Sol/batteri driven avfuktare till båten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Josty Kid

Sol/batteri driven avfuktare till båten

Inlägg av Josty Kid »

Jag har tänkt att ordna någon sorts avfuktar system till segelbåten som kan drivas av min solpanel på 32W då den står på land under vintern.
Nu är ju 32W gånger några få timmar sol inte så mycket även om det finns ett 120Ah batteri som också underhållsladdas via solpanelen.

Mina funderingar går runt någon smart fläktstyrning som kan blåsa ut ev fuktig luft och ta in torrare luft utifrån och torka den. Problemet är att jag inte vet riktigt hur man skall torka luft utan en massa värme eller torrbollar?

Tacksam för förslag!
Användarvisningsbild
zeus

Re: Sol/batteri driven avfuktare till båten

Inlägg av zeus »

Kan en luftsolvärmare fungera?

Samma teknik som denna men lite mindre:
http://www.24volt.eu/solfangare.php

Kanske någon torrboll i stängt utrymme?
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

En bra och energisnål tanke. Jag hade tänkt att skapa torrluft på något energisnålt sätt men det här kan ju kanske vara ett alternativ.
Nu vet jag inte om det är bra med varmluft då den ju kan bära mer fukt än kall. Men å andra sidan så kan man ju leda in varm luft som absorberar fukten och sedan ventilera ut :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det viktigaste är ju att du har rejäl ventilation så sköter det sig själv. Att kapsla in utan ventilation och sen plåstra på med nåt tror jag inte på.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Idag så är det egentligen inget problem med ett par torrbollar på strategiska trånga ställen med dålig cirkulation. Men jag skulle gärna vilja få det lite jämnare och framför allt torrare än de många sura dagarna på höst och vår och större delen av Göteborgsvintern.
xxargs

Inlägg av xxargs »

smart styrning - dvs. fläkten arbetar när Rh och temperatur är högre inne i båten än utomhus och fläkten står still när det är omvänt.

dvs två stycken Rh mätare och två temperaturmätare och sedan en lite PIC eller liknande som kan matcha dessa med någon tabell eller algoritm räkna ut när det börja bli lönt för att starta fläkten så att det dras ut mer fukt än det sugs in.

med PIC så kan man också stoppa in körtidsregler och spänningsmätning så att inte sakta kör ut batteriet med långa drifttider om någon sensor visar fel eller laddningen inte fungerar så bra - man kanske också skall stoppa in en solsenor modell sådana som finns i modernare bilar för att styra klimatanläggningen - och här helt enkelt inte köra fläktarna om det har varit gråmulet i 14 dagar och laddkapaciteten på solcellerna är väldigt låg...

Bästa värmekällan och dessutom med ansenlig effekt är faktiskt solen som värmer genom fönster och gluggar och genom tak när den lyser dagtid - det är då man skall se till att transportera ut den uppvärmda men fuktiga luften som sugit fukt ur båten.
Skriv svar