Standard för FAS och NOLLA i PDU?! (ICE,IEC... vaddetnuär)
Standard för FAS och NOLLA i PDU?! (ICE,IEC... vaddetnuär)
Hej.
Finns det någon standard för vad som är fas och nolla i en PDU.
Se bilden här:
http://cfnewsads.thomasnet.com/images/l ... /14238.jpg
Nedre modulen, uttagen längst till vänster. (kommer inte på vad dessa heter just nu)
Finns det någon standard för vad som är fas och nolla i en PDU.
Se bilden här:
http://cfnewsads.thomasnet.com/images/l ... /14238.jpg
Nedre modulen, uttagen längst till vänster. (kommer inte på vad dessa heter just nu)
Re: Standard för FAS och NOLLA i PDU?! (ICE,IEC... vaddetnuä
Det kan inte bli någon standard då ingen vet åt vilket håll du vänder stickproppen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Heter de inte C16?
De kontakterna finns med stickproppar i andra änden av kabeln som INTE kan vändas fel i väggkontakten i andra länder.
Alla jag har är märkta på samma sätt.
På bilden blir det då räknat uppifrån och ned:
Nolla
Jord
Fas
[edit]
Nej C14 heter de visst
De kontakterna finns med stickproppar i andra änden av kabeln som INTE kan vändas fel i väggkontakten i andra länder.
Alla jag har är märkta på samma sätt.
På bilden blir det då räknat uppifrån och ned:
Nolla
Jord
Fas
[edit]
Nej C14 heter de visst
Det går aldrig att förlita sig på vilken som är fas respektive nolla i ett eluttag, gör inte det misstaget.
Även om det råkar stämma i nio fall så stämmer det inte i det tionde fallet.
Får man fråga varför du undrar?
Även om det råkar stämma i nio fall så stämmer det inte i det tionde fallet.
Får man fråga varför du undrar?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det finns standard för alla kontakter som inte går att vända fel, däribland dessa. Det står på kontakterna vilket stift som är vilket, och man bör koppla så också. Även om man i slutänden kan vrida stickproppen hur som helst. Bara för att det inte går att försäkra sig så behöver man ju inte koppla ihop hur som helst.
I fall installatören kopplat tvärtom går det ju inte att veta hur fasen (
) det är. Vill man veta till 100% får man ta fram multimetern...
Frågan ställdes naturligtvis för att det ska bli så rätt som det kan bli. (enligt min uppfattning då...)
Det ser inte okej ut om den blå sitter på "L"...
I fall installatören kopplat tvärtom går det ju inte att veta hur fasen (
Frågan ställdes naturligtvis för att det ska bli så rätt som det kan bli. (enligt min uppfattning då...)
Det ser inte okej ut om den blå sitter på "L"...
Well...
Kontakten man stoppar i väggen ser ut så:
http://h10003.www1.hp.com/digmedialib/p ... 563741.jpg
Så den går INTE att vända. Således undrar jag om det då blir så i PDU:erna att fasen alltid hamnar på samma stift.
Eftersom rackskåpet matas av fler vägguttag undrar jag om man kan vara bombsäker på att fas och nolla blir samma i alla kablar in till servrarna.
Om det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt. Frågan är: finns det någon standard?
Kontakten man stoppar i väggen ser ut så:
http://h10003.www1.hp.com/digmedialib/p ... 563741.jpg
Så den går INTE att vända. Således undrar jag om det då blir så i PDU:erna att fasen alltid hamnar på samma stift.
Eftersom rackskåpet matas av fler vägguttag undrar jag om man kan vara bombsäker på att fas och nolla blir samma i alla kablar in till servrarna.
Om det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt. Frågan är: finns det någon standard?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det kan du inte vara utan att mäta. Men man får inte koppla ihop en apparat från två olika uttag om de kan få kontakt med varandra i apparaten. Det säger sig ju självt.
Man kan aldrig vara bombsäker på vad som är fas och nolla in i maskinen. Även om det är polariserade uttag hela vägen så kan det vara felkopplat i den fasta installationen (i väggen).
I servrar / telekomprylar med redundanta nätagg är så vitt jag vet primärsidorna alltid galvaniskt skilda från varandra. Det hade blivit väldigt problematiskt annars med baklängesmatning när ena matningen faller bort, osv.
I servrar / telekomprylar med redundanta nätagg är så vitt jag vet primärsidorna alltid galvaniskt skilda från varandra. Det hade blivit väldigt problematiskt annars med baklängesmatning när ena matningen faller bort, osv.
Nu tror jag det rör sig om flera servrar i samma rack. Då är det mer regel än undantag att man matar från flera uttag.
Även om det finns någon standard på kontakterna så anser jag det är inte alls säkert det stämmer med verkligheten.
I ditt fall spelar det absolut ingen roll. Det viktiga är att maskinerna har samma jordpotensial.
Även om det finns någon standard på kontakterna så anser jag det är inte alls säkert det stämmer med verkligheten.
I ditt fall spelar det absolut ingen roll. Det viktiga är att maskinerna har samma jordpotensial.
- SeniorLemuren
Konstigt att vissa är så snabba med att ge säkra svar på frågor utan att veta vad som gäller. Eller så tror man att det är si eller så och det är ju lika ovärt. TS kan säkert tro lika bra själv. Frågar man så vill man ju veta.
Så är det ofta här på forumet. Bra att en del (MadModler i detta fallet) kommer med troligen korrekt info. Det trådskaparen ville veta var enkelt och krävde ju egentligen bara ett ja eller nej, eller ja, med tillägget vad som gäller.
