Skillnad på spännigsprovare samt en vanlig multimeter
Skillnad på spännigsprovare samt en vanlig multimeter
Har en bärbar dator som verkade helt död. Då jag mäter likspänningen på inkommande stift från adaptern så är spänningen korrekt. Av en ren slump så provade jag en vanlig enkel spänningstestare med dioder som bara indikerar spänningen i i steg om 6 Volt. Då jag mäter mellan + och - polen på inkommande kontakt på moderkortet så fungerar datorn. Då provade jag att ställa om multimetern för mätning av växelspänning och mätte igen och då fungerar också datorn. Kan någon förklara vad som skiljer så kanske jag kan laga min dator ?
Mikael
Mikael
Re: Skillnad på spännigsprovare samt en vanlig multimeter
har lite svårt att förstå vad du menar?
startar datorn när du sätter mätpinnarna på inkommande kontakt?
kallödning?
men vad skulle då trådrubriken ha för relevans?
typ att en AC mätare har högre impedans än DC mätare...
startar datorn när du sätter mätpinnarna på inkommande kontakt?
kallödning?
men vad skulle då trådrubriken ha för relevans?
typ att en AC mätare har högre impedans än DC mätare...
Det är inte så att kontakten lossnat från moderkortet och när du trycker så får den kontakt?
Jag har undersökt och det är inte kallödning. Om jag använder multimeterns och spänningsmäter likspännig på inkommande stift på moderkortet så är spänningen korrekt men inget mer händer. Om jag däremot kopplar över omkopplaren på multimeter till att mäta växelspänning så tänder datorn upp dioderna för laddning och jag kan starta datorn. Samma sak om jag mäter med en vanlig enkel spänningstestare så fungerar datorn. Hoppas detta förtydligar min fråga.
När du har fått igång datorn med hjälp av multimetern vad händer då då du tar bort den med datorn igång?
Den slår av direkt jag tar bort mätpinnarna.
kan du ha rippeldippar från nätdelen som inte dator gillar?
som glättas bort av instrumentet som då antagligen har lite kapacitans vid AC mätning.
prova en annan nätdel eller mät med ett oscilloskop...
eller lägg en konding mellan stiften bara för att testa...
som glättas bort av instrumentet som då antagligen har lite kapacitans vid AC mätning.
prova en annan nätdel eller mät med ett oscilloskop...
eller lägg en konding mellan stiften bara för att testa...
Hej o Tack så mycket för era tips.
Provade när jag kom hem från jobbet idag och byglade med en kondensator mellan plus och minuspolen och då fungerar datorn. Jag har även Googlat lite om liknade problem och en del föreslår att det är ladd-kretsen som har lagt av och därmed inte reglerar spänningen korrekt från strömadaptern. Men alldeles nyss fick jag tag på en bekant som har en liknande dator och strömadaptern har samma spänning och samma kontakt. Med hans adapter så fungerar datorn
Så läxan från detta trixande och fixande är att trots att adaptern verkar att ge korrekt spänning så är det inte säkert att den är OK. Tyvärr har jag inte tillgång till oscilloskop och kan kolla teorin om rippel på likspänningen, men med tanke på att det fungerar med en konding parallellt över benen så verkar den teorin det troligaste. Om jag har möjlighet att kolla detta senare så återkommer jag med info.
Provade när jag kom hem från jobbet idag och byglade med en kondensator mellan plus och minuspolen och då fungerar datorn. Jag har även Googlat lite om liknade problem och en del föreslår att det är ladd-kretsen som har lagt av och därmed inte reglerar spänningen korrekt från strömadaptern. Men alldeles nyss fick jag tag på en bekant som har en liknande dator och strömadaptern har samma spänning och samma kontakt. Med hans adapter så fungerar datorn

Så läxan från detta trixande och fixande är att trots att adaptern verkar att ge korrekt spänning så är det inte säkert att den är OK. Tyvärr har jag inte tillgång till oscilloskop och kan kolla teorin om rippel på likspänningen, men med tanke på att det fungerar med en konding parallellt över benen så verkar den teorin det troligaste. Om jag har möjlighet att kolla detta senare så återkommer jag med info.
Vad visar multimetern om du mäter spänningen i AC-läget?
Med stor sannolikhet så är det väl det klassiska med döda ellyter i nätdelen som ger en massa rippel. Multimetern i AC-läge borde kunna indikera om det är mycket rippel (du kan ju jämföra med bekantens nätdel).
Med stor sannolikhet så är det väl det klassiska med döda ellyter i nätdelen som ger en massa rippel. Multimetern i AC-läge borde kunna indikera om det är mycket rippel (du kan ju jämföra med bekantens nätdel).
Är det en HP-laptop? Kolla att stiftet i mitten på kontakten på laddaren inte har brutits av för då startar inte datorn även om den får rätt spänning.