Gängtapp för reverserade gängor? Vart att få tag på?

marcol3

Gängtapp för reverserade gängor? Vart att få tag på?

Inlägg av marcol3 »

Hej, jag skall fräsa ut nya delrin "muttrar" till min CNC maskin och gänga dessa. Dock har maskinen "gängstav" som är "motsols".
Har brist på facktermer så den här posten kanske ingen förstår, vilket också är mitt huvudproblem.

Min Google-Fuu räcker inte till för att hitta en Gängtapp som kan göra reverserade (CCW?) gänger i mina delrin "muttrar" 8)

Någon som förstår vad jag menar och kan peka mig i rätt rikting?
Jag behöver alltså en gängtapp som är i CCW format, motsols, reverserad, vad fasen heter dem?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Gängtapp för reverserade gängor? Vart att få tag på?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det heter väl helt enkelt vänstergängat... :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad är det för gänga? Vad är det för maskin?

Om det är trapetsgäng så kan du köpa en bit vänstergängat och tillverka din egen tapp, mycket billigare och lätt att fixa en tapp som klarar delrin. Om det är M-gänga brukar det finnas vänstertappar på tradera eller eBay. Sök på "left handed tap" eller "left tap" eller liknande på eBay kombinerat med din gänga.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag brukar köpa mina vänstergängtappar på järnhandeln. I mitt fall Järn & Maskin. Har dom inte hemma så kommer de på någon dag.
marcol3

Inlägg av marcol3 »

Ok, tack för info, vänstergängat var det... vänster tapp.
Maskinen i fråga är en Proxxon MF70 (gjort om den till CNC).

Trapetsgäng? Jag vet faktiskt inte, men det ser ut som en vanlig gängstav med 1mm stigning (fast åt vänster då...) Hur tillverkar man en egen gängtapp? fräser man bort lite längst med den gängade staven?

Jag lutar mot att beställa på ebay, men det suger ju att vänta. Kanske man kan titta en kortis på Järnia...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla här för lite info om hur LillUffe gjorde sina trapetstappar. M-gängad vänstertapp(Tror Proxxon kör M-gängat, bör finnas massor med info på nätet.) kan du säkert köpa på järnbutiken eller Ironbill om du inte orkar vänta på Tradera eller eBay.

Kollade nu på nätet och denna man vet helt säkert om det inte är så att det står på hans sida till och med: http://unitaig.jalling.dk/index.php?id=100
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

M6x1 Vänstergänga är det
Skriv svar