Hall, encoder, läsgaffel eller reflektorgrej till elmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
NULL

Hall, encoder, läsgaffel eller reflektorgrej till elmotor

Inlägg av NULL »

Varför använder man just Hallsensorer, eller rättare sagt när använder man vad?
(I Hall-fallet är det för att det är billigt misstänker jag, men jag tänkte kraven, tex pulserna/hastigheten.)
bearing

Re: Hall, encoder, läsgaffel eller reflektorgrej till elmoto

Inlägg av bearing »

Till vilken typ av elmotor?

På borstlösa motorer används tre hallswitchar eftersom att de är billiga, som du säger. Dessa ger 6 absoluta lägen per elektrisk cykel, vilket betyder 42 inkrementella lägen per varv på en motor med 7 polpar. Bra upplösning för pengarna.

Jag har funderat på hur svårt det skulle vara att lyckas använda linjära hallsensorer. Det finns några texter på nätet om detta. Ett problem verkar vara att placera dem så att att de inte tar in bruset från statorn. Ett annat problem är att kompensera för amplitudvariationer. Om rotorns magneter inte är helt perfekt placerade och magnetiserade kommer signalen vara olika stark beroende på vilken magnet som passerar. Ett tredje problem är att sensorerna behöver läsas ofta, d.v.s snabb ADC.
Senast redigerad av bearing 26 januari 2012, 19:08:09, redigerad totalt 1 gång.
squid

Re: Hall, encoder, läsgaffel eller reflektorgrej till elmoto

Inlägg av squid »

Magnetisk avläsning är bra i skitiga miljöer, men man kan få högre upplösning med optiska lösningar. Undvik om möjligt reflektiv lösning eftersom en sådan påverkas mer av smuts än om du kör med genomlysning.
Skriv svar