Har fått servern att rulla perfekt nu efter väldigt mycket jobb och är nöjd, men skulle vilja ha servern att dra igång automagiskt efter ett elavbrott.
Hur skulle man lösa detta på ett bra och enkelt sätt?
Funderade själv på en lösning med ett relä som drar = slutar leda när strömmen är på, när det blir elavbrott börjar relät leda = emulation av att strömknappen aktiveras, och slutar leda direkt efter.
Vad säger reläspolen av att vara på närmare 363 dagar om året?
Vad skulle vara en bättre lösning?
Automatisk (re)start av servern
Jag skulle satsa på att göra en liten krets som matas av den stand-by-spänning som ju finns.
När det har varit konstant ström i t.ex. 5 min skulle den dra ett halvlederrelä/transistor som gör själva "start-trycket" under 2 sek eller så.
Anledningen till att vänta 5 min är att inte knasa till det om strömmen är instabil.
En övervakning av att systemet verkligen slår på kan vara bra, vid utebliven uppstart kommer det en "knapptryckning" igen efter 2 min t.ex.
Jag tycker det verkar som ett jobb för en PIC, AVR eller liknande "primitivt".
När det har varit konstant ström i t.ex. 5 min skulle den dra ett halvlederrelä/transistor som gör själva "start-trycket" under 2 sek eller så.
Anledningen till att vänta 5 min är att inte knasa till det om strömmen är instabil.
En övervakning av att systemet verkligen slår på kan vara bra, vid utebliven uppstart kommer det en "knapptryckning" igen efter 2 min t.ex.
Jag tycker det verkar som ett jobb för en PIC, AVR eller liknande "primitivt".
Funktionen MadModder talar om har funnits på alla ATX-modekort jag ägt, och innan dess var det ju inget problem för power-knappen på AT är en vanlig brytare...
Säker på att den funktionen inte redan finns på din burk?
UPS måste man förstås ha också, om inte annat för att när man väl köpt en blir det tusan aldrig några strömavbrott så man får använda den
Säker på att den funktionen inte redan finns på din burk?
UPS måste man förstås ha också, om inte annat för att när man väl köpt en blir det tusan aldrig några strömavbrott så man får använda den

- EagleSpirit
- Kontakt:
går det inte att lösa med nån vippa, ett par kondingar, motstånd och någon halvledare?
dvs, man skapar två timerkretsar där ena ligger på 5 minuter och den andra ett par sekunder. När den första timern får ström, dvs när elavbrottet upphör, så startas den och sen startar den den andra som då startar datorn. Typ två vanliga RC kopplingar och ett par vippor
dvs, man skapar två timerkretsar där ena ligger på 5 minuter och den andra ett par sekunder. När den första timern får ström, dvs när elavbrottet upphör, så startas den och sen startar den den andra som då startar datorn. Typ två vanliga RC kopplingar och ett par vippor