Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Jag har fått hjärnsläpp och vill kolla så att jag tänker rätt här.
Jag har:
1 st Solcell
1 st Laddnings-regulator
4 st 65 Ah batterier
Jag vill ha två batteri-banker med två batterier i varje, som en säkerhets-grej ifall något batteri går sänder eller liknande. Jag får det till att jag måste ha två omkopplare, en för att välja vilken bank som ska laddas och en för att välja vilken bank förbrukarna ska kopplas till.
Blir det bra som jag har ritat(slarvigt ritat men det syns nog hur jag menar)?
Eller går det att göra på något bättre sätt?
Jag har:
1 st Solcell
1 st Laddnings-regulator
4 st 65 Ah batterier
Jag vill ha två batteri-banker med två batterier i varje, som en säkerhets-grej ifall något batteri går sänder eller liknande. Jag får det till att jag måste ha två omkopplare, en för att välja vilken bank som ska laddas och en för att välja vilken bank förbrukarna ska kopplas till.
Blir det bra som jag har ritat(slarvigt ritat men det syns nog hur jag menar)?
Eller går det att göra på något bättre sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Jag skulle nog försöka få det på något smartare sätt så att man får laddning på alla batterier om man lämnar båten för en lägre tid. Men annars ser det rätt ut.
Jag gissar att du har mer än en solcell, 0,5V är inte så praktiskt.
Jag gissar att du har mer än en solcell, 0,5V är inte så praktiskt.
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Okej, skulle skrivit 1 st Solcells-panel
Den är på 50 W och ger typ 18-19 V vid max.
Det är klart att det skulle vara smart om man alltid laddar alla batterier. Men för att det ska gå måste man väll parallell-koppla alla batterier och då tar ju förbrukarna också från alla. Iofs inget fel med det, mer än att om någonting går sönder så riskerar man ju att inte ha ström i något batteri när man som mest behöver det.
Man kan ju ha en brytare som kopplar ihop de två batteri-bankerna också om man vill kunna ladda alla, men det är väll inte så bra om batterierna är olika mycket använda eller laddade?

Det är klart att det skulle vara smart om man alltid laddar alla batterier. Men för att det ska gå måste man väll parallell-koppla alla batterier och då tar ju förbrukarna också från alla. Iofs inget fel med det, mer än att om någonting går sönder så riskerar man ju att inte ha ström i något batteri när man som mest behöver det.
Man kan ju ha en brytare som kopplar ihop de två batteri-bankerna också om man vill kunna ladda alla, men det är väll inte så bra om batterierna är olika mycket använda eller laddade?
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Laddar och använder du batterierna parallellt så laddas dessa inte ur lika djupt som om du tar en i taget - och djupurladdningar gillar inte batterierna.
Det är noggrannare att ha batterier från samma batch när man seriekopplar än när man parallellkopplar. dock bör batterierna vara samma typ i paketet. Dvs. alla är våta _eller_ alla är gel _eller_ alla är av AGM-typ då polspänningen för en viss laddstatus skiljer en smula mellan typerna - dvs. när spänningen motsvarar fulladdat på våta batterier så är AGM bara halvladdade...
Är batterierna ungefär samma skick och ålder så är inte risken så stor att ett batteri drar med sig som andra om de är paralellkopplade. dock bör man ha en säkring mellan varje batteribank ifall någon katastrofkortslutning sker i någon battericell.
så länge batterispänningen är över 12.8 Volt och har solcellsladdning så finns det ingen anledning att bryta upp mellan de parallellkopplade batterierna då även om en av batterierna har lite högre självurladdning så kompenserar solcellen det enkelt när det är solsken - men när spänningen oväntat sjunker närmare 12.6 Volt pga ett dåligt batteri som börja självurladda sig snabbt så hade man gärna velat ha reläer som kopplar isär batteribankarna - i det här läget bistabila reläer så att man inte behöver dra spolström hela tiden.
men det här är en konstnadsfråga på hur fort det upptäcks, vad det kostar att ersätta batterierna om det händer, kostnad för övervakning och relä samt risken att det sker övh.