Klart är ju att uttagen är formade så att man inte kan vända på stickproppen och det finns naturligtvis en mening med det. Hur det såg ut i andra änden framgick ju inte från början.
Jag kan heller inte svära mig fri från att kanske vara lite för snabb ibland att ge ogenomtänkta svar, men låter bli att svara om jag känner att jag inte behärskar ämnet.
Så är det ofta här på forumet. Bra att en del (MadModler i detta fallet) kommer med troligen korrekt info. Det trådskaparen ville veta var enkelt och krävde ju egentligen bara ett ja eller nej, eller ja, med tillägget vad som gäller.
Klart är ju att uttagen är formade så att man inte kan vända på stickproppen och det finns naturligtvis en mening med det. Hur det såg ut i andra änden framgick ju inte från början.
Jag kan heller inte svära mig fri från att kanske vara lite för snabb ibland att ge ogenomtänkta svar, men låter bli att svara om jag känner att jag inte behärskar ämnet.
Är det polariserade kontakter och uttag så SKA de enligt standard vara kopplade så att fas och nolla går att följa.
I många länder har man ju polariserade vägguttag och stickproppar. När det gäller USA så är det t.ex. krav på att om det bara finns en säkring i apparaten så måste den sitta i fasen, i lampsocklar ska fasen ligga på mittkontakten osv.
I många länder har man ju polariserade vägguttag och stickproppar. När det gäller USA så är det t.ex. krav på att om det bara finns en säkring i apparaten så måste den sitta i fasen, i lampsocklar ska fasen ligga på mittkontakten osv.
Ett sk. "apparatladdställ", Stickpropp + Kabel + Apparatuttag innefattas inte av LVD utan för detta gäller:
"Stickproppar och uttag för allmänbruk omfattas inte av Lågspänningsdirektivet men täcks däremot av det Allmänna Produktsäkerhets Direktivet 2001/95/EG. Flertalet av de Europeiska länderna har nationell lagstiftning som ställer speciella krav på stickproppar och uttag för allmänbruk."
- Enligt dokument "RIKTLINJER FÖR TILLÄMPNINGEN AV DIREKTIV 2006/95/EG"...
Var kan man läsa att just den polariserade "IEC"-kontakten måste vara "rätt" kopplad?
Eftersom vi i sverige har opolariserade stickkontakter till vägguttagen så faller ju hela idén med en polariserad kontakt till apparatuttaget.
"Stickproppar och uttag för allmänbruk omfattas inte av Lågspänningsdirektivet men täcks däremot av det Allmänna Produktsäkerhets Direktivet 2001/95/EG. Flertalet av de Europeiska länderna har nationell lagstiftning som ställer speciella krav på stickproppar och uttag för allmänbruk."
- Enligt dokument "RIKTLINJER FÖR TILLÄMPNINGEN AV DIREKTIV 2006/95/EG"...
Var kan man läsa att just den polariserade "IEC"-kontakten måste vara "rätt" kopplad?
Eftersom vi i sverige har opolariserade stickkontakter till vägguttagen så faller ju hela idén med en polariserad kontakt till apparatuttaget.
I standarden, IEC 60320.
Den standarden när internationell, så att det inte spelar nån roll för oss i Sverige betyder inte att man automatiskt kan strunta i det. I en apparat som har apparatintag måste man ta hänsyn till att det i vissa länder är olika krav för fas och nolla, och alltså måste man se till att polariteten följs.
För t.ex. en UPS som har både intag och uttag är det krav i produktstandarden att fas och nolla skall vara rätt kopplat mellan intag och uttag.
Jag tror att det t.o.m. är så att i sladdstället så måste det vara blå ledare för "nollan" ända ner till stickproppen (så OM man klipper stickproppen och monterar dit en polariserad, eller koppplar in sladden i plintar, så ska det bli rätt).
Sen att sladdställen inte faller under LVD är inte så intressant, det finns internationella standarder för sladdställen och utan att uppfylla dem är det svårt att sälja sladdställen.
Den standarden när internationell, så att det inte spelar nån roll för oss i Sverige betyder inte att man automatiskt kan strunta i det. I en apparat som har apparatintag måste man ta hänsyn till att det i vissa länder är olika krav för fas och nolla, och alltså måste man se till att polariteten följs.
För t.ex. en UPS som har både intag och uttag är det krav i produktstandarden att fas och nolla skall vara rätt kopplat mellan intag och uttag.
Jag tror att det t.o.m. är så att i sladdstället så måste det vara blå ledare för "nollan" ända ner till stickproppen (så OM man klipper stickproppen och monterar dit en polariserad, eller koppplar in sladden i plintar, så ska det bli rätt).
Sen att sladdställen inte faller under LVD är inte så intressant, det finns internationella standarder för sladdställen och utan att uppfylla dem är det svårt att sälja sladdställen.
Senast redigerad av Nerre 2 februari 2012, 09:58:52, redigerad totalt 1 gång.
Sen kan man ju notera att CEE-uttagen inte nödvändigtvis är ditsatta för att man behövde veta vad som var fas och nolla, förr i tiden var väl inte de vanliga schukokontakterna godkända för mer än 10A, varvid man monterade enfas CEE om man behövde 16A, och då kanske nån mindre seriös person bara kopplade utan att veta vad som var fas och nolla.
Intressant info!
Tack grabbar! (vilket jag antar att ni är)
Tack grabbar! (vilket jag antar att ni är)