är att den inte kan sitta inuti utan den måste funka till många olika produkter :/
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Riktiga strömsensorer finns ju gott om att köpa... kolla t.ex. ELFA: sök på "current sensor". Om du kollar "aktiva komponenter finns det en från LEM som heter Strömsensor, FHS 40-P/SP600, läggs intill ledaren. VIll du ha mer 'färdiga' dvs. inkapslade lösningar kollar du i kategorin "Givare / Sensorer" - t.ex. Honeywell CSNE151-005.

De flesta är dock avsedda att mäta betydligt högre strömmar än de du vill mäta - ofta 50 - 200 ampere...

Fördelen med dem är att du inte behöver gå in och koppla i nätspänningen, man lägger dem 'utanpå' ledaren.
Skriv svar