Kan jag ha fått dåligt flussmedel?
Kan jag ha fått dåligt flussmedel?
Jag tänkte nu slänga ut mitt lödfett för riktigt flussmedel och köpte därför en flaska X32-10i från Elfa (80-838-18). Men nu när jag testar det tycker jag det inte funkar alls bra. Lödet flyter inte ut som det ska. På samma kretskort funkar lödfettet och även det flussmedel som finns i tennet bra. Finns det måndagsexemplar av flussmedel också? Kan det bli dåligt? Det står bäst före 12 september 2013 på flaskan. Eller köpte jag fel typ av flussmedel? Tacksam om någon med erfarenhet om flussmedel kan kommentera.
Re: Kan jag ha fått dåligt flussmedel?
Fel typ! Det är till våglödmaskiner, inte till handlödning! 82-494-67 är ett exempel på en typ som är bra.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Varför ska man inte lägga till 20:- och köpa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =82-490-57 istället? Den är väl också lämplig för elektronik? Och man får 500 ml istället för 10 ml. Jag har ingen aning själv vad som är bra, därför frågar jag.
Jag skulle helst vilja testa med ett flytande fluss och inte gel. AK1 kanske funkar bättre då men vill helst veta innan jag lägger ett par hundra på flussmedel igen...
I denna tråden så verkar många använda samma som jag köpte för handlödning: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =80+838+18
I denna tråden så verkar många använda samma som jag köpte för handlödning: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =80+838+18
Gel är betydligt mycket enklare att använda än flytande fluss, mycket enklare att applicera på rätt ställe och det ligger kvar där man lägger det.
MarcusUmeå:
Det är inte alls samma sak!! och innehållet i flaskan är heller inte avsedd för den användning du tänker dig, en 10 ml spruta med sirapsliknande fluss som ICECAP länkar till håller många år vid hobbybruk och sirapskonsistensen är ett villkor om du skall kunna släplöda ytmonterade kretsar med många pinnar med lödpenna.
flaskan du länkar till innehåller > 90 % isopropanol och lite malon-syra och isopropylglykol - den är förmodligen lika lättrinnande som vatten och passar inte alls för hand och ytmonteringslödning.
Det är inte alls samma sak!! och innehållet i flaskan är heller inte avsedd för den användning du tänker dig, en 10 ml spruta med sirapsliknande fluss som ICECAP länkar till håller många år vid hobbybruk och sirapskonsistensen är ett villkor om du skall kunna släplöda ytmonterade kretsar med många pinnar med lödpenna.
flaskan du länkar till innehåller > 90 % isopropanol och lite malon-syra och isopropylglykol - den är förmodligen lika lättrinnande som vatten och passar inte alls för hand och ytmonteringslödning.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
-
Använder själv den literflaskan, det är det bästa flusset jag har testat.
victor_passe: Jag tycker det är konstigt att du tycker det... Det jag har i min flaska kan då ingen tycka är speciellt bra 

Det beror ju på vad man jämför med...
Att det är det bästa man har använd betyder inte att det är bra!
Att det är det bästa man har använd betyder inte att det är bra!
-
Jag har tidigare kört på elfas "pennor" vilka är helt värdelösa enligt mig.
Det blir bara rester kvar.
Det blir bara rester kvar.
Pennorna är för reparationslödning, inte för produktion. Jag har sådana pennor liggande men jag använder dom aldrig!
Vi fyller på de tomma pennorna med flusset victor_påsse handlade på CRF...
Jag tycker det inte är något fel på flusset, enda nackdelen är väl att det dunstar bort ganska snabbt.
Jag tycker det inte är något fel på flusset, enda nackdelen är väl att det dunstar bort ganska snabbt.
Det där flussmedlet fungerar alldeles utmärkt för handlödning. Vi har tom haft ett samköp här på forumet av det där flusset och många verkar vara mycket nöjda.
Spelar roll om pennorna är till för reparationslödning, fungerar flusset fungerar flusset.
Spelar roll om pennorna är till för reparationslödning, fungerar flusset fungerar flusset.
Det finns ingen här i Borås som har erfarenhet av detta flussmedlet som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig testa det lite snabbt?
Allternativt att jag skickar några ml till någon i ett brev.
Allternativt att jag skickar några ml till någon i ett brev.