Elektrisk ATV/Quad-lyft - byggd av skrot, kostnad noll!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
markusb
Kontakt:

Elektrisk ATV/Quad-lyft - byggd av skrot, kostnad noll!

Inlägg av markusb »

Skrotbygge! Alltid lika kul att bygga något av inget ;)

Det är ca ett halvår sedan jag fick syn på en snöskoterlyft på blocket och blev inspirerad.
Skrev ut den suddiga bilden och kilade ut i verkstaden.

Bild

Letade upp lite vinkeljärn, järnprofiler, skruvar, muttrar, och ett stödben från en traktorvagn.
Att farsan är "skrotsamlare" kommer väl till pass ibland även om man oftast bara snubblar över skiten och svär.

Svetsade ihop ramen och måttade in stödbenet. Svetsade dit en vev och sedan var jag nöjd. Har använt den i stort sett varje helg när det ständigt servas "moppe", som för övrigt är en Dinli 450 på styvt 230kg fullvikt.

Pga utväxlingen i stödbenets kulskruv krävdes ca 120 varv för att nå maxhöjd. En vev på ca 30cm radie för momentets skull och resultatet var trötta armar/axlar... Så går inte ha det insåg jag för några dagar sedan!

Lämpligt nog står det en Volvo 440 på verkstadsplan som väntar på skrotbilen så jag passade på att nalla torkarmotorn från den.

Torkarmotorn tillsammans med några gamla sachs kompact drivdrev samt kedja överför kraften och växlar upp vridmomentet till stödbenet. Räknade inte hur många kugg det är men jag har för mig att ca 11 kugg på torkarmotorn och runt 35-40 kugg på stödbenet.

Skissade ihop ett schema på en styrning med ändlägesgivare och motorstyrning.
Styrningen monterades i en liten plåtlåda som är utskuren av en gammal ugnsplåt (tunn och lättjobbad).

Bild

Ett tryck på respektive knapp kör lyften upp eller ner till ändlägena. En stoppknapp finns, antingen om man vill stanna manuellt eller bara för att få stopp på eländet om något oförutsett händer.
Motorn kan ej startas åt fel håll när respektive ändlägesgivare är intryckt.
Dom tre knapparna är monterade på drevskyddet i en liten plastlåda som det stod Biltema cykeldäck reparationssats på. Knapparna sitter "svåråtkomliga" så att man inte kommer åt dom av misstag om man lutar sig mot lådan.

Byggde den för en 12V blyack på 7.2Ah men batteriet är dåligt och dessutom gick det lite väl långsamt på 12V.
Testade för skoj skull med 5S lipo och både 12V relän samt motor verkar tycka det är okej så det får bli så.
Torkarmotorn är byggd för att gå endast åt ena hållet (kolen förskjutna) men den var gratis och får funka så länge det funkar.. kanske håller i evigheter?

Hoppas det kan inspirera andra att bygga nyttiga saker av skrot!

Filmklipp! Det går inte rasande fort, men å andra sidan har man god tid på sig att plocka fram verktyg m.m. :)

Det finns ingen "failsafe" inbyggd utan det enda som håller upp moppen är stödbenet. Pga det så har jag ALDRIG kroppen i någon riskzon. Skulle, mot förmodan, något ge med sig så är lyften en grymt effektiv kroppsdelsklipp samt mopedkastare och det gäller att komma ihåg det.. oljebyten och annat "underskruvande" görs på marken utan lyften.

Lyftbenen går inte mer än till ca 80-85 graders vinkel mot golvramen sett. Det för att aldrig belasta stödbenet åt fel håll.
I fullt upphissat läge är det iofs inte mycket tryck på stödbenet utan det mesta trycket ligger rakt ner i lyftbenen.
Jag kliver INTE upp på hojen när den är hissad. Aldrig. Inga undantag.
Senast redigerad av markusb 28 januari 2012, 22:03:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
dar303

Re: ATV/Quad-lyft - byggd av skrot, kostnad noll!

Inlägg av dar303 »

Snyggt bygge, riktig återvinning!
blueint
Kontakt:

Re: ATV/Quad-lyft - byggd av skrot, kostnad noll!

Inlägg av blueint »

En enkel illustration till snöskoterlyft i början kan vara bra så att man kan bilda sig en ide om sammanhanget.
markusb
Kontakt:

Re: Elektrisk ATV/Quad-lyft - byggd av skrot, kostnad noll!

Inlägg av markusb »

Löste det nu Blueint.
Skriv svar