Projekt: Fancontrol

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Projekt: Fancontrol

Inlägg av EagleSpirit »

Ok, nu har man tagit studenten och jobbet har börjat. Det betyder ju att man har lite mer tid till elektronikprojekten än förut. Därför är det tänkt att ett antal gamla projekt ska dras igång. Jag börjar lite enkelt med en temporär fläktkontroller då mitt vattenkylarprojekt är för dyrt just nu.

Min dator låter lite för mycket och tänkte sänka varvtalet på fläktarna lite. Jag ska såklart ljudisolera och fixa till fläktarna men jag tror att ljudnivån kan sjunka ganska mycket med en bra fläktkontroller.

Det ska vara ett internt system, dvs det ska inte vara några knappar, rattar eller lysdioder. Det ska vara ett kretskort i datorn som styr alla fyra fläktar med RS232. Jag ska använda en PIC16F873A som styr några FETar med PWM. Att fläktarna är igång och snurrar i ungefär rätt hastighet mäter jag genom att mäta strömmen genom dom.

Nu har jag kommit till ett ställe där jag behöver er hjälp. Säkerheten i systemet. Jag tänkte att det kanske behövs ett säkerhetssystem som håller koll så att fläktarna snurrar och att PICen fungerar. Om PICen låser sig finns det ju risk att PWMen stannar upp vilket gör att fläktarna stannar och datorn brinner upp. Hur ska jag lösa det?

Variant 1:
Använda en till PIC, exempelvis 16F628 som kör igång fläktarna på fullt om PWM signalen skulle försvinna

Variant2:
Bygga ett analogt system med en komparator eller liknande

Variant3:
Göra nåt i mjukvaran och lite förändringar i hårdvaran så att om den skulle låsa sig eller fläktarna stannar så kör fläktarna på 100%.

Har ni några fler förslag?

Aja, ska fortsätta att fundera på det här nu. Vet inte hur snabbt projektet kommer gå men jag lägger väl upp lite resultat då och då.

Tack på förhand.

//Eaglespirit
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Trevligt projekt! Om jag får föreslå en lite tråkig lösning på ditt säkerhetsproblem så går det alltid att ställa in max-temperatur på processorn i BIOS. Blir det varmare än så stängs datorn av direkt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mjo, det ska jag ju alltid ha men det är ju som du säger lite tråkigt att bara ha det. Dessutom har jag funderat på om grafikkortet skulle kunna dö om fläkten slutar fungera? Iofs är riskerna att GPU fläkten och inte CPU fläkten stannar inte så stor. Om en stannar så stannar nog båda eftersom det är PICen som är den "svaga" länken i systemet.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

hadde använt mig av en diod till varje fläkt sen andra sina på dioderna kopplas ihop och sen till en relä kontakt. När reläet drar så bryter den upp 12V matning till fläktarna och dom styrs då av din styrning.
man kanske kan använda den gula tråden fån fläktarna för att få reda på att dom snurrar å sen styra reläet med hjälp av det.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

den gula tråden går tyvärr inte att använda för den pulsen blir förstörd när man kör PWM, det är därför jag ska mäta strömmen istället för att mäta det faktiska varvtalet. Men ja, det där med relä är ju en variant. Man skulle ju kunna tänka sig att CPUfläkten och GPUfläkten aldrig kommer gå under ca 50% och det måste ju vara en viss ström för att de ska gå på 50%, då kan man göra så att reläet endast drar vid strömmar över det som motsvarar 50%. Men det skapar problem med den mjukstart av fläktarna som jag hade tänkt mig :D
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Man kanske skulle kunna ha nån typ av temperatur givare som styr "nöd" kretsen.. då funkar ju mjukstarten oxå=)
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Intressant som sakt var, var inne p[ samma iden f;r n[gra dagar sedan. >P
Papotera s[ ofta du kan s[ skulle jag bli glad >P
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Skippa PIC:en och kör med en ATMega ur AVR-serien istället. Då har du direkt tillgång till en s.k. Watchdog som ser till att processorn resettas ifall den skulle hänga sig. Det enda som krävs är att du du nollställer watchdog-timern i programmet hela tiden så att den inte "timar ur".

Tror det är overkill att försöka fixa bättre säkerhet än så. Men är det så att du vill bygga något med rymdkriterier så kan du ju alltid ha två processorer som övervakar varandra och skulle någon sluta svara så kan ju den fungerande ta över FET:arna och forsätta switcha tills den icke-fungerande har börjat svara igen.


Angående att varvtalssignalen "förstörs". Det gör den inte alls. Den fungerar precis som en brytare mellan + och "gul kabel" som är bruten halva varvet och sluten resterande halva. Så det går absolut att använda denna, fast man får tänka till lite grann.
Senast redigerad av monstrum 3 juli 2005, 18:49:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad jag kommer ihåg så har PIC också WDT ...

/Johan
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

1. Skicka din ruttna AMD åt helvette och skaffa en intel. Då går inget sönder om en fläkt stannar (ta inte illa upp ni som har amd :lol:)

2. Skicka din PWM-signal åt h... något håll då den inte går in i fläkten. Sätt en OPAMP mellan PIC:en och transistorn och integrera signalen. Då får du analog signal ut i fläktarna vilket både gör dom tystare och ökar livslängden.

3. Använd fläktar med RPM-signal (finns det ens utan?) och kolla av den så att fläkten snurrar hela tiden.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Som chille sa, glöm PWM, det är ingen vanlig DC-motor du ska driva. Det knepet funkar inte jättebra på datorfläktar. Och om det funkar så sliter det onödigt mycket på fläkten och för oljud.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag röstar för PWM med LC-filter till fläkten. Då blir det i princip DC ändå i slutänden, och ingen större effektförlust i någon halvledare.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Då har man nästan en step-down-regulator, dom är snäppet värre...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

jaså?
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Vad är det för fel på PWM? Oljud? Möjligen om man ligger på för låg frekvens. Minskad livslängd? Förstår inte riktigt vad det skulle komma från. Kanske kan "elektroniken" i fläkten gå sönder av att slå på och av snabbt, men det som går sönder långt tidigare är ju lagren, och dom lär ju inte slitas mer av att köra med PWM.
Skriv svar