är batteriena av samma ålder och typ och efter ett antal år så börjar en av dessa att dra vatten och självurladda i högre takt så kan man utgå från att dom andra batterierna i banken inte är långt efter att göra samma sak.
Det är noggrannare att ha batterier från samma batch när man seriekopplar än när man parallellkopplar. dock bör batterierna vara samma typ i paketet. Dvs. alla är våta _eller_ alla är gel _eller_ alla är av AGM-typ då polspänningen för en viss laddstatus skiljer en smula mellan typerna - dvs. när spänningen motsvarar fulladdat på våta batterier så är AGM bara halvladdade...
Är batterierna ungefär samma skick och ålder så är inte risken så stor att ett batteri drar med sig som andra om de är paralellkopplade. dock bör man ha en säkring mellan varje batteribank ifall någon katastrofkortslutning sker i någon battericell.
så länge batterispänningen är över 12.8 Volt och har solcellsladdning så finns det ingen anledning att bryta upp mellan de parallellkopplade batterierna då även om en av batterierna har lite högre självurladdning så kompenserar solcellen det enkelt när det är solsken - men när spänningen oväntat sjunker närmare 12.6 Volt pga ett dåligt batteri som börja självurladda sig snabbt så hade man gärna velat ha reläer som kopplar isär batteribankarna - i det här läget bistabila reläer så att man inte behöver dra spolström hela tiden.
men det här är en konstnadsfråga på hur fort det upptäcks, vad det kostar att ersätta batterierna om det händer, kostnad för övervakning och relä samt risken att det sker övh.
är batteriena av samma ålder och typ och efter ett antal år så börjar en av dessa att dra vatten och självurladda i högre takt så kan man utgå från att dom andra batterierna i banken inte är långt efter att göra samma sak.
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Aha, tack för det svaret 
Batterierna som jag har är av AGM VRLA-typ och har suttit parallell-kopplade i ett bank med 12 st ca 1 år.
Men om jag parallell-kopplar med en 10 A säkring på varje batteri, då kan jag ta ut max 40 A ur banken utan att säkringarna går?
Kan jag då vara hyfsat säker på att ett fel i ett batteri inte orsakar att jag blir utan ström helt?
Jag ska ju ha någon form av lågspännings-skydd och jag tyckte att det var smidigt med två banker eftersom man då vet när man förbrukat hälften(låg spänning på första banken). Men det är kanske bättre för batterierna att suga lite ur allihop istället för att dra ur två för att sedan skifta förbruknings-bank och ladda upp den första.
Kan tillägga att jag prioriterar driftsäkerhet i systemet eftersom båten ska gå över öppet hav. Får man en läcka och ett eller två batterier hamnar under vatten eller får en smäll och går sönder så får inte strömförsörjningen sluta fungera. Förutom detta system har jag ett nöd-system bestående av solcells-panel, regulator och 10 Ah Gel-batteri beläget på säker plats. Men man vill ha både hängslen och livrem

Batterierna som jag har är av AGM VRLA-typ och har suttit parallell-kopplade i ett bank med 12 st ca 1 år.
Men om jag parallell-kopplar med en 10 A säkring på varje batteri, då kan jag ta ut max 40 A ur banken utan att säkringarna går?
Kan jag då vara hyfsat säker på att ett fel i ett batteri inte orsakar att jag blir utan ström helt?
Jag ska ju ha någon form av lågspännings-skydd och jag tyckte att det var smidigt med två banker eftersom man då vet när man förbrukat hälften(låg spänning på första banken). Men det är kanske bättre för batterierna att suga lite ur allihop istället för att dra ur två för att sedan skifta förbruknings-bank och ladda upp den första.
