Styra Flip-dot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Digitum

Styra Flip-dot

Inlägg av Digitum »

Hej.

Jag har fått tag på en bunt med flip-dot-moduler på 1x7 prickar var. Jag kommer bara inte på hur jag skall sätta dom i en XY-matris för att få det att fungera, för det är väl inte bara att sätta dom så som beskrivs i bilden nedan?
flipdot_xy.png
Prickarna är magnetiska och genom att lägga på en kort strömpuls över spolen så magnetiseras kärnan och pricken vänder sig åt ena hållet. Lägger man en kort strömpuls med omvänd polaritet magnetiseras kärnan åt andra hållet och pricken vänder sig igen. Därför tänkte jag driva dom genom att i raderna ge en 12V puls eller 0V puls. Kolumnerna tänkte jag styra genom att ge en 6V puls.

Frågan är, kommer detta verkligen att fungera eller kommer det att bli konstiga effekter? Jag tänkte att man kanske kan lösa det med dioder men jag kommer inte på hur jag skall sätta dom i så fall.

Nån idé?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Styra Flip-dot

Inlägg av blueint »

Om du endast ger en X/Y kombination olika potential samtidigt så blir endast en punkt aktiverad. Ditt upplägg borde ge +/- 6 volt över vald spole.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Läs igenom tråden Relädator Zusie, Nablaman använder en flip-flop display för att visa minnesstatus.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Baserat på erfarenhet: Man kan göra en matris av dom men man ska ha två dioder med vid varje dot.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Kul projekt! :)

Jag hade två dioder för varje dot.
Min lösning består i princip av H-bryggor. Jag har 8 rader och 14 kolumner,
jag kopplade ihop ett av benen på alla 8 dotarna på samma kolumn och fick sålunda 14 X-linjer, som jag kopplade till varsin "halv" H-brygga (dvs en NPN o en PNP-transistor).
Sedan kopplade jag två motriktade dioder till varje dots lediga ben, och sammanband alla 14 dioderna åt samma håll på samma rad, och fick därigenom 2 x 8 Y-linjer.
Typ så :) Hoppas du fattar och att jag kommer ihåg rätt. :)

(För X-linjerna använde jag inte riktiga H-bryggor utan en underbar krets som heter FP2810 (tror jag) som är en 28-linjers adressavkodare + att den kan antingen sänka eller sourca 500 mA eller nåt sånt, dvs skicka ström i antingen ena eller andra riktningen).
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Notera också att dotarna är strömstyrda, inte spänningsstyrda. De behöver några 100 mA för att flippa.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag klurade lite, och funderar på om detta skall fungera:
flipdot_xy2.png
Nu kan man adressera de enskilda prickarna genom att ge puls, exempelvis R1+ och K3- och motsatt R1- och K3+.
Nackdelen är att jag då bara kan adressera en prick åt taget och inte en hel kolumn på en gång, men å andra sidan blir det enklare.
Applikationen jag skall ha den till behöver inte vara så snabb.
Vad tror ni?
Edit: Jag kom på att det kanske inte är så bra. Det blir ju spänningsfall vid varje diod. Får fundera vidare.

Nablaman, kan du rita en skiss på kopplingen.

Jag har plundrat några skyltar på några FP2800A, en föregångare till FP2810? Undrar var man får tag i sådana, jag skulle nog behöva minst 15 st till ett projekt.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Nä tror du behöver två dioder. Kan rita ett schema sen!

FP2800A hette den nog ja! Den e guld värd, spara dem!
Om du behöver 15 st så ska du nog bygga nåt helt enormt, för varje sån kan adressera 28 rader flipdots!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Edit: Jag kom på att det kanske inte är så bra. Det blir ju spänningsfall vid varje diod. Får fundera vidare.
Det gör ju ingenting om du har en strömgenerator som ger pulsen (det förutsätter att du har tillräckligt hög spänning till att börja med). Men det kanske blir för krångligt.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag skall bygga 15 enheter med en i varje.
De skall bara ändra status ibland och skyltarna kommer att bestå av 7x18 prickar var. Så om det går att få till en enklare konstruktion på bekostnad av att jag bara kan styra en prick åt taget så gör det ingenting. Jag tänkte driva den med 24V fordonsström så i praktiken har jag väl garanterat 22-23V tillgängligti värsta fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad ska dioderna vara bra för?

I övrigt så kan man nog sätta en hel X eller Y åt gången.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har fått för mig att om man inte har dioder med i bilden så kommer även andra spolar som man inte avsett skall användas att få mer eller mindre ström vilket kan ställa dom i oförutsägbara positioner. Borde vara lätt att lösa om man bara sätter sig ner och kollar. Det kompliceras av att spolarna måste kunna magnitiseras åt båda hållen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

dioderna ska du nog sätta direkt i anslutning till spolen i så fall. annars får du flear spänningsfall över dioderna istället för ett. Sedan kan nog en snubberdiod vara bra också
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Gjorde om din skiss i mspaint för visa min idé
Driver man bara en Kx+ och en Rx- så borde bara en få ström över sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dendär känns mer rätt...
Skriv svar