Kan tillägga att jag prioriterar driftsäkerhet i systemet eftersom båten ska gå över öppet hav. Får man en läcka och ett eller två batterier hamnar under vatten eller får en smäll och går sönder så får inte strömförsörjningen sluta fungera. Förutom detta system har jag ett nöd-system bestående av solcells-panel, regulator och 10 Ah Gel-batteri beläget på säker plats. Men man vill ha både hängslen och livrem

Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
AGM-batterier tål i regel att dränkas till måttlig djup då dess ventiler (överkrängd gummikopp över en rörstuss) är slutna och öppnar först vid måttlig övertryck om man skulle ladda lite för hårt.
däremot behöver man titta över anslutningarna mellan batterierna så att det är väl infettat så att man inte få elektolysering med klorgasbildning och snabbkorrosion och att säkra den delen kommer att vara den större jobbet när det gäller batterier och dess anslutning - ja det innebär att också ev reläer och säkringshållare måste tålas att dränkas (eller flyttas till nivåer där risken för dränkning är mindre) utan att de börja elektrolysera invändigt och ge funktionsfel.
Det här med driftsäkerhet är en knepig historia och ju mer mer uppdelat och kontrollutrustning man har för att koppla in och ur, ju svårare är det att får driftsäker eftersom kontrollutrustningen också kan krångla. man kanske höjer driftsäkerheten lite men MTBF sjunker definitivt snabbt.
När ett battericell haverera så är det sällan att det går 100 ampere baklänges - snarare ligger det på fåtal ampere tills fler celler rasar - hur skall man kunna indikera ett sådant fel om feltypen döljs i något som kan vara upplevas som en normallast?? För sådana fel kommer inte säkringar att lösa problemet - säkringar är bara till för att förhindra kabelbränder ungefär - inte att skydda en batteribank från att urladdas pga. havererad batteriblock.
Skall man ha noga koll så skall man ha strömmätning på varje batteri och märker logiken att det det drar ut ström på 3 av batterierna och samma ström går in i den fjärde batteriet så kanske den gör larm. Sedan om det är automatisk brytning mha. reläer eller manuell frånkoppling via manuell batteribrytare/automatsäkring av den trasiga blocket är en kostnadsfråga.
däremot behöver man titta över anslutningarna mellan batterierna så att det är väl infettat så att man inte få elektolysering med klorgasbildning och snabbkorrosion och att säkra den delen kommer att vara den större jobbet när det gäller batterier och dess anslutning - ja det innebär att också ev reläer och säkringshållare måste tålas att dränkas (eller flyttas till nivåer där risken för dränkning är mindre) utan att de börja elektrolysera invändigt och ge funktionsfel.
Det här med driftsäkerhet är en knepig historia och ju mer mer uppdelat och kontrollutrustning man har för att koppla in och ur, ju svårare är det att får driftsäker eftersom kontrollutrustningen också kan krångla. man kanske höjer driftsäkerheten lite men MTBF sjunker definitivt snabbt.
När ett battericell haverera så är det sällan att det går 100 ampere baklänges - snarare ligger det på fåtal ampere tills fler celler rasar - hur skall man kunna indikera ett sådant fel om feltypen döljs i något som kan vara upplevas som en normallast?? För sådana fel kommer inte säkringar att lösa problemet - säkringar är bara till för att förhindra kabelbränder ungefär - inte att skydda en batteribank från att urladdas pga. havererad batteriblock.
Skall man ha noga koll så skall man ha strömmätning på varje batteri och märker logiken att det det drar ut ström på 3 av batterierna och samma ström går in i den fjärde batteriet så kanske den gör larm. Sedan om det är automatisk brytning mha. reläer eller manuell frånkoppling via manuell batteribrytare/automatsäkring av den trasiga blocket är en kostnadsfråga.
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
xxargs: Tack för det utförliga svaret!
Det var just dessa problem med driftsäkerheten som jag tänkte att jag kom runt på ett enkelt sätt genom att ha två batteribanker. Om det blir problem med en bank kan jag bara växla till den andra banken och om båda bankerna pajar så har jag till sist nöd-systemet på 10 Ah.
Ett problem är ju just som du säger att en tjuvström på någon ampere är svår att upptäcka, i synnerhet om det är inne i batteribanken/batteriet. Då känns det ju bättre om bara hälften av batterierna blir tomma på ström än att man plötsligt märker att alla är tömda.
Det lutar nog åt att jag gör som i mitt första schema faktiskt. Det viktigaste är att jag inte blir utan ström.
Det var just dessa problem med driftsäkerheten som jag tänkte att jag kom runt på ett enkelt sätt genom att ha två batteribanker. Om det blir problem med en bank kan jag bara växla till den andra banken och om båda bankerna pajar så har jag till sist nöd-systemet på 10 Ah.
Ett problem är ju just som du säger att en tjuvström på någon ampere är svår att upptäcka, i synnerhet om det är inne i batteribanken/batteriet. Då känns det ju bättre om bara hälften av batterierna blir tomma på ström än att man plötsligt märker att alla är tömda.
Det lutar nog åt att jag gör som i mitt första schema faktiskt. Det viktigaste är att jag inte blir utan ström.
Re: Batterier och solcell-laddning i båt. Koppla?
Enkelhet är oftast det bästa.
Det största problemet man oftast har är spänningsfall eftersom spänningen är relativt låg.
I min båt så har jag 4x65Ah parallell kopplade. Sedan så har jag en 100A säkring och sedan en frånskiljare av bra kvalitet för att ha en 25mm2 upp till panelen.
Till sommaren så skall jag sätta dit ett lågspänningsskydd också som bryter bort lasten vid 11V för att ej råka ut för total urladdning.
Solpanelen (120W) är kopplade med egen säkring direkt på batterierna. Det sitter en batterimonitor (NASA) med strömshunt på minus sidan.
Jag har sedan ett litet 30Ah startbatteri för dieselmotorn. Den har ingen brytare bara en 300A säkring. De två systemen är ihopkopplade med ett laddningsrelä (75A) som slår till ca 1min efter att generatorn har börjat ge full effekt 14.6V/65A.
Även om stora banken är tom och startbatteriet är fullt så är det ingen risk att motor batteriet laddas ur när motorn börjar ladda.
Denna koppling är enkel och fungerar i alla lägen. Skippa att ha olika banker med batterier. Det resulterar oftast bara i mer strul.
Jag har också ett CTEK 300M laddar paket (20A + 1A) som jag kopplar in extra om jag har landström. Dessa är permanent fastmonterade direkt på batterierna utan något emellan.
I ett nödläge så är det bara att starta motorn och använda motorbatteriet. Men jag har medvetet gjort det lite svårt att koppla om så man inte gör det av misstag. Man vill ju alltid kunna starta motorn och ladda resten av batterierna.
Det största problemet man oftast har är spänningsfall eftersom spänningen är relativt låg.
I min båt så har jag 4x65Ah parallell kopplade. Sedan så har jag en 100A säkring och sedan en frånskiljare av bra kvalitet för att ha en 25mm2 upp till panelen.
Till sommaren så skall jag sätta dit ett lågspänningsskydd också som bryter bort lasten vid 11V för att ej råka ut för total urladdning.
Solpanelen (120W) är kopplade med egen säkring direkt på batterierna. Det sitter en batterimonitor (NASA) med strömshunt på minus sidan.
Jag har sedan ett litet 30Ah startbatteri för dieselmotorn. Den har ingen brytare bara en 300A säkring. De två systemen är ihopkopplade med ett laddningsrelä (75A) som slår till ca 1min efter att generatorn har börjat ge full effekt 14.6V/65A.
Även om stora banken är tom och startbatteriet är fullt så är det ingen risk att motor batteriet laddas ur när motorn börjar ladda.
Denna koppling är enkel och fungerar i alla lägen. Skippa att ha olika banker med batterier. Det resulterar oftast bara i mer strul.
Jag har också ett CTEK 300M laddar paket (20A + 1A) som jag kopplar in extra om jag har landström. Dessa är permanent fastmonterade direkt på batterierna utan något emellan.
I ett nödläge så är det bara att starta motorn och använda motorbatteriet. Men jag har medvetet gjort det lite svårt att koppla om så man inte gör det av misstag. Man vill ju alltid kunna starta motorn och ladda resten av batterierna.